GOOGLE FORMS - INSTRUMENT DE EVALUARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL ONLINE

PROF. OPRIŞ ADONIA-AUGUSTINA COLEGIUL TEHNIC „ALESANDRU PAPIU ILARIAN” ZALAU

Se pune întrebarea dacă noi, profesorii, am fost sau nu pregătiţi pentru o asemenea activitate! Indiferent de răspuns, dorinţa de a interacţiona cât mai eficient cu elevii, în condiţiile diferitelor scenarii de învăţare, ne-a pus în situaţia de a experimenta metode şi tehnici diferite de evaluare fără a diminua din funcţiile sociale şi educaţionale pe care le are evaluarea ca proces didactic.
„Digitalizarea” predării e urmată, firesc, de o evaluare într-o formă similară. Dincolo de simpla notare a elevilor, evaluarea „în online” trebuie să fie, pe de o parte atractivă, şi pe de altă parte să asigure o stare competitivă favorabilă învăţării.
Cum alegem cea mai eficientă metodă de evaluare, ce structură şi formă atribuim unui instrument online de evaluare sunt provocări la care fiecare profesor, în funcţie de disciplina predată, caută şi oferă soluţii viabile.
Google Forms pune la dispoziţie formulare care pot fi transformate în teste şi aplicate indiferent de materia de studiu. În baza unor şabloane gata existente sau formulare create de cadrul didactic, testele pot conţine o varietate de itemi: de tip răspuns scurt, de tip paragraf, cu alegere multiplă, casetă de validare etc. Pot fi încărcate chiar şi fişiere (în special poze) sub formă de întrebare sau răspuns. Crearea acestor instrumente de evaluare necesită cunoştinţe minime din partea profesorilor. Elevii pot răspunde folosind orice dispozitiv conectat la internet (smartphone-uri, tablete, laptop-uri sau desktop-uri).
Îmi propun să prezint un test creat recent cu Google Forms şi aplicat la clasă. În acest scop voi însoţi explicaţiile prezentând capturi de ecran ale formularului. Evaluarea a vizat cunoştinţe şi deprinderi de calcul la Progresii aritmetice şi am optat pentru 12 întrebări de tipul întrebare cu răspuns scurt şi întrebare cu alegere multiplă. Am căutat să construiesc textul întrebării folosindu-mă doar de tastatură, deoarece acestui tip de instrument îi lipseşte un editor de ecuaţii specific disciplinei predate de mine. Pentru completarea formularului am oferit elevilor şi indicaţii scrise.

Nu toate întrebările au fost obligatorii (ca cele marcate cu „*” ), adică elevul a putut „sări” peste anumite întrebări alese de mine.
 

Fiecare întrebare a avut punctaj propriu. Din setările formularului am optat pentru varianta care „amestecă” întrebările reuşind astfel să reduc din intenţia elevilor de a-şi transmite răspunsurile între ei. Mai mult de atât, chestionarul se aplică doar elevilor din clasa mea şi poate fi completat doar dacă elevul este logat pe contul creat de şcoală. Chestionarul poate fi trimis doar o singură dată. Elevul îşi poate vedea nota imediat şi poate primi o copie a răspunsurilor oferite.

Chiar dacă acest tip de evaluare nu poate înlocui evaluarea „pe hârtie”, trecând peste dezavantajele instrumentului mă bucur că formularul realizează automat interpretări la nivel de clasă, la nivel de întrebare, la nivel individual oferind o evidenţă clară a datelor prin diferite diagrame şi statistici.
 
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdic8RPdt6FnvSPDC4MWfZzEd9GAq18R6Mc-2_okWBtAENDtA/viewform?usp=sf_link
 
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *