,,Oricât de performantă sau prietenoasă ar fi o aplicație de evaluare online, aceasta nu poate înlocui pe deplin multiplele acțiuni ale feedback-ului învațării, acțiuni inițiate prin microdeciziile educatorului ‘’
Prin platformele și aplicațiile disponibile online, drumul este larg deschis pentru diferitele tehnologii utile atât în predarea cât și în evaluarea online. Experiența actuală ne ajută să înțelegem că tehnologiile sunt instrumente de aplicat cu mare atenție si în mod adecvat. Învatarea și evaluarea bazată pe proiect, cu utilizarea media, poate oferi elevilor o serie de opțiuni.
Există diferite modalități de integrare a tehnologiei prin intermediul rețelelor de socializare :
Platforma Zoom – pentru livrarea conținutului și organizarea activităților. Zoom are o variantă gratuită care permite prezența simultană a până la 100 de participanți.
Google Classroom – aici se poate discuta cu elevii (meet video chat e inclus gratuit acum), pot fi corectate temele și cel mai important e ca poate fi oferit feedback direct fiecarui elev. Se poate crea de altfel o bancă de comentarii pentru un feedback mai facil pe baza celor mai frecvente comentarii pe care le oferiți elevilor.
Google Jamboard – este un mod de vizualizare foarte facil al unor răspunsuri scurte, astfel încat toți elevii pot vedea toate răspunsurile date pe post-it-uri virtuale.
Google Forms –permite conceperea unor formulare ce pot fi utilizate pentru a obține feedback, pentru a putea trimite confirmări de participare la un anumit eveniment, dar și pentru a crea teste scrise. Acest serviciu permite profesorului să includa imagini sau video pentru interpretare sau ca material de reflecție pentru elevi. Aceștia pot primi atât intrebări deschise, cât și închse, cu mai multe variante de raspuns sau nu. Functia Quiz permite, mai departe, oferirea de feedback prompt, astfel încat elevii pot afla imediat dacă la un test cu raspunsuri la alegere au raspuns corect sau nu. Mai mult, se poate include explicații pentru răspunsul greșit, explicații pe care elevul le primește imediat ce a terminat testul. În plus, un mare avantaj este acela ca testul se poate relua.
Kahoot – baza pedagogică a acestei aplicații este că elevii devin ,,profesori ‘’, construind ei înșiși itemi de teste .
Wordwall – aici găsim mult mai multe tipuri de activități potrivite pentru evaluare, mai ales la învățământul preșcolar și cel primar.
Jocuri online – sunt aplicații plăcute de către copii și de cadrele didactice deoarece își păstrează simțul ludic . Cele mai utilizate la vârstele mici sunt puzzle-urile online . JINGSAWPLANET-este o aplicație care permite încarcarea unui fișier de tip text sau fotografie și decuparea sub forme de piese în funcție de complexitatea dorită .
Creatoare online – sunt aplicații usor de folosit, foarte vizibile și ne ajută în crearea de colaje, filmulețe, animații. Cele mai cunoscute sunt : Pizap, Pixl, Kizoa, Animoto .
Learningapps –este o platformă care oferă modele de aplicații, precum și posibilitatea creării de conținut. Există aplicații foarte interesante și distractive : rebus, puzzle, completeaza ce lipseste, unește perechile.
Quizizz – este un instrument online pentru feedback, cu ajutorul căruia se pot realiza evaluări formative într-un mod distractiv pentru preșcolari.
Se spune că cel mai bun instrument este cel pe care oamenii îl vor folosi. De aceea, este de preferat, să explorăm și mai ales să încurajăm copiii să facă același lucru.
În contexte online, implicarea este absolut fundamentală și aceste instrumente trebuie să creeze o interacțiune umană mai profundă .
Nici unul din instrumentele de mai sus, nu este în schimb dedicat metodelor complete de evaluare. Voi încerca mai jos o analiză a acestora pe metodele de evaluare :
pentru probele orale putem folosi fără nici o ezitare comunicarea video –audio unu la unu, sau pur și simplu camerele web în grupurile de Skype sau Zoom, în care evaluatul să poată expune răspunsul la o întrebare sau o lecție învatata. Cât privește textele scrise, acestea ies din discuție pentru instrumente online. În online marea problemă, în ceea ce privește evaluarea, este verificarea identității, mai ales în instrumentele gratuite care nu folosesc conturi instituționale.
Instrumentele de evaluare online ne pun la dispoziție o gamă vastă de posibilitați de evaluare, uneori tehnica fiind mult mai pregatită decât suntem noi dispuși să exploram.