MODALITĂȚI DE EVALUARE EFICIENTE ÎN MEDIUL ON-LINE

PROF. ÎNV. PREȘCOLAR DRAGOSLAV DENISA- ELENA G.P.P. “BOBOCEI DIN MICRO III” JUDEȚUL BUZĂU

 Momentul prin care trecem reprezintă pentru noi toți o mare provocare, întregul nostru stil de viață fiind pus la îndoială pentru un timp nedeterminat. Tebuie să facem față unor provocări neașteptate. Același lucru se întâmplă și cu școlile, cu cadrele didactice, cu copiii, care trebuie să se adapteze, din mers, noilor cerințe.
 Pentru a continua școala, indiferent de situația pe care o impune pandemia, toți actorii implicați în procesul de învățământ au optat pentru învățarea și evaluarea on-line. Aceasta reprezintă o formă de învățare la distanță, facilă, destinată celor care nu au posibilitatea de a desfășura învățarea de tip tradițional. Atât predarea, cât și învățarea și evaluarea on-line s-au dezvoltat optând pentru metode inovative, care pun accentul pe calitatea cunoștințelor.
Dacă în ceea ce privește predarea și învățarea, calculatorul este des utilizat, în ceea ce privește evaluarea, folosirea acestuia a fost limitată. De aceea putem afirma că există o tendință de a asocia evaluarea on-line cu folosirea întrebărilor cu alegere multiplă. Însă, principala utilizare a evaluării în mediul on-line poate avea ca scop mai degrabă evaluarea formativă decât cea sumativă a elevilor. Acesta furnizează cea mai întâlnită formă de feedback prin intermediul discuţiilor sau exerciţiilor on-line. De asemenea, evaluarea cunoștințelor elevilor se poate realiza și prin predarea electronică a temelor. Cel mai puţin preţuită şi utilizată este autoevaluarea, care are multe rezultate pozitive – de obicei încurajează independenţa elevului şi îi ajută pe aceştia să dezvolte abilităţile necesare pentru o învăţare autonomă.
Pentru a avea succes, evaluarea on-line trebuie să fie flexibilă și diversă, adaptată nevoilor diferite ale elevilor.
Cele mai utilizate strategii de evaluare on-line sunt :

teme scrise;
participarea la discuţii online;
eseuri;
examene online (cu carte deschisă, structurate, cronometrate).

 Pentru a avea efectul scontat, s-a încercat trecerea către abordări centrate pe elev, în ceea ce priveşte predarea şi învăţarea . Se pare că acest principiu ar trebui extins şi la evaluare. Autoevaluarea, evaluarea de către colegi, învăţarea prin descoperire, reflecţia sunt doar câteva metode prin care elevii sunt încurajaţi să-şi dministreze propria învăţare şi evaluare. Provocarea ce rămâne este aceea de a găsi rezultate măsurabile pentru a demonstra însuşirea competenţelor şi a abilităţilor dorite.
Pentru a fi eficiente, aceste forme de evaluare necesită un anumit grad de independență din partea elevilor și abilitatea acestora de a rezolva problemele care pot să apară(probleme ce țin de învățare și probleme tehnice). Astfel spus, elevul trebuie să-și asume responsabilități mai mari, dacă dorește să reușească.
 
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *