INVATAMANT ONLINE SAU…STIINTA DE A-I MENTINE PE COPII ANGAJATI, CHIAR SI DE ACASA

PROF. LUMINITA MIHOC COLEGIUL NATIONAL “MIHAI EMINESCU” PETROSANI

“Scopul educatiei ar trebui sa fie pregatirea unor oameni care sa actioneze si sa gandeasca independent si care, in acest timp,sa vada in slujirea comunitatii realizarea suprema a vietii lor.”
Albert Einstein
 Tehnologiile educationale moderne, caci despre ele este vorba in primul rand, urmaresc facilitarea procesului didactic ajutand astfel cadrele didactice sa creeze contexte favorabile invatarii, formarii deprinderilor,constituirii unui complex de atitudini carea sa stimuleze curiozitatea.
 Prin platformele și aplicațiile disponibile online, drumul este larg deschis pentru diverse tehnologii utile în predare și evaluare, dar ceea ce trebuie să vină întâi este modul în care tehnologia va îmbunătăți pedagogia folosită. Deci, pedagogia mai întâi, apoi tehnologia.
 Experiența actuală ne ajută să înţelegem că tehnologiile sunt instrumente de aplicat cu atenție și în mod adecvat. Provocarea pentru profesori este să se îndepărteze de noțiunea de evaluare ca document Word – adică de la simpla înlocuire a unei bucăți de hârtie cu un document electronic – și să folosească tehnologia pentru a-i ajuta pe elevi să devină autonomi în învățare.
 Învățarea și evaluarea, bazată pe proiect, cu utilizarea media, poate oferi elevilor o serie de opțiuni. Profesorii care caută modalități de integrare a tehnologiei prin intermediul rețelelor de socializare în sarcini și evaluare au alegeri nelimitate.
 Iata câteva dintre acestea:
 – Google Classroom: aici se poate discuta cu elevii ( Meet video chat); pot fi corectate temele și poate fi oferit feedback direct fiecărui elev, se poate crea o bancă de comentarii pentru feedback mai facil pe baza celor mai frecvente comentarii pe care le oferim elevilor etc.
 – Google Forms :permite conceperea unor formulare care pot fi utilizate pentru a obține feedback, pentru a trimite confirmări de participare la un eveniment, dar și pentru a crea teste scrise. Serviciul permite profesorului să includă imagini sau video pentru interpretare sau ca material de reflecție pentru elev. Elevii pot primi atât întrebări deschise, cât și închise, cu mai multe variante de răspuns. Funcția Quiz permite, pe mai departe, oferirea de feedback prompt. Elevii pot afla imediat dacă la un test cu răspunsuri la alegere au răspuns corect sau nu. Aici măiestria profesorului este să construiască distractori (răspunsuri greșite, care rezultă dintr-un proces de gândire eronat, dar frecvent la elevi) cât mai buni. Mai mult, putem să includem explicații pentru răspunsul greșit, explicații pe care elevul să le primească de îndată ce a terminat testul. În plus, elevii pot relua testul.
 – Wordwall – include mai multe tipuri de activități potrivite pentru evaluare, mai ales la învățământul primar.
 – Zoom – pe măsură ce tot mai mulți oameni încep să lucreze de acasă, ședințele online devin și ele o necesitate. Din fericire, există destul de multe servicii care îți permit să te întâlnești online cu colegii de muncă, partenerii de afaceri și prietenii tăi. Una dintre cele mai bune soluții este Zoom ca si pentru lectii, de altfel.
 – Skype – pentru a găzdui o conferință video , înregistrarea apelurile, activarea subtitrările în direct sau pur și simplu putem discuta prin chatul inteligent.
 – Google Meets – Google face disponibile pentru toată lumea funcțiile de conferințe video la nivel de companie. Acum, oricine are un Cont Google poate să creeze o întâlnire online și să beneficieze de întâlniri de până la 60 de minute pentru fiecare întâlnire.
 Evaluarea…Dar, orice platforma ai folosi, urmeaza inevitabil,evaluarea. Offf, evaluarea este cea mai grea, din punctul meu de vedere. Să predai e simplu. Poate fi chiar placut, dacă îți place ce faci. Poate fi challenging, sau poate fi o meserie pe care o faci, după care te odihnesti liniștit. Învățarea nu e chiar treaba ta ca profesor. Ai un curriculum, ai transmis cat ai putut mai bine, să învețe elevul… că și tu ai făcut asta la rândul tău. Dar evaluarea e responsabilitatea ta. Iar pentru asta atât profesorul cât și întreg sistemul educațional trebuie să asigure cele 3 caracteristici esențiale ale evaluării: să fie continuă, completă și corectă.
Etapele evaluării:
 Structura procesului de evaluare, analizat în viziune sistemică de mai mulți autori cuprinde următoarele trei etape: verificarea, măsurarea și notarea.
 Verificarea presupune colectarea de informații referitoare la nivelul performanțelor școlare ale evaluaților, respectiv la cunoștințele, abilitățile, capacitățile, competențele, comportamentele și atitudinile acestora, prin aplicarea unui ansamblu de strategii, metode, tehnici, procedee și instrumente.
 Măsurarea reprezintă acțiunea de interpretare și aprecierea performanțelor evaluaților prin raportarea lor la indicatori de performanță, la sisteme de referință, la standarde de performanță, la sisteme de criterii de evaluare. În general, evaluarea se referă la acordarea unei semnificații cantitative caracteristicilor calitative, măsurarea, în calitate de componentă a evaluării se referă la acordarea unor semnificații.
 Notarea sau decizia de ameliorare, presupune precizarea și mai exactă, rafinarea semnificației atribuite prin măsurare, grație emiterii unor judecăți de valoare asupra rezultatelor și adoptării deciziei. În actul evaluativ decizia este luată ca urmare a asocierii rezultatelor cu scări de notare și acordării de note sau calificative școlare. Notarea reprezintă acțiunea cadrului didactic de apreciere prin note școlare a progresului școlar realizat de elevi, respectiv cuantificarea nivelului lor de cunoștințe, abilități, capacități, atitudini, aptitudini, etc.
 Concluzia care se impune- scoala online este cam ca scoala fata in fata,dar…fara mediul interactiunilor sociale care sunt parte integranta a unei zile obisnuite de scoala si fara indrumarea profesorilor,multe din elementele cheie de motivare disparand…Fie ca este vorba de metode traditionale de evaluare sau metode complementare,invatarea are nevoie de tehnologii educationale moderne insusite de cadrele didactice si aplicate inteligent si constructiv in derularea procesului instructiv-educativ.
 Observatia?Toate aceste modalitati de evaluare incercate la nivel de online nu ne aduc din partea eleviilor acea invatare aprofundata si dragostea pentru invatare pe care cu totii o dorim… Dar ,poate, aceasta este provacarea adresata noua, profesorilor, provocarea vremurilor pe care le traim!Sa speram ca o vom trece cu bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *