I. INTRODUCERE
Prescolaritatea este prima perioada in care copilul isi manifesta si isi dezvolta aptitudini. Domeniile muzicii, ale desenului, ale picturii, colajului, pirogravurii, modelajului, lecturii dupa imagini, jocurile de rol si de creatie sunt abordate cu dezinvoltura, placerea deosebita oferindu-i ocazii de a trai satisfactia. Imaginatia interactioneaza cu memoria, cu gandirea, cu limbajul. Ea este proprie numai omului, prin intermediul ei sfera cunoasterii umane se largeste mult si se poate realiza unitatea intre trecut, prezent si viitor. Dezvoltarea imaginatiei depinde foarte mult si in mare masura de nivelul limbajului. La prescolar are loc o adevarata explozie a imaginatiei.
Jocul si invatarea ofera copilului numeroase ocazii de a-si combina si recombina reprezentarile de care dispune. In timpul jocului nu exista oameni mai seriosi decat copiii mici: jucandu-se ei nu numai ca rad, dar traiesc si emotii profunde, se bucura ori sufera. Copilul imagineaza si creeaza multe lucruri: ascultand povesti, basme, povestiri el reconstruieste mintal momentele naratiunii, amplifica sau diminueaza structurile initiale, multiplica sau omite numarul de elemente structurale. Acum se dezvolta capacitatea copilului de a integra psihicul in real.
Convorbirile, povestirile, repovestirile, memorizarile, jocurile didactice contribuie la combinarea de imagini si idei, la starnirea interesului pentru nou, la largirea orizontului de cunoastere, la valorificarea tuturor disponibilitatilor angajate in dezvoltarea capacitatii de a vorbi. Imaginatia reproductiva si imaginatia creatoare sunt forme active si voluntare de prelucrare a unui material cognitiv divers: imagini, idei, capacitati de figurare etc. Imaginatia coloreaza exprimarea, contribuie la stimularea spiritului de creatie, la dezvoltarea memoriei vizuale, la formarea unor deprinderi de vorbire expresiva, la descrierea si interpretarea nuantata si originala a continutului unor povesti ascultate anterior, imagini din tablouri, diafilme, diapozitive, desene, fotografii.
Problema creativitatii individuale si colective este de natura sa fie mai atent studiata si cercetata. Copiii se imita unii pe altii, copiaza desenul vecinului, apar creatii originale, povesti noi dupa consultarea colegilor de grupa. Exista si metode specifice de stimulare a creativitatii de grup: Brainstorming, Gordon, Sinectica; dar mai greu accesibile varstei prescolare. Desenele colective, machetele, colajele, serbarile si spectacolele grupei, pot amplifica potentele creatoare ale indivizilor si colectivului in ansamblu.
II. METODE MODERNE DE EVALUARE
1. Tehnica ciorchinelui
Este o tehnica de predare – invatare care incurajeaza pe copii sa gandeasca liber si deschis, este o metoda brainstorming neliniara care stimuleaza gasirea conexiunilor dintre idei. ,,Ciorchinele” consta in utilizarea unei modalitati grafice de organizare a brainstorming-ului pentru a ilustra relatiile, conexiunile dintre idei, o modalitate de a construi asociatii noi de idei sau de a releva noi sensuri ale ideilor.
Tehnica realizarii unui ciorchine presupune parcurgerea catorva pasi:
• se alege cuvantul sau tema nucleu;
• copiii aleg sintagme in legatura cu tema propusa in discutie;
• se leaga aceste sintagme sau cuvinte de tema propusa;
• se scriu idei in legatura cu aceste cuvinte pana la expirarea timpului alocat;
,,Ciorchinele” ca metoda se poate folosi atat in evocare cat si in reflexie, fiind o tehnica flexibila care se poate utiliza atat individual cat si in grup. Cand se aplica individual, tema pusa in discutie trebuie sa fie familiara elevilor care nu mai pot culege informatii si afla idei de la colegi. Folosita in grup, aceasta tehnica, da posibilitatea fiecarui copil sa ia cunostinta de ideile altora, de legaturile si asociatiile dintre acestea.
2. Turul galeriei
Este o metoda de invatare prin colaborare care incurajeaza exprimarea propriilor idei si opinii dar si a parerilor cu privire la solutiile de rezolvare a unei probleme sau efectuare a unor sarcini de catre colegii lor, membrii ai celorlalte grupuri. Si aceasta metoda presupune urmatoarele etape:
• copiii in grupuri de 3-4 indeplinesc o sarcina de invatare care poate avea mai multe perspective de abordare;
• produsele activitatii pot fi exprimate intr-o schema, un poster care sa reprezinte un inventar de probleme, idei judecati de valoare, solutii imagini;
• posterele se depun pe peretii salii de grupa ca intr-o expozitie;
• fiecare din membrii grupurilor, la semnalul cadrului didactic, va examina ,,productiile colegilor”, iar observatiile vor fi trecute direct pe peretii galeriei sau chiar pe desene prin diferite simboluri dinainte stabilite;
• dupa ,,turul galeriei” fiecare grup va face o analizam comparativa a propriei munci, discutandu-se observatiile si comentariile notate de colegi pe propriul lor poster;
Se va pune in discutie produsele activitatii, nu realizatorii lor si se va incuraja productivitatea ideilor de grup si individuale.
Evaluarea va avea loc avand puse la dispozitie anumite criterii. Punctele de vedere diferite, divergentele, antagonismul parerilor chiar, neinsemnand si netrebuind sa fie un impediment in apreciere.
Alte metode moderne cum ar fii: metoda SINELG, metoda mozaic, cvintetul, cubul, linia valorilor, metoda acvariului, starbursting, metoda piramidei; sunt mai greu utilizabile in gradinita de copii.