EVALUAREA ONLINE-ACTUALITATE ȘI NECESITATE

PROF. MANOLACHE ELENA RADA ȘCOALA GIMNAZIALA NR 25 TIMIȘOARA

Evaluarea online este de actualitate in conditiile invatarii de la distanta si astfel a aparut nevoia tot mai astringentă de utilizare optimă a suitelor de modalități de evaluare interactivă-online. Învățarea online se sprijină pe aceleași principii pedagogice pe care profesorii le cunosc și le aplică la clasă și in alte forme de evaluare. Astfel, noi profesorii, ne dorim să creăm instrumente utile și ușor de utilizat care să exploreze moduri în care aceste principiile evaluării pot fi aplicate și în mediul online.
Evaluarea este o componentă esenţiala a procesului instructiv-educativ, a procesului de instruire-predare-evaluare, având ca scop cunoaşterea efectelor activităţii desfăşurate, în vederea optimizarii ei, pe baza colectării, organizării şi interpretării rezultatelor obţinute prin intermediul instrumentelor de evaluare.De asemenea rolul ei este să depisteze limitele învăţării, greşeli, lacune, nivel prea scăzut de cunoştinţe, dificultăţi în interpretarea şi aplicarea cunoştinţelor, pentru depăşirea acestora şi realizarea progresului şcolar.
Evaluare online trebuie sa indeplinească niște funcții pentru a-si verifica eficienta

Funcţia diagnostică – ce vizează depistarea lacunelor, greşelilor şi înlăturarea acestora ;
Funcţia prognostică-care anticipeaza performanţele viitoare ale elevilor;
Funcţia de selecţie- permite clasificarea şi ierarhizarea elevilor ;

Funcţia de certificare-care relevă competenţele ţi cunoştinţele elevilor la finele unui ciclu/formă de şcolarizare.
Funcţia motivaţională sau de stimulare a activităţii de învăţare a elevilor şi se manifestă prin valorificarea pozitivă a feed-back-ului oferit de evaluare, în sensul aprecierii propriei activităţi
Funcţia de orientare şcolară-intervine în alegerea unei anumite forme de educaţie.
Realizarea acestor funcţii ale evaluarii presupune folosirea echilibrată a strategiilor de evaluare, diversificarea tehnicilor şi instrumentelor de evaluare.

 
Astfel prin evaluarea online urmărim:

Informaţiile care privesc nivelul de cunoştinţe şi competenţe al elevilor, permiţând formularea aprecierilor;
Aprecieri, estimari ale situaţiei prezente sau prognoze ale celei viitoare;
Decizii care privesc modalităţi de acţiune ;

 Important este ca, urmărind toate aceste obiective, profesorul poate aprecia şi nota orice contribuţie pozitivă a elevului şi observa multiplele aspecte ale implicării
acestuia în procesul instructiv-educativ, precum şi caracteristicile acestui proces în vederea ameliorarii lui şi realiăarii progresului şcolar în funcţie de posibilităţile fiecarui elev, de interesele şi preocupările sale, de cerinţele progamelor şcolare şi ale societăţii.
 Noi, cadrele didactice a trebuit să participăm la webinarii live, să urmărim tutoriale de la cele mai simple la cele mai complexe si astfel să facem trecerea de la evaluarea fizică la evaluarea online, aplicând cunoștințele accumulate,verificându-le împreună cu elevii prin evaluări intermediare, prin portofolii și prin evaluarea finală.
 Evaluarea online eficientă nu înseamnă doar verificarea continutului lectiei folosind tehnologia. Mediul online de evaluare vine cu provocari si resurse specifice, care presupun ca atat profesorii, cat si elevii sa se adapteze si sa isi schimbe modul de lucru. Din pacate, inca nu exista un curs de „pedagogie online”, dar exista ghiduri si recomandari realizate de universitati care au implementat predarea online de mai mult timp.
 Bill Pelz, profesor de psihologie si castigator al premiului Sloan de Excelenta in Predarea Online, a formulat trei principii esentiale pentru predarea online, care pot ghida cadrele didactice indiferent de materie si nivel de invatamant:
 
1. Lasa elevii sa faca cea mai mare parte a muncii – implicarea elevilor in discutii, autoevaluarea sau evaluarea temelor colegilor, activitati de documentare inainte de lectii, toate sunt modalitati prin care elevii pot fi implicati direct in invatarea online.
 
2. Interactivitatea este sufletul predarii online. Interactivitatea nu inseamna doar discutii live intre copii sau intre copii si profesori. Cand vine vorba de predarea-evaluare online, copiii pot fi incurajati sa interactioneze prin proiecte de grup si prin incurajarea discutiilor in forumuri si comentarii. Avantajul predarii-evaluarii online in aceasta privinta este ca elevii au mai mult timp sa gandeasca si sa formuleze intrebari si raspunsuri corecte decat in discutiile live.
 
3. Incurajeaza prezenta autentica. Copiii vor fi mai implicati in lectiile online atunci cand li se permite sa se exprime social, cognitiv si legat de continutul invatarii si atunci cand cadrul didactic se exprima din aceste puncte de vedere.
 
Evaluarea online este o provocare pentru copii, pentru parinti si pentru cadrele didactice. Ajuta insa o atitudine deschisa si flexibila, pentru a evalua corect ce functioneaza si ce nu, pentru a incerca idei noi si pentru a invata din experienta altor cadre didactice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *