În contextul în care elevii noștri reprezintă prima generație de nativi digitali, am putea să ne schimbăm perspectiva, căci mediul on-line ne permite să avem aproape același ritm și să transmitem un flux de informații similar predării/evaluarii în sala de clasă.
Rezolvarea testelor on-line este o metoda de (auto)evaluare disponibila de multi ani si destul de raspandita ce ofera multiple beneficii.
În primul rând, testele on-line pot fi o modalitate interactivă de a aprofunda noțiunile dobândite în clasă. Sigur, veți spune, copilul poate exersa la fel de bine rezolvând exerciții din culegerea clasică de probleme. Se poate, dar exersând într-un mediu diferit și dinamic care să îl atragă, copilul învață, practic, să învețe prin joacă. În felul acesta, pregătirea suplimentară nu i se va mai părea o corvoadă, ajungând, în timp, să înțeleagă și să rețină noțiunile mult mai ușor.
În al doilea rând, testele on-line îi oferă copilului avantajul de a se putea evalua singur, fără îndrumarea permanentă a unui adult. Realizând singur care îi sunt greșelile, acesta le va îndrepta singur, dobândind, astfel, independență și stimă de sine.
În această perioadă materialele create de profesori pentru învățarea on-line reprezintă o resursă importantă pentru școala de acasă.
Testele on-line pot fi cu variante de răspuns (test grilă) și au o serie de valențe pozitive:
putem verifica în timp scurt un volum mare de cunoștințe;
oferă feedback imediat, elevul poate vedea la final ce a greșit;
sunt atractive pentru elevii noștri, copiii născuți în era digitală.
Realizarea testelor on-line pas cu pas:
La început accesați link-ul www.didactic.ro. Dacă nu aveți cont, va trebui, mai întâi, să vă creați unul, cu care vă autentificați de fiecare dată când veți intra pe platformă.
Pentru a începe crearea unui test, click pe butonul „Creați un test on-line”.
Imediat se deschide un alt ecran, o pagină cu titlul „ Propuneți un test”, unde veți completa/bifa, pe spațiile prevăzute informații generale (date de identificare) referitoare la testul pe care doriți să îl creați: titlu, o scurtă descriere, nivel de învățământ, disciplina, clasa, durata, gradul de dificultate. Puteți chiar să încărcați un material de pregătire sau un fișier audio. După ce ați completat aceste date, click pe butonul „Pasul următor”, așa cum se poate observa în imaginea de mai jos.
Ați ajuns într-o nouă pagină cu titlul „Editați test”. Aici veți insera primul item de evaluare.
Veți scrie prima întrebare/cerință pe care o adresați elevilor și, mai jos, variantele de răspuns. Atenție, prima variantă de răspuns trebuie să fie totdeauna cea corectă, iar celelalte variante sunt distractorii. Puteți insera între doi și patru distractori. Aplicația va reorganiza variantele de răspuns astfel încât varianta corectă nu va fi întotdeauna prima din listă.
Pentru a adăuga un nou item/întrebare, click pe butonul „ Adăugați întrebare”. Pe măsură ce introduceți întrebările, ele vor apărea în partea de jos a ecranului. Puteți face modificări sau corecturi în datele introduse făcând click pe iconul de editare sau puteți șterge o întrebare apăsând iconul Ştergere.
Se va proceda identic până când se epuizează și ultima întrebare a testului. A sosit momentul să finalizăm testul apăsând butonul „Finalizare test”.
Ultima etapă este aceea de a-l trimite elevilor dumneavoastră sau de a-l publica pe site (recomandat), de unde îl poate descărca oricine e interesat: elevi, profesori, părinți.
Testele on-line de pe didactic.ro le puteți accesa apăsând butonul „Teste on-line”.
Proiectul reprezintă „o metodă complexă de evaluare, individuală sau de grup, recomandată profesorilor pentru evaluarea sumativă.” (Cucoş, 2008, 138). Elaborarea proiectului necesită o perioadă mai mare de timp (câteva zile sau câteva săptămâni) şi poate fi sarcină de lucru individuală sau de grup.
În utilizarea acestei metode se parcurg următoarele etape:
1. Stabilirea temelor pentru proiect (pot fi implicaţi şi elevii dacă le este deja familiar acest tip de activitate).
2. Stabilirea şi precizarea perioadei de realizare a proiectului.
3. Familiarizarea elevilor cu exigenţele specifice elaborării unui proiect.
4. Planificarea activităţii (individuale sau de grup) – formularea obiectivelor proiectului; – constituirea grupelor de elevi (dacă este cazul); – distribuirea/alegerea subiectului de către fiecare elev/grup de elevi; – distribuirea/asumarea responsabilităţilor de către fiecare membru al grupului; – identificarea surselor de documentare.
5. Desfăşurarea cercetării/colectarea datelor.
6. Realizarea produselor/materialelor.
7. Prezentarea rezultatelor obţinute/a proiectului.
8. Evaluarea proiectului
Este indicat ca profesorul să le recomande elevilor ca în realizarea proiectului să respecte următoarea structură (adaptare după Stoica, 2001, 60-61): pagina de titlu (include tema proiectului, numele autorului/autorilor, şcoala, clasa, perioada de realizare); cuprinsul; introducerea; dezvoltarea elementelor de conţinut prezentate în cuprins; concluzii; bibliografie; anexe.
Pe parcursul realizării proiectului, cadrul didactic oferă suport şi consultaţii elevilor în desfăşurarea cercetării, în colectarea datelor necesare şi poate efectua evaluări parţiale.
Evaluarea proiectului trimis/prezentat in format electronic implică atât raportarea la calitatea produsului, cât şi la calitatea procesului, a activităţii elevului.
De ceva vreme se vorbește tot mai des despre aplicarea noilor tehnologii în procesul de învățare-predare, care să faciliteze trecerea de la învățământul tradițional și abordarea pedagogică închisă la un sistem educațional centrat pe elev. Educația on-line, de tip e-learning, a devenit astăzi o metodă utilizată de universități de top din străinătate, oferind multiple avantaje, de la înlesnirea interacțiunii între cursanți până la faptul că permite personalizarea informațiilor sau învățarea pe tot parcursul vieții.
Este necesar, însă, ca tranziția către un astfel de model educațional să se producă nu numai în mediul universitar, ci la toate celelalte cicluri ale învățământului. O modalitate de a realiza acest lucru este aceea de a îndrepta elevii către platformele educaționale on-line, unde pot găsi materiale utile, pot rezolva exerciții și pot fi evaluați progresiv de către profesioniști în educație.