Contextul social actual impune din ce în ce mai multă interacțiune în mediul virtual, atât între părinți și profesori cât și între profesori și elevi. Din păcate, mare parte din desfășurarea activității la grădiniță este condiționată de prezența părinților, ceea ce înseamnă că, dacă părintele este disponibil și dispus să ofere asistență copilului în realizarea temelor, acesta lucrează, iar dacă părintele este ocupat sau nu dorește ca cel mic să petreacă timp în fața ecranului, copilul nu va participa la activitățile propuse, în cazul activităților sincron sau realizate prin video call.
O variantă de teleșcoală potrivită pentru copilul preșcolar, care să nu- l solicite în mediul virtual este transmiterea temelor și materialelor către părinți, realizarea acestora de către preșcolari, sub îndrumarea părinților și transmiterea, de către părinți, a produselor/ temelor realizate către professor sau postarea pe o platformă dinainte stabilită pentru toți preșcolarii din grup. Astfel, transmiterea informațiilor și a feedback-ului se vor face online dar activitatea propriu- zisă se va realiza traditional doar că, părintele se va ocupa de coordonarea activității și nu profesorul.
Păstrarea și postarea pe platformă a materialelor relizate de către preșcolari, sub îndrumarea părinților, la sugestia cadrului didactic, poate fi comparată cu metoda portofoliului, metodă de evaluare folosită și în scoala tradițională, diferența constând în faptul că portofoliul propriu- zis nu există, în format fizic, în clasă, ci în formate specifice mediului virtual (jpg., doc., pdf.) încărcate pe platformele respective.
În ceea ce privește evaluarea acestor portofolii, profesorul poate vizualiza, oricînd, materialele postate, iar în perioadele atribuite activităților de evaluare, poate realiza grafice și bifa gradul în care au fost atinse anumite comportamente/ obiective de către preșcolarii evaluați.
Un aspect important ce trebuie avut în vedere, în cadrul utilizării portofoliului ca și metodă de evaluare online este reprezentat de capacitatea cadrului didactic de a separa mental munca copilului de cea a părintelui. Astfel, există posibilitatea ca un copil sa lucreze foarte bine dar parintele să nu înregistreze/ scaneze complet sau correct produsele realizate sau, din contra, copilul să lucreze mai putin iar părintele sa selecteze doar produsele realizate cel mai bine de către copil (corectitudinea părintelui este un factor important în evaluare). Sigur că trebuie să se țină cont și de mijloacele tehnice folosite de părinte, astfel încât un copil să nu fie “depunctat” din cauza neclarității imaginii sau a defectelor aparatelor folosite.
Pentru ca evaluarea să fie realizată cât mai correct trebuie să fie luate în considerare doar fișele pentru care exista feedback din partea tuturor preșcolarilor (sau a majorității).
Evaluarea online nu este o modalitate ideală de a lua în considerare copilul, consider că poate fi doar o soluție temporară și nu poate fi completă fără evaluarea tradițională, cea în cadrul căreia profesorul poate observa comportamentul copilului în diverse situații date sau spontane.
BIBLIOGRAFIE:
*Curriculum pentru învățământul preșcolar 2019
*Scrisoare metodică pentru anul școlar 2020- 2021
PROF.: HUDIȚĂ NICOLETA ROXANA, GRĂDINIȚA NR. 10, PLOIEȘTI
26
ian.