Rețelele electronice transformă modul de învățare, predare și evaluare la care trebuie să apelăm datorită noilor provocări la care, noi ca profesori, trebuie să le facem față. Trebuie să ținem cont și să ne familiarizăm cu noile cerințe ale învățământului online: să ne adaptăm la timpul acordat relaționării, la multiplele metode de comunicare și adaptarea la tipul de platformă folosită – toate sunt o provocare.
Predarea online pune accent pe principiile învățării centrate pe elev și încurajează participanții să-și creeze propriul mod de învățare. Dacă reușim să ne atingem obiectivele, așa cum reușeam prin metodele învățământului la clasă în interiorul celor patru pereți, este o provocare ce o putem afla în urma evaluării. Acum, aceasta se face prin intermediul proiectelor sau a testelor online cu termen limită de predare sau realizare.
Metodele tradiționale de evaluare care se făceau în interiorul celor patru pereți ai sălii de clasă nu mai pot fi considerate echivalentul transferului online de cunoștințe. De aceea, evaluatorii trebuie să înțeleagă și să distingă trăsăturile distincte și să adopte principii adecvate pentru evaluare.
Sub aspect teoretic, evaluarea poate fi definită ca o modalitate de a colecta, analiza și puncta în mod corect eficacitatea, valoarea și transferul de informații și cunoștințe al unui proces sau al unui program. În evaluare nu ar trebui, după părerea mea, să se recurgă doar la o evaluare cu limită de timp sau la măsurarea cunoștințelor și competențelor raportate la metoda întrebare-răspuns sau chiar la o singură metodă (indiferent care ar fi aceasta). Evaluarea trebuie să se realizeze prin diferite tehnici de analiză în urma participării active, de apelare la background-ul activității participative. Aici trebuie să ținem cont de următoarele aspecte:
Care sunt participanții și care sunt obligațiile lor de răspuns în legătură cu sarcinile trasate online?
A fost lecția (realizată pe calculator) destul de interesantă pentru ca participanții să fie activ implicați?
Cum putem noi descrie modelele interacțiunii online și care este dinamica de grup?
Personal, ca metodă de evaluare ce o consider folositoare și adecvată este cea care implică cele patru dimensiuni ale unei analize:
Structura participanților;
Strânsa legătură dintre mesaje;
Acțiunea de răspuns la mesaje;
Fluxul de mesaje.
Toate acestea mă fac să privesc la un nivel mai amplu activitatea de grup, respectiv participarea activă.
Ca profesori, trebuie să fim pregătiți pentru a anticipa și evalua rezultatele învățării din cel puțin două perspective:
Ce au învățat participanții în urma subiectului ce a fost discutat și aprofundat
Cum au fost influențați în urma participării online și cum au reușit să folosească eficient tehnologia.