La sfârşitul grădiniţei toţi preşcolarii au nevoie să deţină un pachet multifuncţional de competenţe cheie, cunoştinţe, abilităţi și atitudini necesare pentru integrarea cu succes în următoarea etapă, dar şi pentru împlinirea şi dezvoltarea personală. Utilizarea tehnologiei în grădiniţă şi cursurile de perfecţionare efectuate în cursul anilor anteriori,au fost un prim pas care m-a ajutat şi în derularea activităţilor online. În timpul activităţilor din grădiniţă de foarte multe ori am folosit tehnologia care mi-a salvat timp şi energie captând mai uşor atenţia preşcolarilor. Mereu am urmărit valenţele pedagogice ale acestor instrumente digitale(gradul de interacţiune,de comunicare,de colaborare)şi bineînţeles dezvoltarea competenţelor prevăzute în Curriculumul pentru educaţie timpurie.Astfel copiii au beneficiat de un mediu de învăţare mai plăcut,dar în cazul învăţării online aceştia au nevoie de ajutorul părinţilor sau a fraţilor mai mari.Pentru a putea facilita învăţarea online şi a susţine grădiniţa de acasă voi prezenta câteva dintre aplicaţiile şi instrumentele digitale accesibile pentru învăţământului preşcolar.
CONFERINŢELE ONLINE facilitează transmiterea de informații în timp real și învățarea sincron a preșcolarilor. Printre cele mai cunoscute sunt: Zoom,GoogleMeet, Webex, Twinspace etc. Zoom-este platforma de ore online cea mai utilizată de către cadrele din învăţământul preşcolar. Se creează conturi gratuite pentru educatoare (contul grădiniţei nu are limită de timp). Preșcolarilor și părinților acestora le trimitem link-ul. Pe white board se poate desena, colora, face operații matematice sau adnotări pe ecran. Există opțiunea să se înregistreze întreaga conferință audio.
HĂRŢI DIGITALE- printre cele mai cunoscute tipuri de aplicaţii digitale se numără şi hărţile dintre care enumerăm: Google Maps,Tripline şi Zeemaps, ca şi instrumente colaborative care se pot utiliza cu succes şi la ciclul preşcolar.
Zeemaps- este una dintre cele mai uşor de folosit aplicaţii prin completarea unor câmpuri şi identificarea pe hartă a poziţiei tale, a grădiniţei tale. Este un instrument care permite vizulizarea datelor geografice. Nu necesita cont de utilizator şi este gratuit.
PEREŢII VIRTUALI- sunt aplicaţii digitale care oferă spaţiu de afişare colaborativ atât pentru varianta text,imagine, video, site-uri web. Printre cele mai cunoscute sunt Padlet şi Lino.it..
Padlet-este o aplicaţie care permite utilizatorilor să afişeze materialele în acest perete virtual. Peretele este o pagină web care permite utilizatorilor încărcarea diferitelor materiale pe o temă dată, materiale de tipul documentelor, prezentărilor, legăturilor spre diferite site-uri web.
JOCURI ONLINE– sunt aplicaţii plăcute de către copii şi de cadrele didactice deoarece îşi păstrează simţul ludic. Cele mai utilizate la vârstele timpurii sunt puzzle-urile online.
Jingsawplanet- este o aplicaţie care permite încărcarea unui fişier de tip text sau fotografie şi decuparea sub forme de piese în funcţie de complexitatea dorită( de la 3 la câteva sute de bucăţi).
CREATOARE ONLINE- sunt aplicaţii uşor de folosit, foarte vizibile ne ajută în crearea de colaje, slide-showuri,filmuleţe, animaţii. Cele mai cunoscute sunt: Pizap, Pixl, Kizoa, Animoto.
Pizap- este un editor online cu ajutorul căruia putem edita imagini,crea colaje de fotografii, afişe în format digital etc. Este foarte uşor de utilizat şi accesibilă vârstei.
