WORDWALL – UN PARTENER IDEAL PENTRU EVALUAREA ONLINE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR

PROF. ÎNV. PRIMAR FLORESCU LAURA ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 8 CONSTANŢA

Multitudinea de platforme și aplicații ce ne sunt oferite cu atâta generozitate de mediul virtual, pentru evaluarea elevilor în procesul instructiv-educativ, trebuie să reprezinte, în primul rând, un mod în care tehnologia va îmbunătăți pedagogia utilizată, nealterându-i valenţele formative.
 În acest moment, după parcurgerea a diferite stagii de instruire în acest vast domeniu, cu toţii am putut conştientiza, mai mult sau mai puţin, faptul că tehnologiile sunt instrumente de aplicat cu atenție și în mod adecvat. Înlocuirea unei fişe tradiţionale, în format letric, cu un document electronic pe care să-l completeze elevii, le deschide acestora mai larg uşa autonomiei în învăţare. Permanent, însă, trebuie să avem în vedere ce dorim ca elevii să ne arate că știu/au învățat să facă, indiferent ce sau câte instrumente web utilizăm, complementar strategiilor clasice.
 Am avut posibilitatea, tehnic şi logistic, să utilizez cu elevii mei de clasa a doua o serie de aplicaţii cu specific de evaluare, interfaţa fiecăreia şi modul de utilizare făcându-le extrem de plăcute de copii. În funcţie de noţiunile predate, am ales una sau alta dintre ele, pe aceea cu eficacitatea cea mai mare. La început, elevii mei au fost uşor temători că nu se vor descurca, apoi tot mai curioşi, iar în final, foarte bucuroşi la fiecare evaluare prin intermediul oricăreia dintre aplicaţii. La disciplina MEM, la multe dintre cerinţele testelor, aveau nevoie de clasica/nemuritoarea pereche „foaie şi creion” pentru a rezolva şi a selecta apoi, în aplicaţie, răspunsurile corecte. Deci, tradiţionalul şi modernul, fizicul şi online-ul au putut face o „echipă” excelentă pentru a asigura e evaluare de succes a noţiunilor dobândite de elevi. Fie că a fost Wordwall, Plickers ori Quizziz, copiii au fost fascinaţi şi am putut observa o intensificare a eforturilor de a „face corect”, de a „învăţa mai mult” etc., pentru a obţine astfel mai multe puncte, aceasta reprezentând, de fapt, un nivel de învăţare în progres constant.
 Voi descrie, pe scurt, doar una dintre aplicaţiile ce i-a încântat mult pe copiii clasei mele, aşteptând cu nerăbdare utilizarea ei.
 După crearea unui cont, accesând https://wordwall.net/ro şi urmând paşii solicitaţi, se deschide „lumea” Wordwall, un instrument web ce poate fi utilizat pentru a crea activități atât interactive, cât și imprimabile. Cele mai multe dintre șabloane sunt disponibile atât în versiunea interactivă, cât și imprimabilă. Cele interactive sunt redate pe orice dispozitiv activat pentru web (computer, tabletă, telefon sau tablă interactivă), putând fi redate individual de către elevi sau coordonate de profesor, elevii ajungând pe rând în fața clasei. Cele imprimabile pot fi listate direct sau descărcate ca fișier PDF. Ele pot însoți activitățile interactive sau pe cele independente.
 Activitățile sunt create folosind un sistem de șabloane: clasice familiare, cum ar fi Chestionarul și Cuvintele încrucișate, dar găsim, de asemenea, şi jocuri în stil arcade, precum Maze Chase și Airplane, existând şi instrumente de gestionare a clasei, cum ar fi Planul de locuri. Pentru a efectua o activitate nouă, am început prin selectarea șablonului, apoi am introdus conținutul. A fost foarte ușor, iar la final, am putut constata că am creat o activitate complet interactivă în doar câteva minute.
 După ce am creat-o, am putut comuta la un alt șablon cu un singur clic, acest lucru ajutându-mă să economisesc timp și dovedindu-se excelent pentru diferențiere și consolidare. Dacă am găsit activități gata pregătite, dar care nu au corespuns pe deplin dorințelor mele, am putut să personalizez cu ușurință materialul pentru a se potrivi cu clasa și stilul meu de predare.
 Orice activitate creată poate fi făcută publică, acest lucru permiţând partajarea link-ului paginii de activitate prin e-mail, pe rețelele sociale sau prin alte mijloace. De asemenea, activitățile pot fi păstrate şi doar în regim privat, ceea ce înseamnă că le poate accesa doar cel ce le-a creat.
 Activitățile Wordwall pot fi plasate pe un alt site web, folosind un fragment de cod HTML. Acesta funcționează în același mod ca și funcția de încorporare video de pe YouTube sau Vimeo, oferindu-ne astfel o activitate care poate fi redată pe propriul site. Am plasat în Google Classroom sarcini de lucru ce i-au condus pe elevii mei în aplicaţia Wordwall, unde au rezolvat ceea ce le-am atribuit. Făcând click pe Distribuie, am ales să distribui elevilor apăsând butonul Creează tema, iar prin încorporarea ca temă, am putut colecta rezultatele generate. Vizitând secțiunea Rezultatele mele din partea de sus a paginii, pot selecta activitatea pentru care vreau să văd rezultatele. Acestea sunt disponibile de îndată ce elevul a terminat activitatea.
 Wordwall oferă şi opţiunea jocurilor multiplayer, un format în care toți elevii se alătură aceluiași joc simultan, fiecare de pe propriul dispozitiv, iar cadrul didactic având rolul de a controla fluxul de joc. Unele jocuri sunt competitive, de exemplu, Quiz, în cadrul căruia elevii să străduiesc să ofere răspunsul corect cât mai repede posibil. Altele, cum ar fi Brainstorm, facilitează discuții de colaborare. Ce este important de ştiut este faptul că, la utilizarea cu un cont gratuit, această opţiune nu poate fi accesată.
 Pentru oricine doreşte un instrument de evaluare online eficient din punct de vedere didactic, dar şi amuzant pentru elevi, ca mod de utilizare, Wordwall este o alegere excelentă, fie cu un cont gratuit, ceva mai restrictiv, fie cu unul ce presupune abonament lunar (Standard sau Pro). Creativitatea fiecărui cadru didactic şi ceea ce oferă această platformă reprezintă „parteneriatul” perfect, ce asigură evaluarea unor noţiuni sub formă de joc, ale cărui valenţe formative sunt excelente, cu condiţia ca părinţii elevilor să fie doar spectatori.
 
SURSE BIBLIOGRAFICE
*** https://wordwall.net/ro
*** https://www.youtube.com/watch?v=FwRfbepRnnA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *