Realizați un mediu propice, confortabil și funcțional pentru noua dvs. clasă de acasă.
Evitați problemele tehnice conectându-vă la sesiune înainte de a se conecta ceilalți participanți, verificând funcționalitățile audio și video.
Gândiți-vă la soluții alternative în cazul în care platforma pe care este găzduită sesiunea, cedează. Mențineți telefonul aproape și încărcat, deoarece se poate întâmpla să pierdeți conexiunea pe platforma din motive de conexiune slabă la internet, iar telefonul reprezintă, în acest caz, o variantă alternativă.
Pregătiți-vă din timp materialele și întregul scenariu al lecției. Din sondajul realizat pe didactic.ro cadrele didactice dedică în plus, față de timpul pe care îl dedicau înaintea acestei situații, până la 3 ore pentru pregătirea orelor și învățarea platformelor digitale pentru folosirea lor optimă.
Platforme, instrumente de colaborare, funcționalități
Așa cum știți, puteți folosi Skype, ZOOM pentru sesiuni video, WhatsApp pentru comunicări de grup, Google Drive pentru editarea de documente în echipă, în cloud.
Cum puteți folosi ZOOM în scop didactic:
Potrivit sondajului Didactic.ro, Zoom este cea mai folosită aplicație – de către 25, 3% dintre respondenți, urmată de WhatsApp (14, 6) și YouTube (10, 1%).
Adaptați timpul unei sesiuni online în funcție de vârsta elevilor dvs. Pentru clasele primare un timp recomandat este cel de 2 sesiuni zilnice de 30 de minute.
Platforma permite:
– crearea unei clase virtuale și susținerea unei lecții online;
– securizarea unei clase virtuale, după ce aceasta a început (prin funcționalitatea Lock Meeting);
– controlul funcției de Sharing Screen/împărțirea ecranului – îi aparține cadrului didactic, iar, în cazul în care, elevii trebuie să-i împărtășească acestuia lucrărilor lor, cadrul didactic are la dispoziție si setarea acestei opțiuni;
– crearea unor prezentări educaționale;
– accesarea de filmulețe educaționale de pe YouTube sau din platforme gratuite precum ExamenulTau.ro, ScoalaIntuitext.ro;
– folosirea chatul interactiv sau, din contră, restricționarea acestuia;
– scoaterea unui participant din listă;
– pentru coerența activității se impune să puneți participanții pe modulul MUTE, astfel încât să puteți preda în mod cursiv (reactivarea sonorului putând să se realizeze foarte ușor din aceeași setare);
– scrierea, desenarea pe tablă folosind funcționalitatea Whiteboard din cadrul aplicației Zoom.
Un tutorial foarte bun puteți găsi aici:
Google Classroom
Google Classroom este un instrument inclus în Google Suite for Education.
Aveți acces 24/7 de pe web sau de pe mobil. Aveți posibilitatea chiar să observați rapoarte în Classroom Usage Reports.
Ce puteți face în cadrul platformei?
– puteți introduce și trimite în platformă sarcinile de lucru;
– puteți comunica părinților/elevilor orarul (Google Calendar);
– puteți include linkuri cu filmări (puteți să vă înregistrați înainte de sesiune predând un moment al lecției sau înregistrați-vă oferind indicații pentru realizarea proiectelor și, apoi, veți urca linkul pe platformă);
– puteți încărca materiale de lucru în formate video, audio, text etc. (Google forms, PDF, materiale de pe Google Drive). E interesant că puteți face adnotări, sublinieri și chiar desene în cadrul acestor documente (în Classroom mobile app);
– puteți încărca teste de pe didactic.ro;
– puteți realiza drafturi înainte de sesiunea online și, apoi, să le postați la timpul potrivit;
– puteți păstra resursele într-un singur loc.
Sfaturi care ne ajută să ne menținem atitudinea pozitivă și buna funcționare a activităților
Pregătiți-vă pentru sesiunile online, ca și cum v-ați pregăti pentru plecarea la școală, echipați-vă corespunzător. Rutina zilnică are o importanță covârșitoare zilele acestea.
Stabiliți o comunicare transparentă cu părinții, având în vedere echilibrul: străduiți-vă să nu cădeți nici în capcana unei prezențe masive în online sau a unei cantități de proiecte oferite în platformele digitale.
Stabiliți regulile sesiunilor și comunicați-le înainte prin WhatsApp sau e-mail.
