Ca urmare a deciziei Ministerului Educației și Cercetării de a suspenda cursurile față-în-față, începând cu 11 martie 2020, sistemul de învățământ s-a reorientat spre o comunicare și o cooperare prin care să asigure continuitatea învățării și funcționarea organizațională.
Cu această ocazie toți am fost puși în situația de a descoperi noi moduri de conectare socială și de continuare a activităților școlare. Astfel, utilizarea noilor tehnologii a luat o amploare de neimaginat. Totul s-a întâmplat brusc „peste noapte” am fost puși în fața unei provocări pe care nu am mai întâlnit-o până în prezent.
Instrumentele digitale ne-au deschis noi dimensiuni în evaluare, în timp ce distanțarea fizică a făcut dificilă utilizarea metodelor tradiționale pentru acest proces. În circumstanțele actuale, am fost nevoiți să regândim metodele de evaluare.
Evaluarea arată tuturor participanților în procesul de predare-învățare, profesorilor și elevilor, în ce măsură obiectivele noastre au fost atinse și la ce nivel s-a dezvoltat competența. O evaluare bună reprezintă și o ,,diagnosticare” în același timp și ne arată unde există blocaje și dificultăți. În calitate de profesori, trebuie să-i tratăm pe elevii noștri ca fiind partenerii noștri, cu care colaborăm pentru a atinge un obiectiv. Putem face asta doar implicându-i în proiectarea și implementarea procesului de evaluare. Există o serie de modalități prin care le putem cere feedback, fie în timpul activităților sincrone online, asincrone (de exemplu, folosind metoda de atribuire și reflecție a sarcinilor deja menționate). Scopul ar fi ca aceștia să își modeleze propriul proces de învățare și ca ei să ne ceară feedback pentru a putea merge mai departe.
La sfârșitul „programului școlar”, adunăm în mod regulat aceste feedback-uri, care ne arată la ce nivel a ajuns elevul, cât și ce anume știe deja, unde a avut dificultăți. Acest lucru ne permite să ne pregătim în mod conștient și eficient pentru următoarele activități sincrone.
De exemplu, Kahoot, Socrative, Mentimeter sau un simplu chestionar Google ne ajută în evaluarea cunoștințelor dobândite. În acest context, este mult mai important decât în cazul lecțiilor „clasice”, de a lămuri exact ceea ce dorim să apreciem, ceea ce așteptăm de la elevii noștri.
Acest lucru se datorează faptului că unele instrumente și metode sunt potrivite pentru verificarea dobândirii de cunoștințe (chestionare online sau offline, fișe de lucru etc.), iar altele pentru evaluarea nivelurilor superioare de competență (de exemplu, cum poate aplica cunoștințele?, le poate folosi în context?, poate vedea conexiunile?).
Activitățile mai complexe, de tip proiect care necesită o muncă mai îndelungată ne ajută în acest proces. La sfârșitul acestora se pot face prezentări. Întrucât acestea sunt în mare parte activități care necesită mai mult timp și mai multă energie, poate fi de asemenea util să notăm elevul și la alte materii. Dacă elevul creează un poster frumos, de ce n-ar primi notă și la desen?
Este important să discutăm despre criteriile de notare, să comunicăm în mod clar așteptările, strategia/metodele prin care vor fi evaluați. Să aducem și la cunoștința părinților, să ne asigurăm că au interpretat în mod corect cele transmise în legătură cu procesul de evaluare. Dacă este posibil, să evităm evaluarea orală în plen pe platformele online, să fim prudenți atunci când vine vorba de evaluare. Nu avem cum să controlăm în totalitate modul în care elevul va rezolva sarcina respectivă, testul, etc. Dacă dezvoltăm metode sofisticate de control și prevenire a fraudei, încălcăm principiul încrederii, principiul de a lucra împreună cu elevii noștri ca parteneri, pentru un scop comun.
Ajungem la rezultate mult mai bune dacă stabilim toate secvențele din care se va compune calificativul final.
Scopul evaluării nu ar trebui să fie „totul sau nimic” la un singur test, pentru un calificativ. De asemenea putem transforma în calificative punctele colectate pe o unitate de învățare sau perioadă de timp (3-5 săptămâni).
PROF. INV. PRIMAR IORGOVAN CAMELIA ȘCOALA GIMNAZIALA „EFTIMIE MURGU” LUGOJ, JUD. TIMIȘ
26
ian.