În urmă cu doi ani, când am făcut cursul Google for Education, nu credeam că voi ajunge să lucrez intens în acest mod și nici că voi căuta constant noutăți din domeniu. Părea cel mult un auxiliar ce ar fi putut să fie folosit mai mult suplimentar, pentru cei cu pasiune pentru o disciplină. Eu sunt profesor de fizică cu o vechime neîntreruptă de 35 de ani până în prezent și mă caracterizează dorința de a afla mereu ceva nou, incitant și util de folosit la clase, atât ca profesor cât și ca diriginte.
Dar uite că viața bate filmul și situația internațională existentă (pandemia) ne-a impus să realizăm școala online. În martie 2020 m-am adaptat situației de a preda de acasă și și mi-am cumpărat o tablă pe care scriam schemele lecțiilor pe care le înregistram și le încărcam în classroom din timp pentru a fi vizionate și apoi discutate la întâlnirile face-to-face cu elevii.Apoi mi-am achiziționat truse experimentale ( nu performante, dar care permiteau vizualizarea unor fenomene pe care le studiam la clase: interacțiuni magnetice, interacțiuni electrostatice, circuite electrice , măsurarea forțelor, mecanisme simple). Realizam experimentele cu explicații , le înregistram și le încărcam pe canalul personal youtube . Copiii primeau linkul, vizionau filmul și discutam pe marginea experimentelor și chiar a provocărilor lansate : întrebări, alte experimente, conexiuni, aplicații.
De ce amintesc aceste lucruri și ce legătură au cu evaluarea fie ea și online? Evaluarea este parte integrantă a procesului amplu de predare- învățare- evaluare, iar acum acest proces educațional a revenit în termeni altfel : online, la distanță. Ne-am adaptat situației, am învățat și ne-am însușit aplicații care facilitează învățarea la distanță. Evaluarea online ar trebui să fie susținută de aceleași principii ale evaluării tradiționale și trebuie să asigure cele 3 caracteristici esențiale ale evaluării: să fie continuă, completă și corectă. Predarea este componenta prin care transmitem conținut către elev în mod interactiv, nu ca proces unidirecțional, dar în mare parte ne aparține prin amprenta pe care ne-o lăsăm ( prin strategia aleasă , prin resursele folosite, prin tehnicile și metodele utilizate) iar învățarea eate o componentă mai mult individuală, unilaterală practicată de elev , susținută de motivație ( chiar dacă de multe ori se încearcă ideea învățării în clasă, e nevoie de partea în care elevul citește, recitește, aplică în situații diverse cele reținute pentru verificarea autoînvățării). Evaluarea e partea cea mai dificilă a procesului, trebuie să fie în conexiune cu celelalte etape dar aparține în totalitate profesorului Evaluarea se face pornind de la următoarele întrebări cheie: De ce fac evaluarea, în raport cu ce, pentru cine, ce evaluez, cu ce instrumenet și proceduri evaluez?
Indiferent de platforma folosită, putem îmbina formele tradiționale cu cele adaptate școlii online. Eu am folosit și folosesc mai multe aplicații, unele chiar din G Suite, în diferite momente ale lecției.
Google Forms permite conceperea unor formulare care pot fi utilizate pentru a obține feedback, pentru a trimite confirmări de participare la un eveniment, dar și pentru a crea teste scrise. Serviciul permite profesorului să includă imagini sau video pentru interpretare sau ca material de reflecție pentru elev. Elevii pot primi atât întrebări deschise, cât și închise, cu mai multe variante de răspuns, sau nu.Funcția Quiz permite, pe mai departe, oferirea de feedback prompt. Elevii pot afla imediat dacă la un test cu răspunsuri la alegere au răspuns corect sau nu.Putem să includem explicații pentru răspunsul greșit, explicații pe care elevul să le primească de îndată ce a terminat testul. În plus, elevii pot relua testul. Există aplicații care îți permit să limitezi timpul de completare :
-formLimiter închide un formular Google după un număr maxim de răspunsuri, la o dată și o oră sau când o celulă de foaie de calcul este egală cu o valoare.
-Quilgo permite să urmărim numărătoarea inversă a ceasului, să înregistrăm camera transformând Google Forms în evaluări și examene de competențe online.
-Cu AutoProctor, participantul la test va vedea un temporizator de numărătoare inversă la deschiderea Formularului Google. După ce numărătoarea inversă se încheie, utilizatorul nu poate accesa formularul. În afară de durata testului, se poate seta și ora de început și ora de încheiere pentru test. Utilizatorii nu pot accesa testul înainte de ora de începere
Dezavantajul îl reprezintă timpul suplimentar necesar transmiterii formularului fiecărui elev prin mesaj individual și crearea unui link unic pentru fiecare elev în parte.
Atunci când problemele sunt mai complicate și necesită reprezentări suplimentare ( sceme de circuit, reprezentări vectoriale, reprezentări de forțe, grafice) se poate mări timpul alocat și se poate cere elevului să lucreze separat pe o foaie și apoi să încarce poza problemei rezolvate separat.