– Explicați elevilor realitatea pe care o trăim. Răspundeți la întrebările elevilor calm, bazându-vă pe date științifice. Este un context în care elevii să aflate mai multe despre sistemul imunitar, despre cum funcționează acesta, dar și despre diferențele dintre virusuri și bacterii. Pregătiți-vă din timp răspunsuri solide din punct de vedere științific și adaptați-le vârstei elevilor (de ex. folosind imagini, povești), păstrând un ton încrezător că vom depăși cu bine situația.
– Păstrați focus pe pozitiv. Aveți mereu în gând să aduceți în „sala de clasă” calmul, liniștea, gândirea rațională. Străduiți-vă să nu transferați elevilor panica sau îngrijorarea excesivă. „În comunicarea on-line cu elevii, cadrele didactice îi pot ajuta emoțional pe aceștia în multe feluri, atât direct – prin mesajele transmise copiilor, cât și indirect – prin atitudinea pe care o au față de copii și față de situația de izolare. Folosirea umorului în comunicarea cu elevii, comunicarea rațională și calmă în momentele tensionate (de exemplu, când un elev este frustrat pentru că nu înțelege o explicație), disponibilitatea de a vorbi cu elevii și despre emoțiile prin care trec aceștia, răbdarea și exprimarea afecțiunii față de ei („Mi-e dor de voi!” sau „ Abia aștept să ne vedem!”) pot face minuni pentru confortul emoțional al copiilor de orice vârstă.
Rutina și calendarul activităților din agenda personală ne vor ajuta pe toți să facem față provocării de a fi în casă: fixați-vă mereu în minte ceea ce trebuie să faceți astăzi, mâine, peste o săptămână. Același sfat funcționează și în cazul elevilor dvs. Oferiți-le un orizont de activități care să-i mențină ocupați și preocupați. În plus, gândiți-vă ce activități offline asociate activităților școlare puteți să le oferiți elevilor dvs. pentru ca aceștia să nu se plictisească excesiv.Creați un sentiment de conectare emoțională și apartenență la grup, incluzând în calendarul activităților, întâlniri în care elevii să împărtășească o parte din preocupările lor extrașcolare (hobby-uri, pasiuni, colecții etc.) și chiar dvs. ca profesor puteți vorbi de pasiunile sau talentele dvs.
– Contează și starea dvs. de bine. „Oricât de dificil este pentru cadru didactic, el este cel care poate modela starea de spirit a elevului. Copilul „va simți” cum este profesorul în această situație și se va comporta în consecință. Pentru ca lucrurile să fie cât de cât echilibrate este important ca profesorul să se ocupe și de starea sa emoțională. Este foarte ușor ca, în această avalanșă de schimbări majore în rutina adulților și, odată cu creșterea sarcinilor zilnice (nu este ușor să lucrezi de acasă când ești și părinte sau când trebuie să înveți atâtea instrumente online, de exemplu), să te simți copleșit. De aceea, este important ca și cadrul didactic să își acorde timp pentru a se calma, relaxa, mișca etc., chiar și numai pentru câteva minute, să-și ia pauze de reechilibrare.
– Fiți transparenți cu propriile emoții. Chiar dacă multora nu le vine a crede, și cadrele didactice sunt oameniJ. Spuneți-le copiilor că situația este dificilă și pentru dvs., și că sunteți, uneori, cuprinși de îngrijorare, dar că problema este temporară. Există multe studii care indică importanța folosirii tehnicilor de calmare, a exercițiilor de respirație. Uzitați-le și dvs. și învățați-i și pe copii.
– Apelați la creativitate. „Profesorii îi pot sprijini emoțional pe copii în această perioadă propunându-le jocuri și activități despre emoții, încurajându-i să țină un jurnal al emoțiilor sau să își exprime emoțiile prin artă.”
– Exersați umorul. „Un lucru foarte important în aceste momente este și veselia, momente în care adulți si copii, deopotrivă râd, se bucură împreună, iar acestea pot fi provocate și pot deveni o rutină în această perioadă”.
În Centrele Şcolare de Educaţie Incluzivă nu putem lucra decât prin intermediul părinţilor
/asistenţi sociali sau asistenţi maternali ei sunt mâinile dibace pentru modelarea elevilor cu cerinţe speciale în timpul pandemiei-elevii au nevoie de multa dragoste întelegere şi o persoană care să le explice pe înţelesul lor toate temele.