În noul context mondial multe lucruri, obiceiuri în jurul nostru și în viețile noastre s-au schimbat. Oamenii sunt supuși unor transformări, treptate și necesare, cărora trebuie să li se adapteze din mers. O categorie foarte importantă a acestor oameni o reprezintă cadrele didactice, a căror activitate se mută din mediul real, față în față, în mediul virtual, pentru perioade mai lungi sau mai scurte de timp. Aceasta reprezintă o mare provocare pentru toți cei implicați în procesul de învățământ, copii, părinți, dar mai ales pentru cadrele didactice.
Provocarea acestora constă în dezvoltarea unor competențe digitale superioare într-un timp scurt, adaptarea metodelor, mijloacelor de învățământ, a conținuturilor la mediul online, crearea de resurse educaționale adaptate pe niveluri de vârstă. În acest sens cadrele didactice urmează cursuri de formare pentru inițierea în utilizarea platformelor digitale pe care le vor folosi în activitățile zilnice cu copiii. De asemenea, profesorii își adaptează conținuturile ce urmează a fi predate la mediul online, elaborează fișe de lucru, teste online, ceea ce presupune cunoașterea utilizării diferitelor aplicații și programe și alocarea unor segmente mult mai mari de timp pregătirii activităților didactice.
În învățământul preșcolar provocarea este cu atât mai mare cu cât desfășurarea activităților zilnice pe care educatoarea le propune, depinde în cea mai mare măsură de implicarea și ajutorul părinților. Astfel că, aceștia trebuie să fie prezenți lângă copii pentru a-i supraveghea și ajuta în realizarea sarcinilor de lucru. Cadrul didactic are permanent în vedere alegerea unor activități ce presupun utilizarea unor materiale digitale accesibile copiilor de pe dispozitivele pe care părinții le dețin, dar și utilizarea unor materiale concrete, uzuale ce pot fi ușor achiziționate sau pe care copiii le au, de obicei, la îndemână.
În cazul evaluării inițiale, pot spune faptul că aceasta nu poate fi în totalitate obiectivă, întrucât copiii își desfășoară activitatea în cadrul familiei și uneori ajutorul părinților este sesizabil în activitățile și lucrările acestora. Cu toate acestea, cadrul didactic poate aduna informații suficiente pentru proiectarea activității viitoare. Un domeniu aparte îl reprezintă educația muzicală și realizarea unei evaluări eficiente în mediul online. În continuare voi prezenta o activitate de educație muzicală din cadrul evaluării inițiale, desfășurată în mediul virtual. Precizez faptul că am folosit aplicația WhatsApp ca și mijloc de comunicare cu părinții și copiii.
Activitatea s-a numit ”Cântă și bate ca mine!”, un joc ritmic ce a avut ca scop evaluarea capacității de interpretare vocală cu acompaniament ritmic realizat cu ajutorul pseudoinstrumentelor. Activitatea a presupus următoarele etape:
Educatoarea a transmis părinților, prin mesaje scrise, sarcinile de lucru pentru copii;
s-a ales cântecul ”Melc, melc codobelc”; s-au făcut precizări cu privire la obiectele ce pot fi folosite pentru realizarea acompaniamentului ritmic: obiecte casnice, jucării muzicale, etc.; s-au acordat îndrumări metodice;
Cadrul didactic a transmis pe whatsapp un mesaj video în care a prezentat tema activității și a interpretat cântecului ”Melc, melc codobelc” cu acompaniament ritmic realizat prin lovirea a două linguri; pentru copiii care nu cunosc linia melodică și versurile s-a atașat un link youtube;
Părinții au trimis înregistrări audio și video cu preșcolarii interpretând linia melodică cu acompaniament ritmic;
Educatoarea a transmis aprecieri tuturor copiilor printr-un mesaj audio.
La final am acordat punctaje, după cum urmează:
Marcarea corectă a timpilor, folosind pseudoinstrumente, în timpul interpretării vocale – 5 puncte
Sincronizarea acompanierii ritmice cu interpretarea vocală – 3 puncte
Interpretarea corectă și expresivă a cântecului – 2 puncte
Punctaj maxim: 10 puncte
Rezultatele obținute în urma aplicării acestei probe de evaluare inițială le-am înregistrat într-un tabel de valori și mi-au oferit date importante pe care le-am folosit în proiectarea activității anuale.
Această activitate a fost un real prilej pentru armonizarea relațiilor din familii, întrucât a antrenat mai mulți membri în realizarea sarcinilor de lucru, a fost necesară colaborarea între ei. De asemenea, a fost și o ocazie de instaurare a veseliei prin transformarea activității într-un moment de dans, părinții și copiii alegând și alte ritmuri melodice pe care le-au acompaniat ritmic.