METODE SI TEHNICI DE EVALUARE IN INVATAMANTUL ONLINE

PROF. INV. PRESCOLAR, CRISTINA POPOVICI GPN CORBU COSESTI; ARGES

Tehnologia digitala a facilitat in buna masura continuarea unor activitati didactice la distanta, in perioada suspendarii cursurilor.Cu toate acestea, o parte din activitatea didactica fata in fata nu se poate face online, avand astfel un impact negativ asupra invatarii temeinice.O importanta latura a activitatii didactice fata in fata nu se poate face virtual, in special in invatamantul prescolar.Cei mici au nevoie de interactiunea cu cei din jur, de afectiunea cadrelor didactice si a colegilor, de jocul in echipa etc.Este foarte dificila interactiunea personalizata cu un copil anume in contextul in care contacul nu este direct, cadrul didactic este urmarit de o clasa intreaga si fiecare copil ii solicita atentia.Clasele virtuale nu vor putea niciodata inlocui clasa reala, cel mult o pot completa.Pot fi coplementare, niciodata alternative.
Platformele educationale online faciliteaza comunicare in timp real intre cadrul didactic si copii.Cu toate acestea, comunicarea in acest caz este frecvent perceputa ca fiind oarecum artificiala, de de o parte din cauza imposibilitatii obtinerii unui feedback comunicational real, iar pe de alta parte din cauza contextului incomod al plasarii in spatiul virtual.
Indiferent de performantele cadrului tehnic, de abilitatile profesorilor, de gradul de adaptare a continuturilor la noul context, procesul de predare-invatare-evaluare este diminuat, pierde din consistenta, calitate, naturalitate.Succesul invatamantului la distanta este o rezultanta a unui efort colaborativ dintre cadrul didactic, informatician, manager scolar, performativitatea retelei de comunicare ect. si nu un atribut exclusiv al profesorului.Prin educatia la distanta mai degraba se poate orienta procesul de auto invatare la elevi, se pot discuta consemne de lucru pentru acasa.In invatamantul prescolar acest lucru este greu de realizat.Prescolarii necesita atentie permanenta din partea parintilor, disponibilitatea acestora, ajutorul primit in accesarea platformelor educationale folosite tec. Cadrele didactice au nevoie, in primul rand, de parinti si apoi de copii.Acestia intermediaza intalnirile dintre copii si educatori.Cea mai raspandita metoda de evaluare in invatamantul online, pentru prescolari, ramane tot evaluare orala realizata prin intrebari si raspunsuri.Verificarea realizata pe baza unui suport vizual, in care cadrul didactic se bazeaza pe imagini, filmulete educative, suport grafic etc.este cea mai des folosita metoda.O alta metoda de evaluare online este cea a metodelor practice, pe care copiii le realizeaza impreuna cu parintii iar acestia, mai apoi, le vor trimite cadrelor didactice pe platformele educationale folosite.
Actul de invatare nu mai reprezinta in totalitate munca cadrului didactic, ci rodul interactiunii copiilor cu calculatorul si al colaborarii cadrului didactic cu copiii.Acestia cauta sa se adapteze mediului scolar modern.
Insa calculatorul si internetul nu va inlocui niciodata total actiunea cadrului didactic, rolul acestuia neputand fi ignorat, fiind mai mult decat constructiv.
 
BIBLIOGRAFIE
Scoala Online, Elemente pentru inovarea educatiei, ED.Universitatii din Bucuresti, 2020

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *