Se pare că vremurile în care trăim dar și viitorul în educație impun adaptarea alertă a tuturor resurselor și mijloacelor didactice. Dacă ar fi să analizăm perioada pandemică, din primăvara anului 2020 și până acum, putem observa schimbări radicale în modul de abordare al conținuturilor. Nu-mi imaginam o evoluție personală în formarea competențelor de gestionare și implementare a multor aplicații necesare unei învățări active.
Ceea ce este interesant e că elevii au experimentat și de cele mai multe ori și-au depășit mentorii în crearea unor produse virtuale.
În era digitală, nu doar învățarea ci și evaluarea e necesar să fie interactivă, dinamică și imediată. Ce e drept, instrumentele sunt pe măsură, e necesar însă un management riguros și adaptat specificului clasei de elevi, particularizat la nivel individual. Uneori, te simți asemeni unui copil aflat într-un magazin de dulciuri, le vrei pe toate, e impetuos însă să alegi ce e mai bun, mai atrăgător, mai puțin dăunător în sensul protecției și eficienței.
Din experiența acumulată, aplicațiile utilizate împreună cu elevii clasei a IV-a au fost variate, nu toate au avut același impact sau eficiență.
Având la dispoziție gama aplicațiilor GSuite Google, utilizate pe domeniul școlii, cel mai des am utilizat formularele Google Forms. Interesante sunt graficele și rapoartele generate în urma completării unui astfel de formular. În urma unei analize a fiecărui item, se pot concepe activități de recuperare în vederea formării competențelor urmărite. Această formă de evaluare se aseamănă mult cu testul clasic, cel frecvent, mai ales dacă nu este îmbogățit cu imagini. Google Jamboard este un mod de vizualizare facil al unor răspunsuri scurte – toți elevii pot vedea toate răspunsurile date pe post-it-uri virtuale. Copiii devin creative în alegerea culorilor, inserarea unor forme și imagini.
Mai atractiv și iubit de copii, este Quizizz care poate fi adaptat oricărei lecții. Cu un aspect ludic, poate genera învățare prin completarea sub formă de concurs sincron sau asincron.
Padlet este o aplicație colaborativă, care permite elevilor să co-creeze proiecte, materiale și sarcini de lucru pentru diverse discipline. E o formă de evaluare formativă și dezvoltă spiritul de echipă, interacțiunea. Aduce satisfacții și poate oferi feedback imediat în orice activitate.
O provocare pentru mine, este încercarea de a utiliza anul acesta, la clasa pregătitoare aplicația Flipgrid. Este deja la un nivel superior, fiind evaluare video, dezvoltă abilități de comunicare orală, gândirea critică și exprimarea opiniilor, iar prin funcționalitățile sale încurajează interacțiunea și feedbackul profesor-elev și elev-elev.
În contextele online, implicarea este absolut esențială și aceste instrumente trebuie să creeze o interacțiune umană mai profundă și mai semnificativă.
Produsele elevilor sunt cea mai bună dovadă a calității educaționale, iar creativitatea pe care tehnologia îți permite să o exprimi este ceva despre care profesori din diverse colțuri ale lumii vorbesc în mod constant într-un sens pozitiv.
De aceea, indiferent de aplicațiile pe care le vom utiliza, important este să stabilim punți afective de comunicare, să transformăm învățarea online într-o oprtunitate, să găsim partea bună din toată această perioadă. Cu siguranță, achizițiile dobândite sunt cele ale viitorului. Cumva am fost forțați să modernizăm tot ceea ce practicam până nu demult iar asta, trecând peste lipsuri și lamentare, este cu siguranță, un lucru benefic elevilor, beneficiari ai meseriilor viitorului.
PROF. INV. PRIMAR, SEMEȘ ANA CARMEN ȘCOALA GIMNAZIALA ”SCARLAT LONGHIN” DOFTEANA, BACAU
26
ian.