Cadrul didactic a fost nevoit să se adapteze de-a lungul timpului reformelor educaționale ce au fost impuse spre binele educației. Din păcate, cadrul didactic și-a asigurat această trecere suportând financiar toate costurile, asigurând materialul didactic necesar pentru desfășurarea orelor din fonduri proprii.
Odată cu instalarea stării de urgență, o nouă modalitate de educație s-a instalat: educația on-line. Mai mult sau mai puțin pregătiți, cadrele didactice s-au adaptat din mers și s-au format pentru a asigura un învățământ de calitate. Fie s-au prezentat la ușile preșcolarilor sau școlarilor cu fișe de lucru, caiete, cărți, fie au învățat să utilizeze diverse platforme pentru a face învățarea cât mai interactivă, profesorii român au continuat să fie facilitatori ai învățării indiferent de situația pandemică sau nu a țării.
În on-line am găsit destule platforme sau programe care să ne ajute să predăm, să transmitem cunoștințe pentru ca elevul să învețe și, apoi, să evaluăm. Întâlnirile pe Zoom, săptămânale în cazul preșcolarilor, ne-au ajutat să consolidăm, dar să și evaluăm prin intermediul conversației ceea ce au învățat copilașii de-a lungul săptămânii.
Proiectul, de asemenea, a fost folosit în cadrul evaluării la finalul unui proiect tematic, părinții, alături de copii, realizând machete cu localitatea în care locuiesc sau cu Sistemul Solar. Părinții au un rol hotărâtor în continuarea învățământului, mai ales în mediul on-line în cazul preșcolarilor, deoarece preșcolarii nu pot fi supuși ecranelor foarte mult timp și nu știu cum să le acceseze. Portofoliul poate fi o altă metodă de evaluare ce se regăsește în mediul on-line deoarece implicarea preșcolarului în activități diverse indică înclinațiile acestuia, regresul sau progresul în învățare.
Metodele de evaluare moderne precum ,,explozia stelară” se pot regăsi la finalul unor prezentări ce au în vedere cunoașterea mediului sau activități de educarea limbajului, precum poveștile. Această metodă poate fi folosită și în predarea sincron, dar și asincron, punând în evidență atenția și gândirea preșcolarului.
Colajul este o metodă des utilizată în cazul preșcolarilor, care este inclusă și în cadrul domeniului Om și societate, evidențiind cunoștințele preșcolarului legate de o anumită temă. De exemplu, la finalul proiectului tematic, ,Toamnă darnică”, preșcolarii pot realiza un colaj ce poate avea în prim-plan un coș cu fructe sau cu legume sau care se evidențieze un tablou de toamnă.
Metodele de evaluare tradiționale sau moderne se regăsesc și în mediul on-line, important e ca profesorul să aibă dăruirea și răbdarea necesară de a le face cât mai atractive pentru copii.
PROF. ÎNV. PREȘCOLAR: BENȚE MARIA – MIRABELA, GRADINIȚA CU PROGRAM PRELUNGIT NR. 23 PLOIEȘTI
26
ian.