TEHNICI DE EVALUARE ÎN ÎNVĂȚAREA ONLINE

PROF. GĂINĂ LĂCRĂMIOARA ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”MIHAI EMINESCU” BUHUȘI, JUD. BACAU

Evaluarea online reprezintă o adevărată provocare pentru toți cei implicați în actul educațional, indiferent de nivel de studiu sau de disciplină. Deși platformele și aplicațiile se arată generoase cu educatorii, alegerea acestora trebuie făcută cu atenție, astfel încât să nu pericliteze foarte mult obiectivitatea evaluării. Provocarea pentru profesori este să se îndepărteze de noțiunea de evaluare ca document Word – adică de la simpla înlocuire a unei bucăți de hârtie cu un document electronic – și să folosească tehnologia pentru a-i ajuta pe elevi să devină autonomi în studiere pe tot parcursul școlar.
Învățarea – evaluarea – bazată pe proiect, cu utilizarea media, poate oferi elevilor o serie de opțiuni. Experiența mea este că le place acest lucru. Creativitatea manifestată este uluitoare. Dar să nu pierdem din vedere natura academică a misiunii – cu alte cuvinte, este de dorit ca elevii să arate ce știu dar ș ice știu să facă cu noțiunile însușite.
În ultimele luni, am încercat mai multe modalități de realizare a evaluării online la disciplina pe care o predau, limba și literatura română, folosind mai multe aplicații. Voi oferi, spre exemplificare, câteva dintre ele. Pe www.didactic. ro, platforma cel mai des utilizată de profesori, am publicat mai multe teste:

Am observat că elevilor de gimnaziu le place ca evaluarea online să se realizeze dinamic, să fie implicate și să primească un feedback imediat. Pentru aceasta, am folosit aplicația learningsapps.org pentru verificarea noțiunilor predate, în care elevii, printre altele, trebuie să ordoneze în perechi casetele de pe un panou:

 Pentru verificarea lecturii unui text literar, după un prim contact cu acesta, obișnuiesc să le dau copiilor un test online, folosind aplicația create.kahoot.it. Elevii au de ales o variantă dintre cele patru disponibile, utilizându-și telefonul mobil, după ce citesc întrebările afișate pe ecranul calculatorului:

Indiferent ce modalitate de evaluare se alege, e foarte important să se păstreze obiectivitatea evaluării, feedbackul să nu fie întârziat, iar elevii să devină martori ai propriei învățări.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *