EVALUARE ÎN MEDIUL ONLINE. EDIȚIA 2020 PROVOCARI IN ERA DIGITALA

PROF. INV. PRIMAR CRISTINA-NICOLETA LUNGU ȘCOALA GIMNAZIALA KIDS PALACE, BUCUREȘTI

Anul 2020 este cel mai provocator an din toată cariera mea didactică și sunt convinsă că sunt în asentimentul multor colegi dascăli. Provocator prin mutarea activității didactice în mediul online, provocator prin gestionarea clasei de elevi, provocator prin căutarea mijloacelor cele mai eficiente prin care să se creeze lecții atractive, interactive, ingenioase și creative care să fructifice bagajul de cunoștințe al elevilor, provocator prin găsirea canalelor de comunicare cu elevii și părinții, de a le fi aproape, de a le fi un sprijin și de a fi împreună.
Trebuie să mărturisesc că în primăvara acestui an a fost o pleiadă de cursuri și webinarii menite să vină în sprijinul nostru, să ne susțină din punct de vedere psihic, tehnologic și afectiv. Simt că în acest an școlar am crescut mult profesional, că pot să îmi susține elevii altfel, că pot să le împărtășesc din cunoștințele mele printr-un limbaj diferit potrivit lor ca elevi digitali, că orele noastre au căpătat o altă nuanță și au trecut la un alt nivel.
Lucrez într-o școală privată din București și am marele avantaj că nu îmi lipsește nimic din ceea ce privește baza materială. Toate clasele au laptop, videoproiector, tablă interactivă, imprimantă. Restul a ținut de fiecare dintre noi. Am comunicat cu elevii noștri mai întâi prin Skype, apoi prin Zoom. Am urmat apoi, începând cu luna martie, cursuri care să mă învețe cum să folosesc eficient Zoom, Suita Google pentru Educație, cum să creez lecții online, prezentări, cum să creez jocuri care să consolideze cunoștințele predate, cum să existe interactivitate în timpul orelor de curs etc. Pentru prezentări am utilizat Powerpoint, Prezi (vezi imaginea de sus cu Numerele naturale 0-1000) sau link-uri de pe Youtube.
Cele mai captivante jocuri create în această perioadă au fost cele care utilizau șabloanele programului Wordwall (vezi imagine din dreapta). Le puteam folosi atât ca activitate de consolidare a cunoștințelor, cât și ca un mijloc antrenant de verificare a lor. Copiii acumulează puncte la fiecare încercare, iar prin repetiție ei își îmbunătățesc performanțele și își sedimentează cele învățate. Aceste jocuri pot fi aplicate la orice disciplină și există și posibilitate de a se emite fișe de lucru.
Lucrând exclusiv online în perioada martie-iunie 2020 a trebuit să găsesc cele mai eficiente mijloace de evaluare sumativă în acest sens. Acest lucru a fost posibil prin intermediul chestionarelor create prin Google Classroom. Mai întâi, mi-am creat o clasă digitală și am postat în interiorul ei teme, materiale, evaluări prin intermediul chestionarelor online. Chestionarele (vezi imaginea alăturată) permit întrebări cu răspunsuri multiple (o singură variantă este viabilă), răspunsuri tip paragraf, răspunsuri scurte, răspunsuri cu casete de selectare (pentru mai multe variante de răspuns), grilă cu mai multe variante, precum și casetă de selectare sub formă de grilă. Elevii primesc individual aceste chestionare la data și ora prestabilite, având un timp de lucru pentru rezolvarea lor. Pot fi aplicate la toate disciplinele și, în funcție de tipurile de răspunsuri, se pot corecta automat sau manual. După trimiterea rezolvării chestionarului, toate răspunsurile elevilor se centralizează și se poate urmări care sunt itemii la care au întâmpinat dificultăți, care sunt cele mai frecvente greșeli, lucruri absolut necesare planificării activităților remediale. Elevii primesc automat punctajul obținut, precum și un feedback al propriilor răspunsuri. Punctajele pot fi transformate în calificative la clasele primare.
Cel mai atractiv mijloc (pentru elevii mei) de evaluare online a cunoștințelor a fost în anul 2020 aplicația Kahoot! (vezi imaginea din stânga și de jos). Punctajele, clasamentul, întrecerea și faptul că fiecare lucra de acasă live a fost extrem de palpitant. Chestionarul Kahoot! oferă posibilitatea ca, prin intermediul unui pin numeric, pe care fiecare copil îl copiază în dispozitivul personal, să participe la testare simultan prin selectarea unei casete colorate în funcție de răspunsul pe care îl considera potrivit. După fiecare item, elevii văd clasamentul și punctajul fiecărui participant. Punctajul cumulează și viteza de reacție. La finalul testului, apare gradual un podium cu numele copiilor de pe primele trei poziții, însoțit de o muzică dinamică și confetti. Am creat pentru elevii mei de clasa a II-a teste Kahoot! care să le verifice cunoștințele la limba română și despre lumea înconjurătoare.
A fost un an școlar de neuitat!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *