Evaluarea…Să predai e simplu. Poate fi chiar ok, dacă îți place ceea ce faci. Învățarea nu e chiar atât de grea. Avem un curriculum, după care trebuie să învețe elevul/studentul. Dar evaluarea e în responsabilitatea celui evaluat. Iar pentru asta, atât profesorul cât și întreg sistemul educațional trebuie să asigure cele 3C, caracteristici esențiale ale evaluării: să fie continuă, completă și corectă.
Dar, de ce avem nevoie de evaluare on line?
O întrebare a cărei răspunsuri se găsesc în alte și multe alte întrebări, dar mai ales în funcțiile procesului de evaluare a mediului educațional în complexitatea sa.
Alain Kerland, consideră că evaluarea, se face pornind de la următoarele întrebări cheie:
Pentru ce se face evaluarea (care sunt funcțiile acesteia)?
În raport cu ce se (care este sistemul de referință, care sunt criteriile evaluării)?
Pentru cine (care sunt destinatarii evaluării)?
Ce se evaluează (conduite, rezultate, procese, evoluții)?
Cu ajutorul căror instrumente și prin ce proceduri se face evaluarea?
On line-ul pe scurt
”Cu ajutorul calculatorului, evaluarea este făcută instantaneu, evaluatul primind un punctaj pe loc. Este o evaluare brută, cu un feedback insuficient, deoarece comunicarea notei nu oferă nici un indiciu explicativ cu privire la natura greșelii sau a cauzei acesteia. Însă tocmai acest fapt poate declanșa noi eforturi de învățare/înțelegere. Perioada aceasta nu mai avem decât la a spera la ultima parte a frazei: auto-determinarea evaluatului de a învăța mai mult.
Se spune că: examenul este ultima lecție pe care o primește elevul/ studentul înainte de a absolvi, fără a folosi lecție în sensul peiorativ.
Instrumentele de evaluare on-line, ne pun la dispoziție o gamă largă de posibilități de evaluare, uneori tehnica fiind mult mai pregătită decât suntem noi dispuși să explorăm.
Pentru elaborarea testelor, on-line-ul pune la dispoziția evaluatorilor un set de standarde și specificații dedicate instruirii asistate de calculator: CLASSROOM , țin să precizez că platforma, este mult mai robustă venind cu modele de implementare atât on-premises cât și on-line.
În on-line, marea problemă este verificarea identității. Mai ales în instrumentele gratuite care nu folosesc conturi instituționale. Trebuie să fie completă, continuă și corectă, pentru ca rezultatele evaluării să fie folosite ulterior, pentru beneficii.
CLASSROOM, nu este suficient pentru a asigura corectitudinea. Uneori nici chiar conturile instituționale. Mai mult de atât, o soluție on-premises poate monitoriza și înregistra IP-ul de pe care s-a conectat un candidat, pentru a asigura faptul că elevii nu s-au unit în grupuri pentru a răspunde la chestionarele de evaluare. Pentru a crește gradul de corectitudine a unui examen on-line, în formatul grilă, o soluție de on line, trebuie să poată pună la dispoziția creatorului de teste următoarele funcționalități esențiale:
Definirea și gruparea întrebărilor pe categorii ;
Alocarea dinamică în teste a întrebărilor de pe diferite categorii;
Dispunerea aleatorie a întrebărilor și variantelor de răspuns în test;
Definirea diferitelor tipuri de întrebări în categorii: cu un singur răspuns, cu răspunsuri multiple, răspunsuri scurte și multe alte variante;
Programarea testelor la anumite intervale orare;
Limitarea timpului pentru execuția unui test în funcție de numărul de întrebări și de nivelul de dificultate, validat în prealabil;
Închiderea automată a unui test și salvarea rezultatelor la expirarea timpului alocat;
Limitarea posibilității de întoarcere la întrebările anterioare;
Punctaj diferit pe tipuri de întrebări și nivel de dificultate;
Posibilitatea de reluare a testului de la întrebarea, momentul în care s-a întrerupt accesul on-line la test, din varii motive dependente sau nu de platformă sau evaluat;
Protejarea accesului în teste cu o parolă comunicată pe alte canale (eventual într-o sesiune Skype sau alt instrument în care să se asigure prezența studenților);
Limitarea accesului la rezultatele testului până la finalizarea participării tuturor participanților la proces.
Analizând comparativ platformele gratuite (Google Forms și Microsoft Teams cu Microsoft Forms) pentru a vedea dacă răspund cerințelor anterioare. Din păcate nici una din ele nu se califică. Ele permit o gamă variată de întrebări, punctaje diferite și temporizare dar nici una nu asigură crearea de categorii de întrebări care să limiteze accesul la răspunsurile corecte a întrebărilor din test.
BIBLIOGRAFIE:
Cucoș, C., Teoria și metodologia predării, Editura Polirom, Iași, 2010,
Florea, N.M., Valorificarea evaluărilor privind rezultatele școlare pentru ameliorarea procesului didactic, Editura ArsAcademica, March 2010,
Tănase, M., Evaluarea – componentă esențială a procesului instructiv-educativ, Brașov, 2011.