Este momentul adaptarii noilor cerinte la tot ce inseamna educatie online.
Trebuie sa ne folosim de toate resursele online pentru a contribui la asigurarea continuitatii activitatilor de educatie si formare.
Predarea si evaluarea online a elevilor au fost introduse de Ministerul Educatiei si Cercetarii in fisa cadru a postului pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar.
Intreg personalul didactic trebuie sa urmareasca valentele pedagogice, gradul de interactiune si colaborare, dezvoltarea competentelor secolului XXI.
Beneficiul primordial pentru prescolari este mediul de invatare confortabil, respectiv acasa, dar care necesita suportul parintilor.
Un aspect motivant pentru cadrele didactice il reprezinta schimbul de bune practici si asistenta din partea colegilor.
Printre instrumentele digitale care se pot utiliza in facilitatea invatarii online si in sustinerea ,,Gradinitei de acasa ,, sunt coonferintele online care faciliteaza transmiterea de informatii in timp real si invatarea sincron a prescolarilor. Cele mai cunoscute sunt: Zoom, Google Meet, Skype, Webex Meeting, Twinspace, Classroom.
Zoom este platforma de ore on-line cea mai utilizata de catre cadrele didactice din Romania, prescolarilor si parintilor acestora li se trimit link-uri .
Google Meet este o aplicatie pe care o putem accesa doar daca avem un cont de gmail. Este o aplicatie similara cu Skype, participantii accesand link-ul. Pot participa gratuit 100 de persoane, ceea ce este mai mult decat suficient.
Twinspace si Webex Meeting sunt accesibile pentru cei care aleg sa isi faca un cont de utilizator. Specialistii spun ca sunt facil de utilizat.
Nu trebuie sa ignoram aplicatia Classroom care vine in sprijinul cadrelor didactice pentru organizarea orelor in mod eficient si pentru a economisi timp.
Un mijloc important de predare il ocupa whiteboard pe care se poate scrie, desena, colora, cadrul didactic centrand camera catre acesta pentru a putea observa prescolarii.
Evident, sunt si dificultati in a realiza activitati didactice la distanta, printre care lipsa instrumentelor de gestionare a clasei pentru feedbach, evaluare, lipsa suportului pedagogic pentru realizarea de platforme educationale deschise si continut digital ( cum ar fi: site-uri cu informatii si ilustratii, biblioteci online, soft educational, muzee virtuale ).
Profesorii semnaleaza disfunctii in ceea ce priveste comunicarea autentica, relationarea umana, sprijin personalizat pentru copiii cu nevoi speciale, dar si pentru prescolari.
Evaluarea reprezinta un act didactic complex integrat procesului de invatamant ce urmareste masurarea cantitatii cunostintelor dobandite, valoarea performantelor si eficienta acestora, oferind solutii .
Evaluarea initiala se realizeaza la inceputul programului de instruire si stabileste nivelul de pregatire al prescolarilor la inceput de drum .
Evaluarea formativa isi propune sa verifice toti prescolarii, asupra continuturilor predate dupa fiecare secventa de invatare si sa adopte masuri pentru ameliorarea procesului de invatamant.
Evaluarea finala intervine la sfarsitul unei perioade lungi de invatare si centrata pe evaluarea de bilant, regrupand mai multe unitati de studiu.
La gradinita probele orale sunt cele mai utilizate metode de evaluare. De aceea sistemul online este mult mai greu accesibil pentru un prescolar, fara parinte nu se poate realiza aceasta comuniune cadru didactic-copil.
Cadrele didactice care nu imbratiseaza schimbarea tehnologica risca sa fie lasati in urma.
In contextul pandemiei globale, consider ca acest sistem modern cu predare la distanta pentru prescolari trebuie sa devina o responsabilitate a tuturor : personal didactic, copii, parinti. De acesta depinde educatia copiilor din Romania.
PROF. INV. PRESCOLAR: DRAGAN MIHAELA, G. P. N. CALINESTI – VALE SCOALA GIMNAZIALA VRANESTI, CALINESTI, ARGES
26
ian.