EDITORI DIGITALI- sunt platforme online care găzduiesc publicaţii în format electronic de tipul revistelor, auxiliarelor didactice, fluturaşi, materialelor didactice,cărţi etc. Printre cele mai utilizate sunt : Issuu.com ,Calameo, Smore.com.
Issuu – este o platformă de editare digitală care permite găzduirea de materiale didactice, împărtăşirea şi descărcarea unor materiale educaţionale.
JOCURI DIDACTICE – instrumente care facilitează munca în sincron în cadrul conferințelor online. Dintre instrumentele recomandate putem utiliza: Worldwall sau Learningapps.
Worldwall- este o aplicație utilă pentru cadrele didactice deoarece se pot crea jocuri interactive pentru susținerea învățării, fiind posibile de la 1 la 8 modele(de exemplu: Puzzle, Anagrame, Adevărat sau Fals, Spânzurătoarea, Deschide cutia,etc).Este un instrument digital ușor de utilizat şi plăcut de copii datorită elementelor ludice inserate.
Learningapps- este o platformă care oferă modele de aplicații, precum şi posibilitatea creării de conținut. Există aplicații interesante (de exemplu: rebus, uneşte perechile, puzzle , etc.). Avantajul este că se pot ușor partaja (link,cod de încorporare) sau pot fi folosite drept material de învățare pe platforma LearningApps (creând clase în care să îi invităm pe copii ; se pot face si sondaje pentru a măsura feed-back-ul).
APLICAŢII FEED-BACK- instrumente de măsurare a impactului învățării, de sondaj și de evaluare. Printre cele mai cunoscute sunt: Quizizz, Kahoot, Mentimeter etc.
Kahoot- Este un instrument online pentru feed-back, cu ajutorul căruia se creează teste interactive pentru copii; profesorul creează testul, apoi trimite codul de acces (PIN) elevilor care accesează testul într-un timp limitat. Putem adăuga imagini, clipuri video şi diagrame întrebărilor pentru a crește gradul de interacțiune al jocului. Se poate juca pe desktop, tabletă sau telefon mobil.Rezultatele testului sunt vizibile tuturor, la încheierea acestuia, sub forma unui clasament.
Quizizz – Este un instrument online pentru feed-back, cu ajutorul căruia se pot realiza evaluări formative într-un mod distractiv pentru preșcolari. Permite inserarea de răspunsuri multiple,imagini, audio text, sondaje, răspunsuri deschise; se pot utiliza atât pentru învățarea sincron live, cât și pentru cea de acasă.Au o interfață prietenoasă, se văd întrebările şi sunt uşor de utilizat în diferitele modele oferite de platformă. Sunt importante pentru că oferă profesorului statistici, progresul copiilor, precum şi rapoarte detaliate despre răspunsuri, timp etc.
În contextele online implicarea este absolut esențială iar aceste instrumente tehnologice trebuie să creeze o interacțiune umană profundă și semnificativă de aceea vă încurajăm să explorați și să ajutați copiii să facă același lucru.
Se spune că cel mai bun instrument este cel pe care copiii/oamenii îl vor folosi iar creativitatea pe care tehnologia ne permite să o exprimăm este ceva despre care profesorii din diverse colțuri ale lumii vorbesc în mod constant, într-un sens pozitiv.
BIBLIOGRAFIE:
* Curriculum pentru educaţie timpurie OMEN4694/02.08.2019;
* Repere fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7ani, UNICEF, 2008
* Ausubel, P. D., Robinson, R. F.( 1981) – „ Pedagogia secolului XX. Învăţarea în şcoală”, București,EDP.;
* Chiriac, Maria-„ Evaluarea- ghid al activității din grădiniță”- studiu științific
* Cucoş, Constantin – „Pedagogie” ediţia a II a revizuită şi adăugită, – Iaşi, Polirom, 2006;
* Comenius, J., A. ( 1970) – „ Didactica Magna”m Bucureşti, EDP.
PROF. ÎNV. PREŞCOLAR: PRICOP GEORGETA G.P.P. NR. 3 PAŞCANI, IAŞI
26
ian.