Învățământul online a devenit cunoscut și folosit la nivelul țării noastre încă din luna martie a acestui an, fapt ce ne-a facut să vedem lucrurile cu alți ochi, să fim mai atenți, mai calculați și mai precauți, iar acesta și-a cunoscut apogeul în perioada recentă, datorită începerii școlilor și a numărului crescut de cazuri Covid-19, unitățile de învățământ fiind nevoite să predea și în acest mod. Folosirea sistemului de învățare de acasă va avea și mai mulți utilizatori în momentul în care orele se vor susține doar în mediul online.
După părerea mea, rămânerea, cel puțin parțială, în școli reprezintă firul de ață ce ne ține legați de normalitatea de altădată. Învățământul online are avantajele și dezavantajele lui. Spre exemplu, efectuarea temelor și învățarea pot fi pe de o parte mai eficiente, dar necesită mai mult timp de înțelegere și ambiție, deoarece presiunea de la școală nu se poate compara cu lejeritatea resimțită acasă.
Un alt avantaj este posibiltea de a fi prezent la cursuri de la distanță, căci transportul până la școală poate necesita mai mult sau mai puțin timp, în cazul în care elevul locuiește într-un mediu rural, dar frecventează o școală din oraș. Copiii nu mai pot inventa scuze de tipul „mi-am uitat tema acasă”, fiindcă lucrând online au toate caietele, manualele și materialele auxiliare la îndemână Alte avantaje ar fi ca se evită condițiile de secol XIX din unele școli (wc afară, săli de clasă neîncălzite), se evită bullyingul, o problemă tot mai intensă în școli și licee, copiii se obișnuiesc mai bine cu tehnologia, descoperă programe utile, totul este mai interactiv (anterior, copiii de vârste mai mici erau obișnuiți mai degrabă cu jocurile pe smartphone și pe tabletă, mai puțin cu programele, browsingul și chiar utilizarea laptopului sau a computerului desktop), se pune mai puțin accent pe teorie și mai mult pe practică.
Dezavantajele acestui tip de educație ar fi faptul că orele pe internet necesită mai multă concentrare și efort decât cele din școli, deoarece acasă pot exista elemente de distragere a atenției în mod voluntar sau involuntar, se interacționează mai greu între elev și profesor, mai ales dacă elevul are dificultăți în a înțelege ceva. Materialele folosite în realizarea acordului școală-acasă pot avea, de asemenea, o importanță majoră în transmiterea de informații, de exemplu: microfonul se poate întrerupe în cele mai nepotrivite momente sau calitatea camerei poate scădea brusc din cauza conexiunii slabe la internet, lucru de care profesorul nu are habar, iar în cazul în care acesta dicta sau explica ceva, șirul gândirii al elevului se întrerupe, devenind confuz.
Cu toate acestea, profesorii joacă în continuare cel mai important rol în experiența de învățare. Tehnologia nu poate înlocui această meserie, dar se pretează ca un instrument foarte util pentru îmbunătățirea acestei experiențe (încă noi), atât pentru profesor cât și pentru cel ce recepționează informațiile transmise în timpul cursurilor. Studierea online permite fiecărui elev să învețe în ritm propriu și stimulează curiozitatea și aprofundarea lecțiilor predate, de unul singur, incurajând descoperirea laturii independente a fiecăruia.
PROF. IONUS ERCHIAN SCOALA GIMNAZIALA “CONSTANTIN BRANCUSI” MEDGIDIA
26
ian.