METODE DE EVALUARE ON LINE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREȘCOLAR

PROF. ÎNV. PREȘCOLAR: MIHAI MARIA-CLAUDIA ȘCOALA GIMNAZIALA „ION BIANU” VALEA LUNGA

În perioada de evaluare, dacă ne raportăm la eficiența învățării de la distanță, activitatea preșcolarilor a fost cu siguranță cea mai afectată dintre toate nivelurile de învățământ, fiind o adevărată provocare (pentru preșcolarii mai mari) sau chiar imposibilă pentru cei mai mici. Totuși, părinții au primit sarcini de la educatori cu referire la organizarea timpului și a activităților, sfaturi pentru o comunicare eficientă, bazată pe repere cunoscute copiilor și cu mult accent pe emoții. Importantă este și cum a fost organizată comunicarea constantă între părinte și educator, jocurile și jucăriile care îl atrag pe preșcolar și să vină în întâmpinarea părinților și copiilor cu activități personalizate pe interesele sale. Instrumentele și strategiile utilizate pentru conectare de la distanță au fost diferite: prin video, filmulețe cu activități interactive, cântece, simulări, aplicații etc., pe care educatorul le trimite părinților pentru copil sau prin video conferențe în grupuri mici. Însă, mai important decât metodele selectate, este obiectivul interacțiunii în această perioadă și anume conectarea directă cu preșcolarul. Mulți educatori și părinți au înțeles că nu atât proiectele didactice sau curriculumul scris contează mai mult, ci starea emoțională a copiilor și al părinților sunt prioritate în această perioadă de izolare. Educatorii au îndrumat părinții că este important de organizat copiii să nu înceapă ziua cu jocuri video/desene animate, pentru a diminua riscul demotivării față de activitățile cu valoare educativă superioară ulterioară.
Evaluarea a fost cel mai mare chin, din punctul meu de vedere. Să predai e simplu. Poate fi chiar distractiv dacă îți place ceea ce faci. Dar evaluarea e în responsabilitatea ta. Iar pentru asta atât profesorul cât și întreg sistemul educațional trebuie să asigure cele 3C caracteristici esențiale ale evaluării: să fie continuă, completă și corectă.
Dar de ce avem nevoie de evaluare și în această perioadă? O întrebare a cărei răspunsuri se găsesc în alte și multe alte întrebări, dar mai ales în funcțiile procesului de evaluare a mediului educațional în complexitatea sa. Structura procesului de evaluare, analizat în viziune sistemică de mai mulți autori cuprinde următoarele trei etape: verificarea, măsurarea I notarea.
În cadrul instruirii asistate de calculator se impune regândirea materialului de învățământ, conceperea și scrierea mai multor versiuni de soft educațional, testarea lor pe serii de subiecți și apoi desprinderea concluziilor privitoare la eficiența softului respectiv. Precizez faptul că după mai multe ore în fața calculatorului m-am simțit mult mai obosit decât dacă aș fi fost în sala de curs/seminar. Consumi mai multe resurse ca să te faci înțeles? Îți lipsește interacțiunea directă? Ce putem spune atunci despre copii? Pentru învățare, conținutul on-line dar și filmulețele de pe Youtube pot fi îndeajuns pentru a oferi evaluatului șansa de a se pregăti. Nici unul din instrumentele de mai sus nu este în schimb dedicat metodelor complete de evaluare.
Voi încerca o analiză a acestora pe metodele de evaluare. Pentru probele orale putem folosi fără nici o problemă comunicarea video-audio unu la unu, sau pur și simplu camerele web în grupurile de Skype sau Zoom, în care evaluatul să poată expune răspunsul la o întrebare sau o poezie învățată. După opinia mea, probele scrise aproape că ies din discuție pentru instrumentele online de evaluare la preșcolari. Probele practice ar fi o bună alternativă doar dacă au aplicabilitate în mediul electronic. Din metodele moderne, nu am nici o idee cum s-ar putea face observarea și autoevaluarea în mediul online. Pentru proiecte putem folosi instrumente de management al conținutului pentru încărcarea acestora și evaluarea ulterioară de către educator. Sau putem folosi clasicul e-mail pentru transmiterea spre evaluare a acestora. Dacă vorbim despre proiecte aplicate (activități practice) părintele poate filma realizarea acestora de către copii și o poate posta online. Evaluarea trebuie să fie și corectă. În on-line marea problemă este verificarea identității. Mai ales în rândul lucrărilor preșcolarului. Trebuie să fie completă, continuă și corectă, pentru că rezultatele evaluării sunt folosite ulterior pentru a planifica activitatea de predare-învățare care va urma. Ceea ce se întâmplă în această perioadă și modul în care bâjbâim metodele de evaluare pe care să le folosim, denotă faptul că nu suntem suficient de pregătiți în domeniul acesta. Nu dezbatem suficient. Nu am anticipat și nu ne-am pregătit pentru așa ceva. Când școala nu mai e la fel, realizăm că nu s-a gândit nimeni la planurile de continuitate a procesului educațional. Improvizăm, dar să nu o facem oricum.
Oricât de performantă sau prietenoasă ar fi o aplicație de evaluare online, aceasta nu poate înlocui pe deplin multiplele acțiuni ale feedback-ului învățării, acțiuni inițiate prin microdeciziile educatorului. Așadar, facem evaluare doar pentru că trebuie? Sau în aceste momente grele o facem pentru continuitate? O facem pentru a avea un scop. Pentru a nu ne izola de educație și de tot ceea ce înseamnă aceasta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *