Organizarea evaluării inițiale s-a desfășurat pe o perioadă de trei săptămâni, astfel încât fiecare copil a putut beneficia de o evaluare inițială detaliată și relevantă. Evaluarea inițială are rolul de a stabili nivelul de pregătire al copiilor la începutul anului școlar, pentru a putea adapta strategiile didactice de care are nevoie pentru dezvoltarea lor continuă. Asa ne putem forma o reprezentare cât mai clară a situației existente pentru a putea planifica demersul didactic pentru perioada următoare.
Evaluarea inițială este importantă pentru a putea determina acele componente care reprezintă premise ale asimilării noilor conținuturi și, de asemenea pentru formarea unor comportamente noi. Învățământul preșcolar are caracter oral, nu există teme pentru acasă, iar evaluarea se face oral sau prin fișe de evaluare. Având grupa mica evaluarea copiilor s-a făcut oral sub forma unor sarcini de lucru sau aplicații in cadrul unor activități diverse, care au vizat toate domeniile de dezvoltare, pe baza observării, atât in format față in față, cât și la distanță.
Evaluarea inițială ofera copilului dar și educatoarei o reprezentare a potențialului de învățare ,dar si eventualele lacune ce trebuie completate și a unor aspecte ce necesită corectare sau îmbunătățire.
Scopul evaluării inițiale este cu atat mai bine atins, cu cât reușim să-i determinăm pe copii să fie receptivi și să înțeleagă importanța evaluării inițiale pentru ca ei să trateze cu seriozitate rezolvarea sarcinilor propuse. S-au ales metode și tehnici de evaluare potrivite care au fost adaptate nivelului individual de vârstă al copilului. Rezultatele evaluări inițiale ne-au asigurat datele necesare pentru stabilirea unor obiective accesibile, pentru elaborarea unei planificări a activității instructiv-educative care să țină cont de datele culese, utilizarea acestor metode și tehnici de lucru care să formeze copiilor priceperi, deprinderi de bază necesare integrării active in activitățile educaționale din învățământul preșcolar.
Evaluarea inițială joacă un rol important pentru a informa părinții în susținerea și stimularea dezvoltării copilului. Rezultatele evaluării inițiale au fost discutate individual cu părinții (prin întâlniri față în față sau folosind platforme online).
În grădinițe nu este permisă testarea copiilor și acordarea de calificative sau note. Prin noul curriculum este promovată ideea încurajării și dezvoltării imaginii pozitive de sine, a încrederii în forțele proprii ale copiilor și progresul in ritm propriu.
PROF. ÎNV. PREȘCOLAR UNGUREANU FLOAREA PROF. INV. PREȘCOLAR CONSTANTIN ANDREEA MAGDALENA GRADINIȚA P. P. NR.1 CALIMANEȘTI-VALCEA
26
ian.