Collabrify Flipbook le permite elevilor să lucreze împreună, în mod sincron, în timp real, pentru a co-crea desene sau animații în stil „flipbook”. Pe pânza Flipbook, elevii pot desena cu mâna liberă, pot insera forme, pot include o fotografie și apoi să deseneze deasupra acesteia sau să eticheteze părți ale acesteia cu text, precum și să combine mai multe imagini pentru a face o animație interesantă.
Suplimentul Pear Deck pentru Google Slides permite intercalarea unor întrebări interactive care pot fi adăugate la orice prezentare : exerciții de spargerea gheții, reflecții, bilete de ieșire, solicitări de răspuns, desene și diapozitive glisabile. Dezavantajul constă în faptul că răspunsurile apar anonime, oferind elevilor o modalitate sigură de a se implica și de a discuta, dar aplicația permite o evaluare globală a modului în care se înțeleg lecțiile. Aplicația se instalează ca supliment în cadrul prezentărilor cu slide-uri/ diapozitive.
O aplicație pe care o mai folosesc fie la începutul orei fie la sfârșitul ei este Mentimeter. Mentimeter este o aplicație care îți permite să interacționezi cu un grup țintă în timp real. Este un instrument pentru sondaje unde poți pune întrebarea și grupul țintă poate da răspunsul folosind un telefon mobil sau orice alt dispozitiv conectat la internet. Ea permite utilizatorilor să creeze prezentări și să primească feedback în timp real la cursuri, întâlniri, conferințe și alte activități de grup. Utilizatorii pot primi feedback prin sondaje în direct, diagrame,chestionare, nori de cuvinte, Q&S sesiune de întrebări și alte funcții interactive incluse în prezentare. Este flexibil, intuitiv și ușor de utilizat fără timp de învățare. Pe măsură ce publicul/elevii își transmite voturile, rezultatele sunt afișate instantaneu pe diapozitivele sub formă de diagrame frumoase sau în orice alt format interactiv la alegere.Prezentare interactivă cu sondaje de opinie prin Mentimeter este o soluție utilă pe care o puteți folosi în cadrul unei prezentări pe Zoom sau Google Meet, când vă partajați ecranul. Cu un cont gratuit pe Mentimeter, puteți crea prezentări interactive, la care să adăugați întrebări cu răspuns închis. Spre exemplu, când introduceți o temă nouă sau vreți să măsurați pe parcursul lecției cât de multe au înțeles elevii, puteți include o întrebare cu mai multe variante de răspuns dintre care doar una este corectă, iar rezultatele vă apar imediat pe ecran. În funcție de acest feedback, puteți corecta informații care au rămas neclare și îndrepta procesul de învățare. Odată ce creați un sondaj, un Wordcloud (norișor de cuvinte creat automat pe baza cuvintelor introduse de elevi), sau un test cu variante de răspuns, se va crea automat un cod pe care participanții îl pot introduce accesând menti.com pentru a putea oferi răspunsul.
La fizică folosesc și aplicații de pe telefon care transformă telefonul în instrument de măsură pentru diferite mărimi fizice de exemplu Gauss meter care a permis elevilor să vizualizeze și să măsoare câmpul magnetic terestru sau al magneților utilizați, permițându-mi să constat ce au învățat.
Foarte utile sunt site-urile cu experimente virtuale sau simulările care permit verificarea cunoștințelor elevilor explicând fenomenele văzute sau modul de funcționare pentru diferite mecanisme ( cu atât mai mult cu cât unele din mecanisme sau dispozitive nu există în laboratoare). Elevii pot interveni prin schimbarea valorilor unor mărimi fizice , pot observa importanța unor factori în desfășurarea procesului, pot vedea direct actualizarea unor reprezentări grafice.
Există, de asemenea, multe programe de animație pe care elevii le pot folosi pentru a realiza prezentări: Prezi, Animaker etc. Elevii pot să realizeze filmulețe în care să surprindă atât imagine de pe interfața device-ului propriu, cât și vocea proprie.O aplicație pe care o folosesc în cazul unor proiecte este BooK Creator unde elvii pot crea o carte creativă pe o temă dată folosind poze, vocea lor, filmările lor iar cartea , la final, poate fiascultată integral.
Cred că cel mai bun instrument de evaluare este cel pe care îl folosim cel mai bine iar elevii se simt cel mai bine. Fiecare aplicație, metodă are avantaje și dezavantaje dar trebuie să ținem seama de implicarea și interacțiunea cadrului didacti cu elevii Produsele elevilor sunt cea mai bună dovadă a calității procesului educațional, iar creativitatea pe care tehnologia îți permite să o exprimi depinde de implicarea atât a profesorului cât și a elevului.
PROF. MIINEA CRISTINA MIINEA SPECIALITATEA: FIZICĂ ȘCOALA GIMNAZIALĂ ”SF. NICOLAE” SECTOR 1 BUCUREȘTI
26
ian.