JOCUL ÎN EVALUAREA LOGOPEDICĂ ONLINE LA ȘCOLARII MICI

PROF. LOGOPED BULIERIS LOREDANA

 Jocul este cea mai importantă activitate a copilului, mai mult decât atât, jocul este mișcare, explorare, comunicare, socializare, observație și imitație, exercițiu, disciplinare, învățare și mai ales plăcere. În cadrul terapiei logopedice, jocul îmbracă adesea o formă de educație, o modalitate terapeutică, fiind astfel constructiv. El ajută copilul să depășească anumite bariere psihologice legate de comunicare, cum ar fi jena propriului bagaj de cuvinte, sau a defectului de articulație, îi oferă sprijin prin mai multe posibilități de expresie, dezvoltă creativitatea, personalitatea. În cadrul terapiei prin intermediul jocului se stabilește o relație benefică între terapeut și logopat, uneori cu efect miraculos, caracterul ludic oferind copilului încredere și confort.
 Cineva spunea că trebuie să fie ușor să faci terapie/evaluare online pentru că tehnologia îi atrage pe copii. Ușor nu e, dar poate fi plăcut când știi să introduci activități atractive, iar metoda care se pliază cel mai bine este cea a jocului.
 Exemple de jocuri utile în evaluarea logopedică ce se pot realiza online:
*Joc cu zarurile- Schema corporală
Scop- cunoașterea schemei corporale, a cifrelor, coordonarea.
Avem două zaruri pe fețele unuia dintre ele sunt desenate părți ale corpului (ex. ochi, mână, picior, cot, cap, gură). Copilul aruncă zarurile, denumește partea corpului de pe primul zar, apoi spune numărul de pe al doilea. Sarcina: Execută cu partea corpului atâtea mișcări cât indică zarul! (ex. Fă cu ochiul de 3 ori!; Sari de cinci ori într-un picior!)
*Joc de construcție
Scop- denumirea culorilor, noțiuni mare- mic, orientare spațială
Copilul îmbină piesele de construcție după model, denumind culorile, apoi după indicațiile logopedului (ex. Așează în dereapta piesele roșii mici, iar în stanga pe cele mari!; Așează o piesă albastră peste două galbene! ; Așează trei piese albastre in fața a două piese verzi)
*Joc coordonare ,,Șoseaua labirint”
Scop- identificarea coordonării oculo-motorii
Urmărește cu mașinuța sau mâna traseul de aceeași culoare pentru a ajunge la punctul final.

*Joc ,,Bețișoarele colorate”
Scop- denumirea culorilor, orientare, coordonare oculo- motorie
Urmărește pe monitor imaginile, denumește culorile fiecărui bețișor, așează bețișoarele după model.

*Joc ,,Urmărește traseul”

Scop- cunoașterea culorilor, coordonare, atenție
Urmărește cu degetul arătător traseul, execută mișcări cu mâinile conform imaginilor, denumește culorile.

 
*Joc ,,Formele geometrice fericite”
Scop- cunoașterea formelor geometrice
Denumește figurile din stanga, asociază-le cu cele identice din dreapta.
Desenează și tu un pătrat, un cerc, un tringhi, un dreptunghi, un oval, colorează-le.

*Joc ,,Categorii ”
Scop- verificarea capacității de concentrare a atenției, identificarea tulburărilor de pronunție
Privește cu atenție fiecare rând, denumește imaginile, desparte în silabe, spune ce nu se potrivește, motivează alegerea. Alcătuiește trei propoziții pornind de la aceste imagini.

*Joc ,,Lanțul cuvintelor”
Scop- verificarea conștiinței fonologice
Jocul vizează pronunțarea accentuată a cuvintelor, punând accent atât pe începutul cuvântului, cât și pe finalul acestuia. Ultima silabă din cuvânt este prima în cuvântul următor. Putem apoi crește gradul de dificultate, ultimul sunet din cuvânt este primul în cuvântul următor. În cazul în care copilul nu sesizează/identifică sunetele putem utiliza imagini ajutătoare (vezi imaginea de mai sus), accentuând în pronunție de fiecare dată sunetul inițial și cel final.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *