Evaluarea on-line și înainte de predarea și învățarea on-line au fost provocarea carierei mele, cu siguranță a multor colegi.
După niște zeci de ani de carieră didactică în învățământul primar credeam că știu multe, dar nu totul și brusc părea că nu mai știu aproape nimic.
Inițial panică, lamentare, mai apoi mobilizare și convingerea că putem să ne adaptăm. Și chiar am făcut-o. Nu spun că nu prefer școala față în față, exclus, nimic nu va putea înlocui emoția din sala de clasă.
Pentru că nu avem de ales ne străduim să profesăm on-line cât putem noi mai bine.
Mă străduiesc să construiesc lecțiile de așa manieră încât să nu sacrific pedagogia în favoarea tehnologiei, să fac activitățile propuse atractive ca să nu-i plictisesc pe micii mei elevi. Mereu am senzația că nu-mi ajung cele 30 minute, că nu am transmis suficientă informație. Ușor, ușor am ajuns la concluzia că echilibrul este cheia unor lecții reușite.
Evaluarea, în special evaluarea formativă, capătă o importanță deosebită în contextul învățării online, deoarece contribuie la păstrarea unei relații constante cu elevii, ne ține permanent conectați cu ceea ce știe și poate să facă cu ceea ce știe elevul.
Instrumentele oferite de tehnologie ne oferă posibilități nelimitate de evaluare, depinde de dorința noastră de a le descoperi și utiliza, de creativitatea fiecărui cadru didactic. Cu siguranță evaluarea on-line nu va fi revoluționată prin înlocuirea fișelor în format Word, cu aceleași fișe în format electronic. Tehnologia ne provoacî să evaluăm atractiv, plăcut, chiar relaxant pentru copil. A nu se înțelege că pledez pentru școala on-line, nu, astfel de evaluări le putem realiza și când suntem în sala de clasă cu elevii. Sigur ne va răpi timp, dar după ce vom vedea beneficiile vom uita că ne-a fost greu, că ne-am poticnit uneori. Este important să explorăm și să le oferim și elevilor noștri să facă același lucru.
Pentru probele orale folosesc cu rezultate mulțumitoare comunicarea video-audio unu la unu cu elevii mei, ei expun răspunsuri la întrebări, povestesc pe baza unei imagini dintr-o poveste, etc.
Construiesc de asemenea teste cu ajutorul instrumentelor oferite de tehnologie.
Important este ca evaluarea on-line să fie susţinută de aceleaşi principii ca evaluarea tradițională: valabilitate, fiabilitate, flexibilitate şi echidistanţă.
Și evaluarea on-line ca și evaluarea tradițională trebuie să fie suficient de flexibilă şi diversă pentru a ține cont de nevoile şi circumstanţele diferite ale elevilor care urmează cursuri online.
Un minus al evaluării on-line, cel puțin așa consider eu, este paleta limitată de evaluare a abilităților elevilor, fiind mai ofertantă cu evaluarea cunoștințelor.
Aș concluziona că în contextul învățării on-line, implicarea noastră este foarte importantă și că aceste instrumente ar trebui să creeze o interacțiune umană mai profundă, mai semnificativă sau cel puțin așa îmi place să cred.
PROF. ÎNV. PRIMAR: MUT ILEANA-MARIA ȘCOALA GIMNAZIALĂ DOGNECEA JUDEȚUL: CARAȘ-SEVERIN
26
ian.