Cu toate că în acest an școlar, 2020-2021, am funcționat după scenariul verde cu toți elevii la școală, am experimentat anul trecut învățământul online și de mâine, 9 noiembrie 2020, vom fi cu toții online.
Majoritatea metodelor și tehnicilor de evaluare le-am folosit la clasa a VIII-a, disciplina limba și literature română.
Chiar dacă elevii au fost la școală, s-au impus măsuri de distanțare fizică și de igienă, motiv pentru care am recurs la câteva resurse specifice învățământului online. Ei au avut de realizat un proiect „Cărțile noastre”, lucrând în grupe de câte 4 elevi. Au avut de realizat un text în word, în care să includă diagrama cărților selectate pentru lectură și planurile de lectură ale tuturor membrilor. Documentul trebuia trimis prin mail profesorului, iar în clasă elevii prezentau proiectul pe videoproiector. Toate grupele s-au mobilizat, s-au întâlnit pe meet pentru a discuta delaliile proiectului, au trimis materialele liderului de grup, care la trimis la profesor. Prezentarea a fost făcută cu ajutorul laptopului profesorului, dar elevii și-au prezentat produsul. A ieșit un proiect foarte frumos, pe care sper că-l vor aplica în practică.
O altă aplicație utilizată a fost jamboardul. Elevilor le-am explicat cum se scrie pe această tablă și ce facilități are, apoi au avut de realizat, la alegere, un proiect „Oameni de succes”/„ Fascinația cărților”. După realizarea proiectului, trebuia să trimită linkul prin e-mail profesorului. Tot pe laptopul profesorului și-au prezentat proiectele în clasă. Au fost încântați că au reușit să lucreze pe jamboard.
Grila de evaluare
O altă modalitate de evaluare este folosirea platformei kahoot. Profesorul își face cont pe platformă și editează testul, care este rezolvat de elevi sub forma unui joc. În general, testele sunt cu itemi la alegere și elevii au nevoie și de laptop și de telefon. Sunt atractive deoarece se rezolvă imediat, rezultatele sunt date imediat și sunt stabilite ierarhii. Poate fi descărcat raportul testului.
O altă modalitate de evaluare este folosirea platformei quizizz. Profesorul își face cont pe platformă și editează testul, care este rezolvat de elevi sub forma unui joc. În general, itemii sunt cu alegere multiplă și elevii au nevoie doar de laptop sau telefon. Testele sunt attractive, se stabilesc ierarhii și se poate descărca raportul testului.
Ambele platforme sunt eficiente pentru testele care au itemi obiectivi cu alegere multiplă. Pot fi folosiți și altfel de itemi, dar testul se va corecta altfel.
În acest an școlar, trebuie să folosim platform G-suite. Elevii au primit conturi pe platforma școlii și s-au înscris pe classroom la diferite discipline de studiu.
Pe această platformă se pot realiza teste și cu google forms. Elevii primesc testul, are o limită de timp, și pentru cele care au itemi obiectivi cu alegere multiplă rezultatele se obțin foarte ușor fiind calculate automat.
Pentru itemii subiectivi, aprecierea răspunsului va fi făcută de către professor.
La limba română, notarea elevilor se poate face și în funcție de activitatea față în față, conferință video, deoarece elevii pot răspunde la întrebări oral, pot rezolva diferite exerciții pe caiete. Observarea lor sistematică se face după o grilă de evaluare.
Monitorizarea elevilor pe platforme educaționale se face mai ușor, dar sunt elevi care au doar telefon și le este foarte greu să elaboreze teme complexe.
Chiar dacă învățământul este online, este bine să punem accent pe comunicarea directă, astfel ne dăm seama dacă elevul a înțeles noțiunile, dacă și-a dezvoltat competențele și putem interveni. Nu vom avea același impact asupra elevilor, dar golurile nu vor fi foarte mari. Elevii care învață într-un ritm mai lent vor avea mai mult de pierdut. Un alt inconvenient este conexiunea slabă la internet și lipsa echipamentelor electronice.
Ne adaptăm la noile condiții, dar progresul se face cu pași foarte mici.