METODE DE EVALUARE UTILIZATE ÎN SISTEM ONLINE

PROF. ÎNV. PRIMAR ROȘU ANAMARIA, ȘCOALA GIMNAZIALA ORȚIȘOARA

Trăind în epoca tehnologiei, precum și pe fondul instalării pandemiei în întreaga lume, învățământul preuniversitar a fost nevoit să parcurgă anumite etape de transformare a orelor față în față, acestea devenind online.
Cu ajutorul platformelor și aplicațiilor online pe care le au la dispoziție profesorii, aceștia au o multitudine de variante de predare utilizand o platformă sau alta, o aplicație sau alta. Utilizarea acestor platforme sau aplicații reprezintă niște instrumente de predare și de evaluare pentru dascăli. Ele trebuie utilizate în mod adecvat, în funcție de specificul disciplinei predate, de ciclul de învățământ la care se predă, de vârsta elevilor și nu în ultimul rând, având în vedere didactica pedagogică.
De pildă, în învățământul primar, se au în veredere următoarele aspecte: orele trebuie să fie scurte, pentru ca elevii să nu se plictisească, atenția lor trebuie mereu captivată de-a lungul întâlnirilor online; de asemenea, elevii din clasele primare (în special cei din pregătitoare, clasa I și clasa a II-a) au nevoie de sprijinul părinților pentru a se conecta pe platformă sau aplicație; lecțiile trebuie să fie cât mai interactive, cât mai atractive, cât mai bogate în imagini, prezentări PPT, planșe, softuri educaționale. De aceea, învățătorii trebuie să țină seama de anumite criterii în alegerea unei platforme, atât în ceea ce privește predarea-învățarea și evaluarea, cât și în privința gestionării grupului de elevi pe care îl coordonează.
Astfel, aplicația ori platforma trebuie să permită dascălului să aibă control asupra celorlalți participanți, dacă lecția se desfășoară în sistem videoconferință. Cei mici, în general, au tendința de a vorbi neîntrebați, de a deschide microfoanele, astfel înât se creează microfonie; au tendința de a vorbi unii peste alții, neavând răbdarea necesară să se asculte între ei. În acest caz, platforma trebuie să susțină în primul rând un număr mai mare de utilizatori, în al doilea rând, trebuie să ofere timp nelimitat, posibilitatea profesorului de a opri sau porni microfonul (după caz), să aibă o tablă albă, să posede noțiunea de prezentare sau împărtișire a unor documente, imagini, linkuri etc. elevilor.
În cazul în care învățătorul optează pentru predarea, învățarea și evaluarea asincron, dându-le elevilor muncă independetă, atunci platforma trebuie să fie prevăzută cu opțiuni pentru a crea teme, materiale, foldere, teste, chestionare etc.
Modalitățile de predare sunt diversificate, însă cele de evaluare sunt limitate la ciclul primar, ca urmare a vârstei fragede a elevilor, care, în general sunt dependenți de părinți la această vârstă. în clasele a III-a și a IV-a poate unii dintre ei capătă dexteritate manuală mai mare și abilități tehnice, de mânuire a unui calculator, laptop, tabletă, telefon; unii dintre ei au și abilități de tehnoredactare, ceea ce le conferă un avantaj. însă acestea sunt cazuri izolate, în mare parte elevii au nevoie de ajutor. Pentru ca aportul părinților să fie minim, precum și timpul destinat ajutorului copiilor lor, învățătorul trebuie să utilizeze modalități simple de evaluare. dintre acestea cele mai simple sunt formularele Google Forms, cu ajutorul cărora se pot da teste de evaluare. Itemii construiți de învațător trebuie să fie obiectivi cu răspuns dual sau multiplu, în care elevii trebuie doar să bifeze varianta corectă. Nu se pot concepe teste de evaluare cu itemi semiobiectivi sau subiectivi, care necesită completarea răspunsurilor, adică tehnoredactarea, deoarece elevii nu au astfel de abilități de tehnoredactare și nici nu sunt prevăzute în programa școlară.
Platformele cele mai des utilizate și adecvate la ciclul primar sunt: Google Classroom, Google Jamboard, Google Forms, Wordwall, Kinderpedia.
O altă modalitate de evaluare online este prin intermediul jocurilor cu ajutorul aplicației Wordwall, care permite crearea de către învățător a unor exerciții-joc interactive, iar elevii sunt încântați, deoarece activitatea lor de bază la ciclul primar este predominantă prin joc.
Să nu uităm nici de evaluarea clasică orală, pe care învățătorul o realizează individual și treptat. Aceasta are atât avantaje, dar și dezavantaje. Ea poate fi subiectivă, elevul poate să aibă o zi nepotrivită în care răspunsurile lui nu se ridică la nivelul așteptărilor, ritmul biologic poate nu îl ajută în acea zi. De asemenea, unele întrebări necesită răspunsuri mai simple, iar altele mai complexe, ceea ce ridică dificultăți dascălului. De asemenea, evaluarea orală necesită mult timp de ascultare, astfel încât elevii nu pot fi toți evaluați într-o singură zi. Dar are și avantajul că profesorul nu mai este nevoit să corecteze.
Important este ca metodele de evaluare să fie cât mai eficiente în concordanță cu platformele alese de fiecare profesor în parte și să se plieze cât mai mult pe specificul clasei de elevi.
 
 
BIBLIOGRAFIE:
*https://www.noi-orizonturi.ro/2020/05/04/cum-evaluam-online-pedagogia-mai-intai-apoi-tehnologia/
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *