Învățământul în mediul online propune o serie de provocări atât pentru cadrele didactice, cât și pentru elevi. Trecerea de la modalitatea tradițională bazată mai mult de fișe de lucru în format letric, manuale și prezență fizică, la învățarea cu ajutorul instrumentelor digitale a însemnat un efort în descoperirea și învățarea modalităților de utilizare a respectivelor platforme și aplicații digitale. Cadrele didactice sunt nevoite să găsească aceste instrumente digitale, să înțeleagă cum funcționează, dar și să efectueze o triere a acestora. Instrumentele digitale de evaluare adresate elevilor trebuie aplicate astfel încât profesorii să-și atingă obiectivele lecției, iar elevii să rețină elementele esențiale din cadrul acestora.
În ultimul timp se găsesc tot mai multe instrumente digitale, care ajută profesorii și elevii în desfășurarea lecțiilor în mediul online. Dintre acestea enumăr:
GYNSY – o tablă online care combină lecții pregătite, instrumente de gestionare a clasei, jocuri educaționale;
PLICKERS – platformă pentru evaluare la distanță;
WISER.ME – fișe interactive de evaluare;
OCONQR – pentru crearea de fișe, teste și hărți conceptuale simple;
MENTIMETER – instrument de feedback instantaneu pentru brainstorming, reflecție, feedback;
SOCRATIVE – instrument de evaluare interactivă;
PLICKERS – platforma pentru evaluare la distanță;
LIVEWORKSHEETS – platformă cu fișe interactive;
LEARNINGAPPS – platformă cu fișe interactive.
Mă voi opri asupra platformei LearningApps, care mi se pare foarte intuitivă, ușor de înțeles și utilizat. Se găsește la adresa https://learningapps.org/ și are meniu și în limba română. Pentru utilizarea platformei este necesar crearea unui cont și se pot realiza fișele de evaluare. Menționez faptul că fișele cu exerciții sunt publice, le pot completa atât elevii cât și alte persoane. Dacă se dorește ca o fișă să rămână privată, se va putea păstra în acest fel, dar atunci când vom dori să realizăm o altă fișă privată, aceasta o va înlocui pe prima. Principiul acestei platforme, este schimbul de idei și instrumente pentru diferite materii de studiu. Platforma funcționează așa cum este reliefat în figura 1
Figura 1 – Modalitatea de funcționare a LearningApps
Sursa: https://learningapps.org/createApp.php
Sunt puse la dispoziție exerciții realizate de către alte cadre didactice, care sunt dispuse
pe categorii, așa cum demonstrează și figura 2. Prin faptul că sunt grupate pe categorii, oferă un ajutor esențial în selectarea, în funcție de disciplină a fișelor care ne sunt necesare.
Fișele de lucru care sunt puse la dispoziție sunt multiple și corespund, unele dintre ele cu o serie de itemi obiectivi și semiobiectivi, ceea ce se potrivește și scopului didactic al educației, chiar dacă aceasta se desfășoară online. Mai mult decât atât, elevii sunt atrași de acest tip de instrumente interactive, le stârnesc interesul și devin în acest mod mai interesați de subiectul prezentat de către cadrul didactic. Figura 3 ilustrează tipurile de fișe interactive care conțin itemi cu alegere multiplă, alegere duală, completare spații libere cu cuvinte potrivite, rebus, puzzle, inserare audio-video, etc.
Figura 3 – Tipuri de exerciții de pe LearningApps
În concluzie, instrumentele digitale, utilizate de către cadrele didactice în funcție de nevoile și nivelul elevilor din clasele la care predau se dovedesc a fi utile și necesare pentru desfășurarea unui învățământ de calitate în mediul online.