STRATEGII PENTRU EVALUAREA ONLINE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR

PROF. ÎNV. PRIMAR, CRIȘAN LOREDANA DORICA ȘCOALA GIMNAZIALĂ TÂRNOVA, JUD. ARAD

 
 Școala online a reprezentat o provocare pentru cadrele didactice, pentru copii și pentru părinți. Adulți și copii deopotrivă am fost puși în situația de a descoperi noi moduri de conectare socială și de continuare a activităților didactice.
Pentru evaluarea online în învățământul primar utilizez diverse aplicații și platforme educaționale care permit construirea, administrarea testelor și raportarea rezultatelor în timp real, strategii alternative de evaluare de tip proiect, portofolii cu tematică stabilită în comun cu profesorii care predau la clasă
La început, am folosit aplicațiile simple, cunoscute deja de către elevi pentru comunicare asincronă de grup: WhatsApp, Facebook, Messenger, email, Learning Apps și platforma Google Classroom, iar ca mijloc de comunicare, Zoom/Meet, îmbinând astfel metodele de predare-învățare-evaluare sincrone cu asincrone, pentru a forma competențele cheie.
Google Classroom supranumită Clasa Viitorului- este o platformă din suita Google ce poate îmbunătăți considerabil predarea, învățarea- evaluarea- colaborarea profesor- elevi prin multitudinea de facilități oferite. Comunicarea la curs devine mai eficientă și în afara clasei, profesorii și elevii pot posta anunțuri și întrebări, diverse tipuri de materiale (documente, video, audio, imagini, text, link-uri, formulare, chestionare etc. și, totul se realizează în timp real.
Cu Classroom, profesorii își eficientizează timpul, își organizează mai bine cursurile; permite programarea postărilor; comunică mai ușor cu elevii. Ei creează, strâng temele și notează, fără ca acestea să fie pe hârtie. Au posibilitatea să vadă cine și-a terminat tema și pot oferi feedback direct fiecărui elev; Pot da sarcini diferențiate, atribuind teme diferite în funcție de nevoile individuale ale elevilor; Pentru elevi, realizarea temelor devine mult mai interesantă și mai atractivă, deoarece printr-un singur clic au acces la informațiile și materialele cursurilor, încep conversații în privat cu profesorul sau lansează întrebări la care primesc răspunsuri în timp real. Temele sunt predate mai ușor de pe orice dispozitiv utilizat.
Utilizez diverse unelte adiționale prin care să dinamizez activitățile și întâlnirile, prin postări în clasa virtuală: Meet/ Zoom pentru întâlniri live audio & video; Mentimeter, Tricider, Google Forms etc pentru chestionare, teste, evaluare, feedback; Google Docs pentru crearea unor lucrări în colaborare sau individual; Prezentări Google; Tablele interactive Jamboard, Open Board, Vboard, Idroo etc. pentru interacțiunea și participarea întregii clase și multe alte unelte online pentru a diversifica activitățile de predare- învățare- evaluare.
Exemplific modul de desfășurare a activității ,,Să descoperim Europa!ʺ (clasa a IV-a): Am postat sarcinile în Google Classroom (predare asincronă), iar cu Zoom – share screen lecții digitale 3 D, folosind MozaWeb (predare sincron) https://www.mozaweb.com/ro/Extra-Animatii_3D-Continente_si_oceane-38631. Testul de verificare l-am realizat cu Google Forms.
Dacă la început am utilizat doar aplicații ușoare, acum am deja create numeroase lecții în Livresq, în scenariul roșu fiind foarte utile. Această platformă permite inserarea testelor de evaluare create cu diferite aplicații (Quizziz, Kahoot, Wizer, Learning Apps, Liveworksheets, Google Forms etc).
 Chiar din clasele mici, elevii pot fi evaluați online prin crearea unor proiecte adaptate la nivelul lor. De exemplu, folosind aplicațiile CatterKid, Voki, Blabberize, elevii din clasa pregătitoare au înregistrat mesaje vocale, făcând pozele să vorbească. Aceste aplicații sunt ușor ușor de folosit și potrivite pentru evaluarea orală la cei mici. Tot pentru evaluarea orală, am utilizat sub formă de joc Wheel of Name care permite inserarea imaginilor, cuvintelor, propozițiilor. Sarcinile scrise pe roata pot fi variate, în funcție de creativitatea profesorului și nivelul de înțelegere al elevilor.
Pentru realizarea unor proiecte simple, gen benzi desenate folosesc Makebeliefscomix. StoryJumple, Canva sau Book Creator le utilizez pentru a crea cărți digitale ce pot fi folosite în evaluarea online. Colaborarea dintre învățător și profesorul de limba engleză care predă la clasă s-a materializat cu realizarea unor proiecte bilingve, română-engleză, Lapbookuri și cărți digitale despre animale, plante, cifre sau litere la nivelul claselor mici.
Pentru crearea unor proiecte video de către elevi am folosit Moovly (video în cinci minute).
Un alt instrument interesant care merită încercat în evaluarea online este Plickers. Recomand!
Interactivitatea este sufletul predării-evaluării online. Procesul de învățare are loc mult mai ușor când elevii învață cu plăcere, iar o soluție pentru a-i ajuta este să intrăm în lumea lor, a jocului, să-i facem să se simtă valorizați.
În concluzie, predarea-evaluarea online, deși este o provocare pentru toți, ajută însă o atitudine deschisă și flexibilă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *