”Nu specia cea mai puternică sau mai inteligentă supraviețuiește, ci aceea care se adaptează cel mai bine la schimbare”, spunea Charles Darwin. Ultimele 8 luni din viața noastră ne-au pus în fața schimbărilor într-un ritm amețitor, forțându-ne să ieșim din zona noastră de confort, fie că am vrut, fie că nu. Toate metodele și tehnicile de predare și de evaluare pe care le cunoșteam și foloseam de ani de zile s-au dovedit peste noapte inutile și învechite. A fost necesară o regândire a întregului demers didactic, o adaptare la noile cerințe, iar pentru a realiza aceste lucruri a fost nevoie de o nouă serie de cursuri și sesiuni de formare.
Primul pas a fost acceptarea noii situații și înțelegerea faptului că a mă lamenta sau a da vina pe cineva nu avea să mă ajute cu nimic. Am conștientizat și acceptat faptul că singurul lucru care avea să mă ajute era să fac tot ce îmi stă în putere pentru a mă adapta, așa că mi-am făcut un plan. Am început prin a studia tot ce îmi cădea în mână despre tehnici de predare la distanță, despre folosirea instrumentelor și platformelor educaționale și despre modalități de evaluare online. Au urmat apoi cursuri și sesiuni de formare, conferințe și webinarii despre predarea, învățarea și evaluarea online, pe care le-am sintetizat ulterior în funcție de tipul de evaluare pe care doream să o folosesc. Astfel, mi-am grupat pe categorii aplicațiile și platformele prin care se poate realiza evaluarea și am început transpunerea în practică. Am descoperit faptul că unele funcționau mai bine, iar altele aveau dezavantaje, așa ca am adaptat pe parcurs metodele.
Pentru evaluarea inițială m-a ajutat platforma Adservio, pe care o foloseste liceul unde predau limba engleză. În acel moment mi s-a părut cel mai potrivit să folosesc teste create de mine in Word, pe care le-am partajat pe ecran elevilor la începutul sesiunii, le-am cerut să țină camerele și microfoanele deschise pe tot parcursul testului, să scrie pe foi răspunsurile, iar in ultimele 5 minute fiecare elev a făcut poză testului și a încărcat-o pe platformă. Am setat timpul limită la sfarșitul orei, astfel încât după expirarea lui să nu mai existe posibilitatea incărcării unui alt test (pentru a preveni rezolvarea testului după oră și încărcarea ulterioară). Am corectat testele online, prin intermediul platformei, am putut să adaug explicații și să scriu nota direct pe poza trimisă de elevi. Mai mult de atât, am putut trimite feedback individual fiecărui elev printr-un mesaj privat atașat temei, în care le-am precizat unde trebuie să mai exerseze sau unde să acorde o atenție sporită.
O aplicație pe care am folosit-o cu success în special pentru evaluarea formativă a competenței de producere de mesaje scrise este Padlet. Aceasta este o aplicație foarte simplă, care nu necesită crearea unui cont de către elevi, ei au acces la Padletul creat de profesor doar prin accesarea unui link. Este, după părerea mea cea mai facilă aplicație, întrucât elevii doar apasă un buton aflat în partea de jos a paginii și li se deschide o casetă în care pot începe să scrie ceea ce li se cere. Pe lângă opțiunea de postare a unor mesaje scrise, elevii pot încărca fotografii, clipuri video, linkuri, se pot înregistra, se pot filma sau pot adăuga fișiere. Există și posibilitatea de a se realiza evaluare intercolegială, întrucât la fiecare postare pot fi adăugate comentarii sau aprecieri prin butoane specifice. Trebuie precizat faptul că această aplicație este gratuită numai în limita a 10 padleturi/profesor, iar abonamentul a costat 10 dolari pe lună.
Renumita aplicație Kahoot este printre preferatele elevilor, deoarece este interactivă și le oferă acel sentiment de competiție, pe lângă muzica energică ce rulează în timpul chestionarului și care îi binedispune. Din păcate, oferă în special opțiunea de itemi cu alegere multiplă, iar pentru a rezolva un astfel de chestionar elevii trebuie să dispună fie de două dispozitive, fie să aibă aptitudini de a naviga ușor între două ferestre (deoarece întrebările si variantele de răspuns apar pe un ecran, partajat de profesor, iar ei trebuie să bifeze răspunsul corect pe un alt ecran). Este foarte potrivită pentru evaluare formativă.
Site-ul liveworksheets oferă posibilitatea de a realiza fișe de lucru sau teste interactive pe care elevii pot lucra direct, după care lucrarea lor este trimisă profesorului și este corectată automat. Momentan este aplicația pe care o folosesc cel mai des, deoarece oferă o gamă largă de tipuri de itemi, atât obiectivi, cât și subiectivi, cum ar fi: rearanjare, alegere multiplă, potrivire, răspuns dual, itemi cu răspuns scurt, întrebări deschise, etc. Un alt avantaj este faptul că oferă posibilitatea de a crea exerciții de ascultare, unde pot fi încărcate mesaje audio, elevii pot pronunța anumite cuvinte/expresii/propoziții, ceea ce reprezintă un mare avantaj pentru profesorii de limbi moderne. Profesorii pot crea un număr nelimitat de fișe/teste, dacă le fac publice, sau 30 de fișe/teste, dacă aleg să fie private (doar persoanele cărora li se dă link le pot vedea). Practic orice test in format pdf poate fi incărcat pe site, transformat automat într-o poză, pe care ulterior veți desena casete în care veți tasta răspunsurile corecte sau comenzile pe care trebuie să le efectueze elevii la exerciții de tip ”unește cu săgeți”/ ”potrivește cuvântul cu imaginea”, etc. Odată ce ați salvat testul, acestuia îi va fi atribuit în mod automat un link pe care profesorul îl va trimite elevilor. După ce elevii rezolvă sarcinile, ei trebuie să apese butonul ”finish”, apoi ”e-mail to my teacher”, urmat de introducerea numelui, a clasei, a disciplinei și a unui cod pe care îl va trimite profesorul, astfel încât testele să nu ajungă în căsuța personală de e-mail, ci în căsuța de e-mail de pe siteul liveworksheets. La profilul dumneavoastră veți avea și o căsuță pentru mesaje, unde vor intra automat toate testele elevilor, gata corectate, în timp real. Când folosiți itemi cu răspunsuri deschise, trebuie să aveți în vedere faptul că acestea nu vor fi corectate automat, așadar gândiți-vă înainte cum veți acorda punctajul.
Există o multitudine de variante prin care putem realiza evaluarea online, iar colegii noștri sunt deschiși la a împărtăși din experiența lor pe diferite grupuri de socializare, de unde recunosc că am învățat foarte multe lucruri. Este important să experimentăm, să învățăm unii de la alții, să descoperim ce funcționează pentru noi și elevii noștri, să adaptăm acolo unde este nevoie și să nu renunțăm niciodată, indiferent cât de copleșitor ar putea deveni pe alocuri. Momentele când simțim că este cel mai greu sunt exact acelea în care ardem cel mai mult pentru a lumina calea copiilor și în care este foarte important să ne amintim că cea mai bună metodă de evaluare este zâmbetul de pe chipurile lor.
PROF. MOLDOVEANU MONA MARIA, LICEUL TEHNOLOGIC ”DUMITRU DUMITRESCU” BUFTEA
26
ian.