EVALUAREA LOGOPEDICĂ

PROF. LOGOPED BUTA CORINA NICOLETA, CJRAE CLUJ

Inainte de începerea terapiei tulburărilor de limbaj are loc examinare complexă a copilului. Aceasta se realizează într-un mediu propice stimulativ și relaxant în care copilul să se poata exprima iar terapeutul să poată sesiza eventualele probleme intervenite în dezvoltarea copilului. Orice proces terapeutic începe cu o evaluare a nivelului de dezvoltare și al achizițiilor copilului.
O evaluare corectă stă la baza unui plan de lucru potrivit personalității copilului, nivelului lui și la identificarea activităților și materialelor folosite mai târziu.
Logopedul folosește întâi de toate o “fișă de evaluare”. Practic un instrument cu ajutorul căruia colectează informații relevante, testează diverse abilități, face însemnări legate de dezvoltarea și funcționarea aparatului fonoarticulator, motricitatea fină, nivelul de dezvoltare al întelegerii limbajului, memoria de lucru, analiza fonetică, învățarea citit-scrisului.
Probele generale folosite la examinarea logopatilor :
1. Verificarea auzului
Proba cu alfabetul ilustrat
Proba verbala pentru depistarea dislaliilor
Proba vorbirii independente: culorile, zilele saptamanii, număratul până la 10, povestirea, recitarea unei poezii cunoscute de copil.
2. Proba pentru orientarea spațială și temporară.
3. Memoria de lungă durată (se prezinta copilului o serie de imagini) si memoria de scurta durata.
4. Gândirea: definirea de notiuni, comparare, asociere, exemplificarea categoriilor de obiecte care i se cere copilului dupa un exemplu dat.
5. Povestirea după imagini. Se urmărește: fluența vorbirii, vocabularul, ritmul, gândirea, vocea.
6. Proba de cunoaștere a vârstei psihologice a limbajului(Alice Descoendres).
7. Abilitatea grafică:executarea unor elemente grafice, proba de indemânare.
8.Proba pentru disgrafie: copilul scrie la cerere litere, silabe, cuvinte, copilul scrie la cerere propozitii scurte, despatirea in silabe, copierea de silabe, cuvinte, o propoziție.
In urma examinării complexe, terapeutul face un plan de recuperarea personalizat și sugerează părinților frecvența cu care se vor desfășura ședințele de terapie logopedică.
 
Este important de știut că numărul acestora raportat la un interval scurt de timp este mult mai eficient decât prelungirea intervalului, iar numărul ședintelor e recomandabil să rămână la fel.
Din instrumentarul folosit la evaluarea logopedică inițială foarte utile sunt albumul logopedic, paletarul logopedic dar și aplicația soft ,, Pași prin lumea sunetelor”.
Kitul de evaluare logopedica (Fig.1) și Paletarul logopedic (Fig.2) realizat de Laura Hardalau si Loredana Bejan, reprezinta un suport vizual concret si complex in procesul evaluarii copilului. Kitul cuprinde un set de materiale practice utilizabile atat pentru evaluarea logopedica a limbajului oral, cat si pentru invatarea si consolidarea notiunilor de baza in dezvoltarea cognitiva a copilului. Paletarul logopedic trezește interesul copilului prin forma si imaginile atractive, usor de recunoscut, fiind astfel simplu de aplicat in evaluarea logopedica a 25 de sunete si 8 grupuri de sunete (pozitie initiala, mediana si finala).

Fig.1 Kit de evaluare logopedică Fig.2 – Paletar logopedic
Exemplu de evaluare a modului de articulare a sunetelor, cuprinse in următorul model de foaie de examinare:

Sursa: http://www.speech-therapy.ca/RO/Evaluare.pdf
 
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *