În contextul actual al pandemiei, în toate domeniile de activitate au avut loc mari schimbări din cauza distanțării sociale și a măsurilor necesare pentru evitarea îmbolnăvirii, astfel și în învățământ au avut loc mari schimbări.
În primul rând a fost necesară impunerea distanțării fizice, iar învățarea și toate activitățile să treacă în sistem online. Privind cum învățarea este eficientizată prin folosirea internetului, învățarea online are următoarele avantaje:
– Distribuirea rapidă a materialelor. Profesorii pot transmite foarte repede, oricând, indiferent unde se află și oricui informatiile pe care le dorește. Astfel nu este nevoie de a sincroniza pe toată lumea fizic în același timp, iar informațiile nu sunt pierdute, ele rămânând online. Elevii intră în posesia materialelor printr-o simplă accesare, de exemplu, prin folosirea aplicației Google Classrom ei au acces oricând pentru a accesa materialele.
– Existența conținuturilor multimedia. Cu ajutorul aplicațiilor prin internet pot fi transmise imagini, videoclipuri, fișiere și materiale virtuale care întotdeauna au eficientizat învățarea, având chiar și posibilitatea dea realiza jocuri educative (de exemplu LearningApps, WordWall sau Kahoot.com). Totodată conținuturile pot fi șterse, corectate sau actualizate cu ușurință.
– Informațiile pot fi transmise către o persoană sau mai multe creându-se grupuri în care utilizatorii pot comunica. Fiind existente grupurile, copiii pot face schimb de experiență, de păreri și informații. De asemenea, pot primi feed-back în timp real de la profesor sau colegi, astfel există și interacțiunea virtuală și nu numai învățarea individuală(de exemplu Google Meet).
În al doilea rând, deși este necesară distanțarea în prevenirea îmbolnăvirii cu acest virus și copiii trebuie să treacă în a învăța online, aceasta are și dezavantaje. Tehnologia avansează zi de zi, dar nu toate persoanele sunt la curent cu noutățile. De aceea de multe ori sunt întâmpinate probleme de utilizare și accesare a informațiilor sau de realizare a unor teme sau proiecte. De asemenea sunt întâlnite situații de confuzie și dezorientare, de unde apare și lipsa de motivație, dar această problemă poate fi rezolvată prin tutoriale video.
Când învățarea și comunicarea rămân axate în mediul online, din cauza lipsei comunicării reale sau fizice, apoi când oamenii se întâlnesc nu mai știu să comunice și încep să comunice tot prin tehnologie. Folosirea mediului virtual în exces ne transformă in mici roboți.
Din diverse motive, încă mai sunt situații în care un copil nu are acces la internet sau nu își permite acest lucru și astfel poate pierde informații importante care îi erau necesare în acel moment și pe care nu le poate accesa pe loc. Aceste situații de criză chiar nu pot fi controlate.
Consider că internetul este foarte util în învățare, atât pentru cei mici, cât și pentru cei mari. Pentru copii tehnologia este atractivă, iar pentru cei mari trebuie să existe o motivație puternică pentru a o utiliza în mod eficient.
În învățământul preșcolar, pentru a putea utiliza învățarea online, copilul trebuie să fie însoțit și ajutat de un adult pe tot parcursul activității.
Evaluarea reprezintă un element esenţial, indispensabil deoarece permite cadrului didactic să aprecieze gradul în care au fost atinse obiectivele procesului de învăţământ precum şi progresul oferind, astfel, o bază ştiinţifică pentru acţiuni ameliorative în perspectiva proectării de noi obiective.
Adaptarea la școala online este un proces cu care s-au confruntat atât profesorii, cât și elevii, stârnind emoții și temeri intense de ambele părți. Cert e că integrarea tehnologiei informației în educație va fi accelerată în continuare și că educația online va deveni în cele din urmă o componentă integrantă a educației școlare.
RESURSE BIBLIOGRAFICE:
– Curriculum pentru educația timpurie 2019
https://www.edu.ro/sites/default/files/Curriculum%20ET_2019_aug.pdf
– Suport pentru explicitarea și înțelegerea unor concepte și instrumente cu care operează curriculumul pentru educație timpurie
https://isj.vs.edu.ro/download/SUPORT-pentru-explicitare-si-intelegere-curric.ET-15-iulie-R-D-S-M-G-V-bun.pdf
Scrisoare metodică învățământul preșcolar 2020
https://isjvl.ro/images/stories/food/site/educatie_timpurie/oct_2020/SCRISOARE%20METODICA%20%202020.pdf