Evaluarea joaca un rol fundamental in procesul de invatare, oferind informatii valoroase despre progres si ghidand demersul didactic viitor. Este esentiala mai ales in procesul de certificare. Furnizeaza, de asemeni, o forma deosebita de feedback forumul de discutii. Evaluarea initiala, mai ales dupa o perioada lunga de absenta de la scoala, se impune cu deosebita seriozitate. Asa aflam care este nivelul lor de cunostinte dobandite in maniera online, care s-a realizat cu multe piedici pe care a trebuit sa le depasim din mers. Scoala unde profesez chiar a facut eforturi pentru o buna prestatie si majoritatea parintilor au raspuns exemplar, adaptandu-se. Dar in satele in care nu exista facilitatile pe care le au copiii din mediul urban? Sincer, cred ca profesorii care si-au facut datoria si au gasit solutii optime merita toata admiratia noastra!
In plan personal, evaluarea presupune o mare responsabilitate. Poate pentru ca atunci cand eram eleva am resimtit multe dezamagiri sub aspectul notarii (desi eran o eleva constiincioasa), in parte fiind si vina mea. Eram prea timida! De multe ori, rezultatele nu oglindeau in intregime efortul facut. Acum, ca un exercitiu reparator, incerc sa prestez o evaluare corecta, completa si continua. Cei 3C!
Toti stim ca scopul ei principal este reprezentat de cuantificarea masurii in care au fost atinse obiectivele programului de instruire si a eficientei metodelor de predare/invatare. Centrarea ei pe aspectele formative poate conduce la sustinerea interesului elevilor pentru studiu. Potrivit Ordinului publicat in Monitorul Oficial nr. 413 din 19 mai 2020, in fisa de evaluare in vederea acordarii calificativului anual pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar au fost incluse cateva criterii, dintre care amintesc:
Utilizarea diverselor instrumente de evaluare, inclusiv a celor online;
Valorizarea rezultatelor evaluarii si oferirea de feedback fiecarui elev.
Dintre metodele moderne se pot folosi cu succes: observarea sistematica a comportamentului, referatul/eseul, proiectul, portofoliul, autoevaluarea. Pentru probele orale putem folosi fara nicio problema comunicarea video-audio unu la unu pe Skype sau Zoom, in care elevul poate raspunde la o intrebare sau expune lectia invatata.
Evaluarea asistata de calculator (e-assessment) e folosita pentru evaluarea abilitatilor cognitive (prin aplicatii software tip e-testing) si practice (prin e-potofoliu sau tip simulare). Testele tip chestionar presupune raspunsuri tip “da”/”nu” sau “adevarat”/”fals”, etc. sau selectarea uneia sau a mai multor variante corecte din mai multe posibile. Nu pun accent pe creativitate, dar permit o evaluare obiectiva cu aplicabilitate la multe discipline. LSM (Learning Management System) este o aplicatie software pentru administrarea, documentarea, urmarirea si raportarea activitatii de instruire, ca eveniment online. Unele LSM sunt de tip web-based pentru a usura accesul la continuturi educative si administrare. Testele care propun solutionarea de probleme impun nu doar memorare ci si abilitatea de a utiliza cunostintele acumulate in scenarii noi, practice. Obiectivitatea e relativa. E necesara prezentarea rezultatelor intr.-o limita de timp.
Va prezint doar doua instrumente pe care le folosesc la clasa:
KAHOOT (kahoot.com)- este un instrument ce se poate utiliza la orice varsta, la orice disciplina si transforma invatarea in joaca. E folosit de 50 milioane de oameni in peste 180 de tari. Se poate accesa gratis de pe orice dispozitiv care dispune de browser web. Elevii se inregistreaza utilizand un cod pin furnizat de aplicatie prin intermediul profesorului. Pot participa individual sau pe echipe, dar profesorul e cel care detine controlul. Dupa ce expira timpul este afisat raspunsul corect, elevul obtinand feedback asupra cunostintelor lor. Elevii nu au teama ca gresesc si sunt motivati sa obtina rezultate din ce in ce mai bune. Stresul e diminuat, caracterul ludic ii motiveaza la superare.
STORYBIRD (storybird.com)- e o aplicatie ce permite creearea de povesti ilustrate, utilizand resursele disponibile online. Poate fi folosit gratis la un nivel si un altul implica achizitia unor optiuni suplimentare, precum posibilitatea de a imprima povestea creeata pe site. Pot creea minicantecele ajutati de platforma. E usor de utilizat la multe discipline si la proiecte extracurriculare ce sa stimuleze creativitatea, dezvoltarea abilitatilor lingvistice, artistice, digitale.
Totusi, oricat de prietenoasa ar fi aplicatia, nu poate inlocui pe deplin multiplele actiuni ale feedback-ului invatarii, initiate prin deciziile profesorului.