EVALUAREA ACTIVIȚĂLOR ONLINE DIN GRADINIȚĂ

PROF. ÎNV. PREȘC. RĂESCU MILICA G.P.P. „CĂSUȚA PITICILOR”, UNITATE ARONDATĂ LICEULUI TEHNOLOGIC NR. 1, CÂMPULUNG MOLDOVENESC

De-a lungul timpului, am conștientizat că această adaptare nu ține cont de cunoștințe sau de capacitatea de memorare, ci de abilități și competențe transversale: gândire critică, flexibilitate în gândire, capacitate de identificare și rezolvare de probleme, autoeducație, disciplină, responsabilitate. Având în vedere situația în care ne aflăm acum, iată că a venit și rândul nostru, al adulților, să facem dovada adaptabilității. Ce am făcut încă de la începutul situației de criză? Le-am propus părinților ca în această perioadă să insistăm pe lucrurile cu adevărat esențiale și care vor constitui o pârghie pentru continuarea învățării din anul școlar următor. Le-am reamintit faptul că, în grădiniță (și consider că este valabil pentru toate nivelurile de învățământ) mizez pe formarea de competențe, iar o competență poate fi formată nu neapărat prin toate conținuturile. Am trasat direcțiile pentru traseul pe care îl au de parcurs în această perioadă: consolidarea cunoștintelor pe care preșcolarii le au și, pe baza acestora, realizarea transferului informațional în plan practic. Le-am spus că este de dorit să implice copilul în activitățile zilnice, să îl facă curios, să-l lase să cerceteze, să caute răspunsuri, să pună accentul pe învățarea prin joc și experimente”, a precizat cadrul didactic.
Am fost, în tot acest timp, într-o continuă legătură cu fiecare membru al familiei și am căutat cele mai bune strategii care să facă cât mai plăcută «grădinița de acasă». Ne-am întâlnit în mediul online, am comunicat permanent, am vizionat filmulețe cu rezultatele muncii lor, am asigurat feedback. Fiecare interacțiune a avut în vedere prioritizarea obiectivelor formative, exprimate, mai ales, prin crearea contextului de «a învăța să înveți», motiv pentru care țin să le mulțumesc părinților-parteneri care au exersat, poate că acum mai mult ca răbdarea, persistența în activitate și…empatia! Concluzionând, lecțiile din familie sunt primele și cele mai importante pe care le primesc copiii. Și, dacă ne gândim că grădinița și doamna educatoare fac parte din familie, haideți, împreună, să alegem să-i pregătim frumos pentru viață!”, este îndemnul.
 Încercăm să nu ținem copiii prea mult în fața ecranului, de aceea le propunem activități în natură sau activități cu materiale din natură.
 Fiecare activitate educativă este evaluată cu ajutorul mai multor metode, de exemplu, în cadrul proiectului tematic „Miracolul toamnei”, activitatea de educarea limbajului a fost evaluată cu ajutorul unei convorbiri după ilustrații, pe baza unui plan de întrebări. Copiii s-au filmat s-au înregistrat, răspunzând corect din punct de vedere gramatical, la întrebările puse de educatoare, referitoare la anotimpul toamna.
În a doua activitate de educarea limbajului, am propus jocul didactic, numit „Ghicește ce a adus Zăna Toamna în coș?”. Cu ajutorul imaginilor, colecționate de pe pinterest, copiii au denumit cuvintele din imagini, au alcătuit propoziții și au despărțit în silabe cuvintele. Filmările au fost feedbackul primit din partea copiilor.
 La activitatea de cunoașterea mediului am încercat să creez mici joculețe interactive în aplicația „Wordwall” potrivite pentru vârsta preșcolară, jocuri pe care le-am inclus fie în partea de evaluare a unei activități care se desfășoară față în față, fie în oferta activității zilnice din perioada în care instituția de învățământ este în scenariul roșu.
Tot în cadrul proiectului „Miracolul toamnei” am realizat jocul interactiv „Adevărat sau fals” pe șablonul „roata aleatoare”. În mijlocul roții am scris sarcina „Este adevărat sau fals?”. Enunțurile sunt scrise pe roata aleatoare. Pe rând, câte un copil apasă butonul „învârte”. Adultul citește enunțul din dreptul săgeții, copilul identifică enunțul ca fiind adevărat sau fals.
Tot cu ajutorul aplicației „Wordwall”, am realizat jocul interactiv „Găsește perechea”, adăugând pe șablon elemente ale anotimpului toamna, la dublu, pentru ca preșcolarii să formeze perechi între elementele propuse de mine. Acest joc interactiv l-am folosit ca metodă de evaluare a activității matematice „Formează perechi între elementele mulțimilor”.
Alte metode de evaluare a activității online sunt fisele, portofoliile și concursurile.
Ne dorim și așteptăm acele momente în care vom putea să ne vedem și să lucrăm față în față cu copiii noștri.
Este o perioadă când ne depășim limitele, pentru că educatoarele care făceau lucruri cu copiii în spațiul din grădiniță, au fost nevoite să caute resurse, să creeze materiale online care să fie interesante și atractive pentru copii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *