ÎN ONLINE E ALTFEL EVALUAREA CA FORMĂ DE ÎNVĂȚARE

PROF. IRINA CĂPĂȚÎNĂ COLEGIUL NAȚIONAL „FRAȚII BUZEȘTI”, CRAIOVA

CÂTEVA CONSIDERAȚII GENERALE
Așa cum predarea online se realizează urmărind principii pedagogice adaptate specificului activității virtuale, la fel evaluarea trebuie să își reorganizeze obiectivele și formele și să-și selecteze conținuturile. Pentru proiectarea unei activități de evaluare online care să formeze competențele esențiale de gândire critică și de muncă autonomă, profesorul trebuie să identifice răspunsuri la următoarele întrebări.
● Care sunt calitățile unei sarcini efciente de evaluare în activitatea online?
● Cum să concepi sarcini de lucru pentru care Google nu are răspunsuri?
● În ce mod activitatea online poate crea experiențe de învățare care nu sunt accesibile în scenariul față-în-față?
 Având în vedere aceste aspecte, evaluarea nu se mai poate gândi exclusiv în termenii clasicelor teste care să măsoare gradul de însușire a unor cunoștințe, în primul rând, din cauza imposibilității de a supraveghea rezolvarea testului. Pentru a identifica progresul și pentru a genera o învățare vizibilă, evaluarea online, cel puțin la limba și literatura română trebuie să fie concepută ca activitate implicată direct în procesul de predare-învățare. De asemenea, activitățile de evaluare în mediul online trebuie să fie însoțite mai mult decât de obicei de instrucțiuni cât mai detaliate și mai clare, inclusiv la nivelul aspectelor tehnice. Grila de evaluare atașată sarcinii de lucru este un element obligatoriu, pentru ca elevul să aibă la dispoziție nu doar o simpla schemă de punctaj, ci și elementele de conținut și redactare pe care profesorul le va evalua.
 
POSIBIL EXEMPLU DE BUNĂ PRACTICĂ
Sarcina de lucru de mai jos a fost administrată unei clase a X-a, profil real, la finalul unității în care am analizat particularitățile basmului cult.
„Haideți să-l mutăm și pe flăcăul ăsta al lui Creangă în online. V-am pregătit un blog, în Google Sites – „Blogul lui Harap-Alb”! Ca și el, și voi aveți de trecut o probă. Ca și el, aveți nevoie de o călăuză!! Și, ca și Spânul, voi juca eu rolul acesta, pentru că am stabilit că pedagogia negativă dă roade. Chiar dacă vă veți pierde și voi capul în rezolvarea sarcinii mele, precum Harap-Alb, veți fi, la finalul ei, niște învingători pe care îi așteaptă sigur numai note mari.
Ce ai de făcut..
Pasul 1: alege una din scenele de mai jos:
* alegerea calului, rătăcirea prin pădure, jurământul de la fântână, casa de aramă, decapitarea lui Harap-Alb
 Pasul 2: imaginează-ți că ești unul din următoarele personaje: calul, Împăratul Verde, Împăratul Roș, Sfânta Duminică, Ochilă
Pasul 3: cu această nouă identitate (și tu ca Harap-Alb), creează un articol, de 300-400 de cuvinte, pe care să îl postezi pe blog, pe pagina care corespunde secvenței alese.
Vei prezenta secvența aleasă, din perspectiva personajului selectat la Pasul 2.
Vei concepe, așadar, un articol de opinie – vei comenta secvența (de ce s-a întâmplat, cum s-a întâmplat, care au fost consecințele), vei formula un punct de vedere pro/contra situației respective, vei face aprecieri cu privire la personajele implicate.
Vei avea grijă ca din articolul tău să reiasă clar publicul căruia i se adresează. Pentru aceasta, îți vei adapta tonul și vocabularul.
Vei folosi cuvinte/ structuri prin care să semnalizezi faptul că textul tău prezintă opinii și nu fapte.
Articolul tău poate să trateze subiectul din perspectivă psihologică, socială (referitoare la drepturile fundamentale), științifică, politică etc.
Pasul 4: personalizează-ți articolul (imagini, link-uri, reclame)
Pasul 5: verifică exprimarea, ortografia (obligatoriu cu diacritice), punctuația, respectarea limitei de spațiu.
Pasul 6: postează-l pe blog, alături de alte contribuții ale colegilor tăi și bucurați-vă împreună de rezultatul obținut.
Pasul 7 (cifră de basm): Spânul se va face cititor de blog și îți va aștepta cu nerăbdare articolul.
INSTRUCȚIUNI TEHNICE
Site-ul este un spațiu comun. Te rog să respecți munca celorlalți colegi și să nu modifici cu nimic postările lor.
Articolul tău va fi postat pe pagina corespunzătoare secvenței alese, pe care o vei accesa din partea superioară a paginii principale.
Te sfătuiesc să redactezi textul în Word și să îl inserezi în pagina corespunzătoare scenei alese, folosindu-te de butoanele Inserați, respectiv text care se poate restrânge.  
La titlu, ar fi potrivit să treci și numele tău, pe lângă titlul articolului. Mai jos, în link, e un tutorial scurt despre cum se folosește opțiunea „Text care se poate restrânge”.
https://edu.google.com/teacher-center/products/sites/?modal_active=modal-video-iu5ZgBfaLoo
 
CÂTEVA CONCLUZII DUPĂ TEMĂ
Așadar, tema a stimulat creativitatea și a încurajat autonomia, prin aceea că elevii au luat singuri decizia cu privire la subiectul pe care să îl trateze. A presupus lucrul într-un spațiu colaborativ, ceea ce a obligat la respect față de munca celorlalți colegi. De asemenea, sarcina de evaluare a avut și un character interdisciplinar, întrucât a solicitat cunoștințe de TIC. În ceea ce privește realizarea competențelor disciplinei, acestea au vizat utilizarea corectă și adecvată a limbii române în producerea de mesaje, argumentarea în scris a unor opinii, în paralel cu o serie de conținuturi specific precum particularitățile basmului cult, construcția personajelor, diferența fapte/opinii, registrele stilistice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *