ȘCOALA ONLINE O PROVOCARE

PROF. ÎNV. PRIMAR, FARCAȘ VIORICA ADINA ŞCOALA PRIMARĂ AVRAM IANCU, COM. VÂRFURILE, JUD. ARAD

Predarea online nu este o abilitate complet diferită de cea care presupune predarea în mod personal, dar necesită cunoașterea tehnicilor și a celor mai bune practice pentru ca munca să fie îndeplinită. Cadrele didactice au fost provocate să se adapteze rapid, să se informeze, să se formeze, să pună în practică derularea activităților didactice exclusiv prin mijloace moderne de comunicare. Situația nou generată, neexperimentată și neadaptată s-a concretizat rapid într-o învățare de tip online, sincronă, care a fost initial abordată cu scepticism de către cei mai mulți profesori și cu entuziasm și curiozitate de către cei mai mulți elevi.
 Desfășurarea procesului educaţional exclusiv online, pentru cadrele didactice din ciclul primar necesită colaborarea cu familiile elevilor, sprijin din partea acestora, deoarece copiii nu posedă deprinderile necesare pentru a lucre pe platform sau cu aplicațiile utilizate. Un alt impediment este acela că elevii depind de părinți deoarece nu au propriul telefon pentru a se conecta (elevii din clasa pregătitoare, clasa I) și este necesar stabilirea unui program astfel încât adulții, care nu sunt disponibili dimineața din cauza serviciului, să fie acasă pentru a-i ajuta.
Platformele educaționale recomandate instituțional pentru a desfășura învățarea online sunt: Google Classroom, Suita Google for Education, Edmodo, EasyClass, ClassDojo.
 Aplicația Google Classroom este un instrument complex pentru gestionarea unei clase virtuale. Când sarcinile de la toate disciplinele vin pe o singură platformă și comunicarea se realizează în același loc, este mai ușor să urmărești, să coordonezi întreaga activitate.
 Pentru a face mai atractiv procesul de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate folosi ajutorul pe care îl oferă unele platforme și aplicații. Dintre acestea, pot aminti :
Pentru crearea de jocuri educative:
Wordwall–permite crearea de puzzle-uri, joculețe simple, quiz-uri, anagrame, rebusuri,roata aleatoare și mai multe tipuri de aplicații care susțin învățarea.
Armored Penguin- cadrul didactic poate crea rebusuri, refacerea cuvintelor amestecate, unirea de coloane, etc.
Dedicate- oferă un set de aplicații incredibile pentru generarea de cuvinte încrucișate și rebusuri, capabile să trezească interesul copiilor.
Suport pentru procesul de predare:
Genially- o platformă cu ajutorul căreia putem realiza prezentări, crea conținuturi de învățare, resurse educaționale interactive, hărți, infografice, teste, chestionare. Se poate lucra în grup la un proiect prin utilizarea unui link ce se distribuie participanților.
Pixton- se pot crea benzi desenate pentru o anumită temă, folosind personaje din diverse domenii care pot fi personalizate ( sunt oferite de platformă), se pot crea avataruri, povești, elevii pot crea teme, simularea unor situații de comunicare.
Kizoa-este un software de editare video online, un producător de filme, videoclipuri pentru lecții, prezentări persuasive, antrenante, de impact. Se poate colabora cu elevii în realizarea diferitelor proiecte.
Flipsnack- indicat pentru crearea de publicații digitale: reviste, cărți digitale, broșuri. Transformă documentele pdf în flipbook-uri.
Animaker- este o platformă pentru crearea videoclipurilor de animație. Aplicația oferă șabloane ce pot fi personalizate și apoi animate cu personaje, imagini. Putem crea personaje care să transmită elevilor mesaje, informații, într-un moment al lecției și aceasta să devină mai atractivă, mai captivantă.
Padlet- cadrul didactic poate crea clase pe această platformă, poate discuta, adăuga imagini, mesaje, link-uri, documente. Poate fi folosit ca instrument pentru portofoliile elevilor ce pot fi apoi distribuite părinților.
Google Expedition- este o platformă care oferă profesorilor posibilitatea să ducă elevii în excursii virtuale în diverse locuri din lume, de la muzee, excursii subacvatice, explorări în spațiu, totul prin integrarea de conținut de tip VR ( realitate virtuală).
Open Board- este o aplicație care permite crearea unei table interactive.Se pot încărca documente, imagini, pe care le expunem pe ecran în timpul întâlnirii online. Se poate filma și înregistra într-un clip video activitatea, pe care îl putem trimite apoi elevilor pentru a fi vizualizat.
Pentru evaluarea elevilor:
Socrative- o platformă prin intermediulcăreia putem evalua elevii, prin obținerea unor date în mod instantaneu. Se pot crea teste cu variante de răspuns multiplu, de tipul adevărat/ fals, răspuns scurt, rezultatele fiind afișate în timp real. Acestea se pot descărca și se realizează rapoarte. Cu Socrative, cadrele didactice pot antrena elevii cu sondaje rapide, chestionare, pentru a avea un feedback rapid.
Kahoot- este o platformă foarte cunoscută de cadrele didactice. Aici se pot crea teste interactive, sub formă de joc. Se poate lucra în grup de elevii unei clase.
Mentimeter- permite cadrului didactic să interacționeze cu elevii în timp real. Este o aplicație cu ajutorul căreia putem realiza feedback-ul la sfârșitul orei, folosind telefonul sau orice alt dispozitiv. Elevii sunt solicitați să răspundă la o întrebare cheie legată de conținutul lecției, sau al activităţii.
 Toate aceste aplicaţii şi platforme pot fi utilizate în activitatea la clasă oricând, unele cadre didactice poate chiar le-au utilizat. Momentul acesta de răscruce a ne-a determinat însă pe toţi să facem cunoştinţă cu aceste platforme şi aplicaţii care să ne sprijine în activitatea didactică şi să-i stimulăm pe elevi să rămână conectaţi în procesul de învăţare.
 Educația digitală reprezintă o oportunitate modernă și nouă al cărei rol nu este de a înlocui contactul față în față ci de a fructifica posibilități alternative de învățare. Ele nu pot substitui procesul de predare- învățare-evaluare realizat la clasă în care elevul utilizează manualul, caietul, fișele de lucru independent, proiectele de grup, scrisul la tablă, răspunsurile orale, colaborarea, socializarea. Dar, în această epocă în care digitalizarea este inevitabilă și necesară, includerea aplicațiilor își demonstrează utilitatea.
 
BIBLIOGRAFIE:

Constantin Cucoş, Olimpius Istrate, Ion –Ovidiu Pânişoară, Petre Bodnariuc, Simon Vela, „Şcoala online-elemente pentru inovarea educaţiei”, Ed.Universităţii, Bucureşti, 2020
http:// www.e-şcoala.ro/ Proiectul Şcoala Online

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *