Evaluarea reprezintă o componentă fundamentală a procesului de învățământ, alături de predare şi învățare, având de reglare, optimizare, eficientizare a întregului proces educațional.
Evaluarea, prin cele trei forme: inițială, formativă și sumativă oferă informații despre progresul elevilor, ghidează învățarea, măsoară succesul elevilor, profesorilor, cursurilor sau ale instituțiilor. Evaluarea, în special când este cuprinsă într-o sarcină sau exercițiu autentic de învățare, poate fi de asemenea parte din experiența învățării.
Tehnologiile informatice au pătruns din ce în ce mai mult în domeniul educației, în predarea tuturor disciplinelor, iar dezvoltarea exponențială a internetului a determinat diversificarea ofertei educaționale, apărând noi tipuri de cursuri, instituții şi platforme online care vin în ajutorul elevilor.
Evaluarea online a crescut în popularitatea, mai ales în contextul actualei pandemii, când o bună parte din procesul de învățământ a trecut în mediul online.
Principala utilizare a evaluării online ar trebui să fie evaluarea formativă, astfel încât să nu fie bazată doare pe exerciții banale, de rutină, ci să îmbogățească experiența de învățare a elevilor. Acesta furnizează feedback-ul prin intermediul forumurilor de discuții sau exercițiilor online. O altă utilitate a tehnologiilor online este predarea electronică a temelor/ portofoliilor/referatelor care poate simplifica semnificativ procesul administrativ.
Evaluarea online este susținută de aceleași principii de valabilitate, fiabilitate, flexibilitate şi echidistanță şi utilizează multe din strategiile folosite în predarea şi evaluarea tradiționale față în față. Diferența constă în contextul evaluării, în interacțiunile dintre evaluator şi cei care sunt evaluați şi procesele de colectare şi administrare.
Printre beneficiile percepute în cazul evaluării online pot fi enumerate:
posibilitatea de a nota cu rapiditate multe răspunsuri;
monitorizarea răspunsurilor elevilor;
evaluările pot fi păstrate şi reutilizate;
posibilitatea alegerii locului de desfășurare a evaluării;
furnizarea de feedback imediat;
gamă largă de opțiuni ale elevilor pentru a-și demonstra cunoștințele și abilitățile.
Evaluarea online este o metodă a evaluării care poate răspunde eficient situațiilor identificate, mai ales că poate fi aplicată pe oricare dintre cele trei forme ale evaluării tradiționale: inițială, continuă şi cumulativă.
Evaluarea online prin teste de tip chestionar este o metodă ce poate fi aplicată indiferent de materie, are un nivel înalt de obiectivitate şi provoacă elevii să aibă o atenție sporită pentru a face alegerile sau completările corecte, în același timp creându-le o imagine de ansamblu asupra materiei.
Din experiența proprie, pot să enumăr platformele/site-rile/instrumentele online pe care le-am folosit la disciplina fizică, începând cu luna marte, când am intrat în sistemul online:
Google Forms – permite conceperea unor formulare/teste scrise pentru a obține feedback;
Kahoot – permite realizarea de teste cu limitarea timpului de răspuns la fiecare item;
Google Classroom – permite plasare de teme cu timp limitat de răspuns;
Liveworksheets – permite realizarea fișelor de lucru interactive;
LearningApps – perimite realizarea unor module de învățare interactive.
În continuare, vă prezint testul inițial la fizică, clasa a IX-a, realizat în Google Forms.
Testul se poate accesa urmând linkul: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSczqBHxpu-t3NAMsHrTEaM1fUHaqyHwsoSsebMdlsJUUQzAWw/viewform
BIBLIOGRAFIE:
https://proform.snsh.ro/campanie-online/evaluarea-scolara-repere-conceptuale-tendinte-de-modernizare
https://www.upit.ro/ro/upit-pentru-comunitate/educatia-fata-cu-provocarile-unei-situatii-exceptionale
http://e-istet.ro/scoala/evaluare-online/
https://www.noi-orizonturi.ro/2020/05/04/cum-evaluam-online-pedagogia-mai-intai-apoi-tehnologia/