EVALUAREA ONLINE ÎN GRĂDINIȚA DE COPII, ÎN TIMPUL PANDEMIEI

PROF. ÎNV.PREȘC. MELNICOF COSMINA BIANCA GRĂDINIȚA CU PROGRAM PRELUNGIT NR. 24 BRAȘOV

Grădinița este mediul în care copiii socializează și învață unii de la alții. Este mediul în care ei se dezvoltă din punct de vedere social, în primul rând. În ultima perioadă, tot ce știam despre grădiniță s-a schimbat radical, pandemia ne-a obligat să ne separăm, să stăm acasă. Copilașii au pierdut contactul cu colegii și cu doamnele educatoare, lucru care este în defavoarea lor. Pentru a păstra legătura cu ei, educatoarele s-au mobilizat și au reluat legătura prin intermediul tehnologiei.
Tehnologia joacă un rol foarte important în viața copilașilor, încă din primii ani de viață. Încă nu știu să meargă sau să vorbească corect, dar știu să butoneze telefoane și tablete. Acest lucru îi ajută pe copilași în perioada dificilă pe care o traversăm, perioada pandemiei, când suntem nevoiți să lucrăm cât mai mult de acasă. Dacă școlile și grădinițele s-au închis, profesorii, copiii și părinții au fost nevoiți să se adapteze. Chiar dacă nu au fost pregătite pentru asta, inventive de felul lor, educatoarele au căutat diverse metode și tehnici de a fi cât mai aproape de copii. Așa că au început să facă grupuri de părinți pe tot felul de aplicații și platforme și să trimită acolo material sau chiar să se întâlnească audio-video cu copilașii și părinții lor. Au apărut grupuri de părinți pe WhatsApp, Facebook sau clase pe Kinderpedia, Classroom, Zoom etc.
Educația se face foarte greu în aceste condiții, din multe motive. Doamnele trebuie să predea, copilul să învețe și apoi să fie evaluat.
Evaluarea reprezintă un proces central pentru învățare la toți copiii. Alături de predare și învățare, evaluarea este o componentă operațională fundamentală a procesului de învățământ. Ea are rolul de a măsura și aprecia eficiența procesului didactic în funcție de obiective și trebuie să ajute cadrele didactice să își eficientizeze procesul de predare, astfel încât educabilii să învețe mai bine.
În ce privește evaluarea on-line, aceasta trebuie să privească în primul rând cunoștințele, abilitățile și priceperile preșcolarilor și abia apoi tehnologia, mai ales că ei sunt foarte mici la această vârstă și oricât de mult le place să butoneze, nu știu să citească și nu este normal să folosească nesupravegheați aceste aparaturi.
Ca orice evaluare și evaluarea online este extrem de importantă, să știm unde ne aflăm și ce putem face mai departe. Din punctul nostru de vedere, evaluarea online nu oferă rezultate reale, mai ales în cazul copiilor de grădiniță. Este greu de crezut că preșcolarii lucrează singuri la calculator și rezolvă independent sarcinile primite de la educatoare. Și atunci, ne întrebăm dacă nu cumva, adultul de lângă el ghidează, sfătuiește sau chiar rezolvă sarcina în locul copilului. Pe de altă parte, nu toți copiii pot fi evaluați, fie pentru că nu toți au infrastructura necesară, fie pentru că nu toți părinții doresc să facă acest lucru. Cred că nu putem cunoaște niciodată acest aspect și mai bine trecem la modalitățile prin care putem face evaluarea online la grădiniță.
O primă variantă a evaluării online în grădiniță și cea mai des utilizată, este trimiterea de către părinți a unor fotografii sau filmulețe cu rezultatele muncii copiilor. Acestea pot fi trimise în grupurile închise de părinți sau pe platforme. Este vorba de poză la pictură, la fișa de lucru, la lucrarea practică realizată de copil sau un filmuleț în care copilul recită poezia învățată, spune povestea, răspunde la întrebările adresate de părinte sau cântă cântecelul pe care tocmai l-a învătat de pe link-ul trimis de educatoare. Aceasta este metoda cea mai la îndemână pentru părinții care nu știu să folosească foarte bine aparatura sau nu dispun de ea.
O altă variantă, atractivă de data aceasta pentru copii sunt jocurile interactive care presupun un bagaj de cunoștințe din acel domeniu dar și îndemânare din partea copilului în manevrarea calculatorului sau a tabletei. Cerința constă în separarea sau gruparea diferitelor obiecte în funcție de diverse criterii, trasarea anumitor linii de la un obiect la corespondentul lui, căutarea perechilor prin accesarea unor cărți, puzzle pe diverse teme, jocuri cu mai multe niveluri și cu cerințe graduale de la simplu la complex, ghicitori și multe altele. Rezultatele la aceste jocuri ajunguneori și la profesorul examinator, dar nu de fiecare data. Unele sunt concepute astfel încât rezultatul să îl cunoască doar cel care se joacă.
Altă modalitate de evaluare este cea făcută chiar de către cadrul didactic în timpul lucrului sincron unu la unu cu copilul sau chiar cu întreaga clasă sau pe grupuri mici, pe diverse platforme, gen Google Meet sau Zoom. În timpul acestor întâlniri, răspunsurile sunt mai spontane și prezintă mai bine cunoștințele copilului. Dar există și aici neajunsuri: conexiune slabă la internet cu întreruperi repetate, zgomot de fond, răspunsuri întărziate etc.
Chiar dacă o folosim frecvent în ultima perioadă și probabil încă multă vreme de aici încolo, predarea-învățarea-evaluarea online nu este cea mai potrivită pentru nivelul preșcolar de învățământ. Copilașii au nevoie de socializare și manipulare a obiectelor despre care se învață. Ori în online acest lucru nu este posibil de multe ori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *