Motto: „Cel mai bun educator este acela care cunoaşte mai bine vremea în care trăieşte, care percepe cu fineţe marile trăsături caracteristice ale vieţii contemporane şi care se bucură şi suferă din cauza acestei vieţi.” Ernest Louis
Realitatea acestei perioade demonstreaza încă o data nevoia de elasticitate a sistemului școlastic, acesta trebuind să se ralieze atât problemelor sanitatre existente, cât și schimbării psihicului colectiv al elevilor cărora se adresează.
Sistemul de învățământ trebuie să devină puntea spre definirea viitoarelor personalități și stări profesionale a elevilor pe care-I modelează prin diferitele metode. În această perioada a suspendării cursurilor, tehnologia digitala a facilitat în bună măsură continuarea unor activități didactice la distanță. Totodată este si o provocare atât pentru profesori deoarece îi obligă oarecum să se îndepărteze de noțiunea de evaluare ca document Word – adică de la simpla înlocuire a unei bucăți de hârtie cu un document electronic, cât și pentru elevi, deoarece îi ajută să folosească tehnologia și să devină autonomi în învățare.
Paulo Coelho afirma că „ lecțiile vin întotdeauna atunci când ești pregătit, iar dacă vei fi atent la semne, vei afla mereu ce-ți trebuie pentru pasul următor.”
Căutând modalități de integrare a tehnologiei prin intermediul rețelelor de socializare în sarcini și evaluare am găsit câteva posibilități pe care le-am aplicat la clasă.
Unul din mijloacele folosite din ce în ce mai frecvent în cadrul procesului de instruire și evaluare și a cărui eficiență a fost dovedită printr-o serie de studii sau cercetări de specialitate este jocul didactic. Rolul si importanța jocului didactic consta în faptul că el facilitează procesul de asimilare, fixare, consolidare si verificare a cunostintelor, iar, datorită caracterului său formativ, influențează dezvoltarea personalității copilului. De aceea, jocuri on-line sunt aplicaţii plăcute atât de către copii cât şi de cadrele didactice, doarece îşi păstrează simţul ludic. De exemplu crearea unor puzzle-urile on-line cu ajutorul aplicaţie JINGSAWPLANET care permite încărcarea unui fişier de tip text sau fotografie şi decuparea sub forme de piese în funcţie de complexitatea dorită (de la trei la câteva sute de bucăţi). Este o aplicaţie gratuită şi nu necesită crearea de cont de utilizator.
Aplicația GoogleMeet –face parte din Google for Education este o platformă de comunicare prin video și chat, unde putem crea un link de întâlnire, iar elevii trebuie doar să-l acceseze. Permite partajarea ecranului, activarea modului silențios pentru anumiți participanți, împărtășirea de alte link-uri prin chat. Tot din suita de programe oferite de Google este aplicatia Google Classroom unde putem discuta cu elevii pe Meet video, pot fi corectate temele și putem oferi feedback direct fiecărui elev, putem crea o bancă de comentarii pentru feedback mai facil pe baza celor mai frecvente comentarii etc.
Google Jamboard este un mod de vizualizare foarte facil al unor răspunsuri scurte – toți elevii pot vedea toate răspunsurile date pe post-it-uri virtuale.
Un alt program folosit în evaluarea elevilor din ciclul primar este Wordwall. El poate fi utilizat pentru a crea activități atât interactive, cât și imprimabile. Este ușor de creat si aplicat facilitând evaluarea.
De asemeni, o platformă gratuită cu ajutorul careia se pot creea teste interactive este Kahoot. Cu ajutorul ei putem creea un joc distractiv în câteva minute. Poate conține o serie de întrebări, formatul şi numărul de întrebări depinde doar de alegerea ta. Se pot adăuga imagini, clip-uri video şi diagrame întrebărilor pentru a face testul cât mai plăcut.
Având în vedere cele prezentate, consider că este de datoria noastră, a dascălilor si a programelor de studiu, să tinem atât cont cât si pasul cu schimbările majore din punct de vedere tehnologic, cognitiv, a intereselor colective ce se petrec în societate, pentru a putea dezvolta și defini o viitoare bază constructivă a societății umane per ansamblu.
Eforturile noastre nu vor fi puține, dar rezultatele ce se vor desprinde în urma finalității acestor eforturi se vor propaga sub forme constructive atât pentru elitele societății cât și pentru cele mai năpăstuite persoane ale societății umane. Munca în colectiv trebuie subordonată idealului „binele colectiv!”
PROF. INV. PRIMAR: CEANGAU SIMONA ȘCOALA GIMNAZIALA NR 25 TIMIȘOARA, JUD. TIMIȘ
26
ian.