In cadrul actului didactic desfășurat exclusiv on-line, resursele Web au devenit aproape indispensabile in predare, învățare si evaluare. Noile tehnologii oferă o gama variata de aplicații, metodele convenționale de predare având din ce in ce mai mult o alternativa viabila. Aplicațiile Web sunt mult mai complexe, accesibile si variate, astfel cei care învață pot accesa de acasă resursele necesare, doar cu câteva click-uri. Dezvoltarea tehnologiei informației si comunicațiilor a condus la nuanțarea modului clasic de a învață. Astfel putem observa ca ne îndreptăm spre o revoluție in educație; rolul actual al profesorului, acela de intermediar al cunoașterii, își pierde mult din pregnanta. Învățarea este orientata către persoana, permițând elevilor sa-si aleagă conținutul si instrumentele corespunzătoare propriilor interese. Putem spune ca acest tip de resurse reprezintă de fapt noile cărți ale epocii moderne.
Web site-ul este un instrument nou, foarte eficient, care facilitează procesul de predare/ învățare si nu numai. Web-ul asigura elevilor un pachet variat de informații științifice fiind incluse in baze de date, biblioteci online, etc. Atât profesorii cat si elevii pot schimba idei, opinii, prin intermediul e-mailului, chat-ului sau site-uri de socializare. Aceștia pot organiza excursii virtuale in muzee de arta sau știința, in centrele de cercetare, locuri mai greu accesibile elevilor. De asemenea, elevii pot publica proiecte, lucrări online acestea fiind vizualizate si evaluate fie de cadrele didactice, fie de colegi. Clasa este acum un mediu virtual de învățare iar aceasta nu mai este determinata de timp si spațiu. Lecțiile on-line pot prezenta același conținut si pot fi dezbătute la fel ca si lecțiile “convenționale”. Avantajul este însă faptul ca aceste lecții pot fi accesate oricând si oriunde. In condițiile unei motivații suficiente, orice student care are acces la un calculator poate obține o educație cel puțin egala cu unul care beneficiază de un program tradițional. Învățământul bazat pe resurse Web prezinta numeroase avantaje fata de învățământul tradițional. Cursanții își pot alege domeniile de cunoaștere, își pot urmări propriile interese si pot accesa informațiile la propriul nivel. Timpul nu este determinat ca într-o sala de curs, programul fiind mult mai flexibil. Elevii pot accelera procesul de învățare sau îl pot încetini. De asemenea acest tip de învățare permite atât elevilor cat si profesorilor sa interacționeze într-o comunitate on-line fără a fi prezenți in același loc sau timp. Elevii au posibilitatea de a prezenta mai multe informații procesate cu atenție fără a mai fi implicați emoțional. Spre exemplu într-o discuție on-line, elevii introvertiți tind sa fie mai activi din mai multe motive. In mediul virtual, inhibiția cauzata de aspectul fizic este diminuata. Astfel, elevii au mai mult timp pentru dezvoltarea cognitiva, pentru adaptarea, corectarea si prezentarea ideilor fără distratori din afara. Ei nu trebuie sa concureze cu extravertiții din punct de vedere emoțional, care tind sa domine sala de clasa intr-un timp relativ scurt. Acest tip de învățământ permite profesorului personalizarea cursurilor, introducerea de link-uri externe, slide-uri PowerPoint, documente de tip audio si video in clasa sa virtuala. Astfel elevul devine un „căutător de cunoaștere, mai degrabă decât un depozit” (Freire, 1970). CBT (Computer Based Training) sau educația cu ajutorul calculatorului este mult mai eficienta decât modalitatea clasica de predare, elevii având acces la mai multe cursuri dintr-un anumit domeniu spre deosebire de metodele tradiționale de predare in care aveam prezenta doar opinia profesorului de curs. Fără îndoiala accesul factorilor implicați in activitatea educaționala la resursele web cresc calitatea procesului de învățământ. Internetul este aproape indispensabil atât pentru elevi cat si pentru profesori. Acesta îmbunătățește procesul de predare-învățare, ajuta la transmiterea informațiilor de către profesori si la asimilarea acestora de către elevi.
Cele mai populare aplicații utilizate in acest domeniu sunt cele de desen sau prezentare, organizare, calcul tabelar, navigare pe web, aplicații de pregătire pe computer, e-mail, site-uri de socializare. Studiile realizate in ultimii cinci ani in si analizele OECD la nivel global demonstrează ca utilizarea TIC in educație contribuie într-o mare măsură la îmbunătățirea rezultatelor acestora. Cu toate acestea, mulți profesori, fie ca prefera metodele clasice de predare, fie dintr-o reticenta generala fata de noile tehnologii, resping dinamizarea orelor si stimularea elevului cu ajutorul calculatorului, Internetului si tuturor celorlalte instrumente asociate. In concluzie, deși învățământul prin intermediul resursele web prezinta numeroase avantaje fata de învățământul tradițional, putem afirma faptul ca nu întotdeauna metodele de e-learning sunt cele mai eficiente. Este evident faptul ca numărul utilizatorilor de resurse web este in ascensiune iar odată cu aceștia si calitatea învățământului creste. Putem remarca de asemenea valentele benefice pe care internetul le are in predarea, învățarea sau evaluarea disciplinelor școlare si faptul ca nu mai exista multe domenii in care resursele web sa nu joace un rol fundamental in rezolvarea problemelor curente. Învățământul de tip e-learning câștigă teren in fata celui tradițional iar elevii aproape ca asociază internetul cu un veritabil profesor.
PROF. NICOLETA-MARIA BOJIN LICEUL TEHNOLOGIC “DACIA” CARANSEBEŞ
26
ian.