Procesul de învăţământ reprezintă un ansamblu de acţiuni exercitate în mod conştient şi sistematic de către educatori asupra educaţilor, într-un cadru instituţional, şi care are drept scop formarea personalităţii educaţilor, în concordanţă cu idealul educaţional. Activităţile de bază ale procesului de învăţământ sunt : predarea, ca aspect logic, învăţarea, ca aspect psihologic şi evaluarea.
Evaluarea este o dimensiune fundamentală a procesului de învăţământ, ea determinând valoarea rezultatelor şi progreselor învăţării.
Experiența actuală ne ajută să înţelegem că tehnologiile sunt instrumente de aplicat cu atenție și în mod adecvat. Provocarea pentru mine este să mă îndepărtez de noțiunea de evaluare ca document Word (înlocuire a unei bucăți de hârtie cu un document electronic) și am ales să folosesc tehnologia pentru a-i ajuta pe copii să devină autonomi în învățare.
Evaluarea online la preșcolari se poate realiza folosind diferite prezentări PPT (pot conține imagini, intrebări, ghicitori) la care copii sunt numiți pe rând să răspundă; aceasta reprezentând evaluare orală. Evaluarea scrisă se realizează putin mai greu în mediul online, la grădiniță, deoarece este nevoie de ajutorul părinților și de existența dispozitivelor necesare pentru a putea viziona/lista fișele. Cu toate acestea am realizat si astfel de evaluări trimițând fise de evaluare pentru diferite domenii pe grupul de WhatsApp urmând ca apoi să le rezolvăm în întâlnirile zilnice de pe Zoom.
Datorita faptului că această perioada ne-a oferit posibilități de perfecționare în ceea ce privește predarea-învățarea-evaluarea, utilize tot mai mult diverse aplicații și platforme educaționale care permit construirea, administrarea testelor și raportarea rezultatelor în timp real. Dintre acestea amintesc: Liveworksheets, Learninapps, StoryJumper, Quizlet, Kahoot, Padlet, Wordwall.
Toate aceste instrumente digitale ne ajută să realizăm o evaluare amplă, unele ajutându-ne la realizarea evaluării pe un singur domeniu, iar altele permit integrarea informațiilor din cadrul mai multor domenii experiențiale. Răspunsurile copiilor au fost înregistrate și pot fi folosite în realizarea evaluării noastre.
Consider că avantajul folosirii acestor aplicații sau instrumente digitale pentru copii/părinți, este că nu necesită printarea lor, le poți folosi oricând neafiind nevoie să îți realizezi un cont.
Sunt de părere ca în contextele online, implicarea este absolut esențială și aceste instrumente trebuie să creeze o interacțiune umană mai profundă și mai semnificativă. Produsele copiilor sunt cea mai bună dovadă a calității educaționale, iar tehnologia ne permite să ne exprimăm din nou creativitatea.
BIBLIOGRAFIE:
Chiriac, Maria-„ Evaluarea- ghid al activității din grădiniță”- studiu ștințifiic
*** Curriculumul pentru educație timpurie 2019
Culea Lucreția – Îndrumător metodic 3-4 ani. În conformitate cu Curriculumul pentru educație timpurie 2019, aprobat prin OMEN, nr. 4694/ 2.08.2019, Editura Diana, 2019.