METODE ȘI TEHNICI DE EVALUARE ÎN ÎNVĂȚAREA ONLINE

PROF. NICOLETA LIVIA ION LICEUL TEORETIC COSTEȘTI

În noul context social, economic, educațional, învățământul online a devenit o certitudine care ne ajută să continuăm una dintre cele mai importante componente ale vieții – educația. Atât profesorii cât și elevii și toți cei implicați în actul educațional caută resurse de a adapta învățarea la mediul online. Efortul pentru a transmite și recepta mesajul este făcut din ambele părți și trebuie să fie susținut și constant. Pentru a putea măsura acest proces avem nevoie de evaluare.
Prin evaluare educatorii pot observa și cuantifica gradul de achiziție și însușire a informațiilor transmise. În sistemul de învățământ fizic evaluarea se realizează prin feedback direct după fiecare activitate sau prin întrebări și răspunsuri sau prin tezele și lucrările de control. În învățarea online putem folosi evaluarea longitudinală, putem transmite un feedback direct atunci când activitatea de învățare are loc în direct prin intermediul platformelor Google Meet sau Zoom, când elevii pot interveni direct la lecție, pot adresa întrebări sau pot răspunde ei la întrebările profesorului sau ale altor colegi. În afară de acestea mai sunt alte resurse de evaluare pe care le putem folosi cu elevii noștri.
Una dintre aplicațiile pe care le putem utiliza cu elevii noștri care le captează atenția și face din învățare un mijloc atractiv de acumulare și transmitere de informații este Wizer.me. Ca toate aplicațiile și aceasta necesită crearea unui cont. Odată creat aici puteți adăuga clasele și puteți atribui elevii în clasa respectivă prin transmiterea unui cod către ei. Pe această platformă puteți crea voi înșivă fișele de lucru pe care le puteți folosi apoi la mai multe clase sau în ani diferiți sau le puteți găsi în cadrul comunității wizer.me. Fișele create pot fi salvate și în contul de Google Drive. Puteți stabili o oră cu elevii când doriți să le atribuiți fișa de lucru sau testul și le transmiteți fișa. La finalul timpului de lucru elevii află care este scorul printr-un feedback imediat. Elevii trebuie să știe că învățarea nu se oprește acolo ci că aceste teste sau evaluări sunt folosite pentru a observa ce informații trebuie consolidate.
Un model de evaluare și autoevaluare pe care îl putem folosi este schema KWL (Know, Want to know, what I Learned: Ce știu/ Ce vreau să știu/ Ce am învățat). Elevii realizează schema pe caietele de lucru completând fiecare coloană în funcție de ceea ce cunosc sau ceea ce acumulează pe parcursul lecției. Această schema le atrage atenția elevilor, face ca învățarea să-i implice activ și susținut știind că la final vor trebui să completeze cu informațiile noi pe care și le-au însușit.
O altă schema de evaluare și autoevaluare face apel și la partea afectivă. Elevii pot completa un mic chestionar la finalul lecției:

 
 
În felul acesta elevii nu transmit doar informațiile memorându-le ci încearcă să le treacă prin filtrul afectivității, pot observa dacă informațiile acelea fac parte dintr-un domeniu care chiar le place și pe care ar dori să-l aprofundeze.
O altă tehnică asemănătoare este Aruncă zarul/ Roll the dice. Elevii pot completa câteva informații despre lecția pe care au avut-o:
1. Vreau să-mi aduc aminte …………………………………………
2. Ceva ce am învățat astăzi …………………………………………
3. Un cuvânt care să rezume ce am învățat …………………….
4. Ceva ce știam deja …………………………………………………..
5. Sunt încă confuz/ă despre …………………………………………
6. Un moment ”aha” pe care l-am avut azi ……………………..
Elevii pot da cu zarul și în funție de număr completează una dintre afirmații. Nu trebuie să ne facem griji dacă elevii trișează la aruncatul cu zarul. Scopul nostru este să-i facem pe elevi să se gândească la afirmațiile transmise putând să ne dăm seama care este gradul de achiziție a informațiilor.
Prin astfel de activități putem evalua învățarea la cele patru nivele:
1. Reacția – le-a plăcut lecția?
2. Învățarea – și-au însușit informațiile, pot folosi conceptele noi în context, pot reproduce informațiile?
3. Comportamentul – lecția i-a ajutat să achiziționeze abilități noi, au lucrat bine în echipă, s-au coordonat?
4. Rezultatele – elevii folosesc informațiile independent și în cadrul altor contexte.
Multe platforme de învățare online pot fi folosite și pentru a evalua rapid învățarea. Să nu uităm de Google Forms care este foarte util și la care feedback-ul este imediat. De asemenea, în cadrul lecției de pe Classroom putem folosi resursa Jamboard. Le putem adresa elevilor o întrebare și aceștia postează răspunsul imediat. Într-adevăr cu acest Jamboard nu putem evalua foarte mult ci doar o secvență scurtă, un răspuns scurt. Dar poate fi folosită în cadrul unei activități care necesită un răspuns scurt și rapid.
Există mai multe resurse online pe care le putem folosi în ceea ce privește evaluarea și care îi poate implica și pe elevi. Aceștia pot realiza ei înșiși activitățile de evaluare pe care le transmit colegilor. Pot folosi ca resurse Kahoot sau Wordwall sub supravegherea profesorului. Elevii pot realiza resursele de evaluare pe care le aplică colegilor făcând astfel din evaluare și un proces de învățare.
Învățarea și evaluarea se realizează pe parcursul vieții și tot timpul vom căuta resurse pentru a le realiza și pentru a ne adapta astfel încât rezultatul să fie unul optim pentru toți cei implicați.
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *