In ultimele 10 zile, noi cei care predam o disciplina“de examen” vuim. Caci ministerul doar ce ne-a anuntat ca tezele s-au anulat, daaar!… va exista o evaluare sumativa. Sarmana teza…ce-a ajuns…copiii-s bucurosi, noi “profii” stim ca si “materia” e la fel, si conceputul subiectelor, si corectatul…ba unde mai pui ca toate lucrarile, cel mai probabil, le vom primi pe platforma educationala pe care lucram. Aceeasi platforma care pe unii, deopotriva copii si adulti, ii incurca. Sunt copii care pre-pandemie nu conteneau cu jocurile, acum orele online sunt o adevarata corvoada. Si vin parintii tare din urma..”scoala nu e atractiva!”.
Vreau sa cred ca in secolul al XXI-lea doar daca nu vrei, nu gasesti metode de evaluare online “altfel”. Plecand de la banalele teste ce contin întrebările cu alegere multiplă, concepute cu Google Forms sau orice alt instrument ajutator, evaluarea online poate fi facuta folosind:
teme colaborative;
dezbateri;
portofolii;
revizuiri;
examene online (cu carte deschisă, structurate, cronometrate)
teme scrise;
participarea la discuţii online;
eseuri;
publicarea lucrărilor/prezentărilor elevilor;
quiz-uri şi întrebări online;
activităţi experienţiale, cum ar fi jocul de rol;
Utilizarea diverselor instrumente de evaluare online poate aduce beneficii care pot fi :
evaluările pot fi păstrate şi reutilizate.
furnizarea de feedback imediat
posibilitatea de a nota cu rapiditate şi în mod adecvat un număr mare de răspunsuri.
monitorizarea răspunsurilor elevilor.
evaluarea poate avea loc într-un mediu cu acces deschis.
Dupa 8 luni in care invatamantul s-a mutat in online cu mici intermitente in care ne-am vazut elevii “live”, concluziile mele sunt:
in ciuda folosirii Microsoft Teams, Quizizz, Wordwall, Quizlet, LearningApps, Hot Potatoes, Kahoot, Storybird si a multor altora carora le-am pierdut sirul, exista elevi care nu considera invatatul in trend
orice activitate desfasurata online necesită un volum mare de timp și materiale
spre deosebire de evaluarea clasică, metodele interactive din mediul online sunt variate, deseori mai apropiate vizual de jocurile cu care elevii sunt obișnuiți și îi ajută să reţină mai uşor informaţiile explorând atât memoria vizuală, cât și pe cea auditivă
exista o mai mare flexibilitate asupra locului, momentului şi modului în care este efectuată evaluarea;
o mai largă gamă de opţiuni elevilor pentru a-şi demonstra cunoştinţele şi abilităţile.
pentru un sistem de invatamant bazat pe traditional, schimbarea radicala produsa in acest an ar trebui sa fie una benefica, un impuls spre modernism, desi prea brusc pentru unii
Oricum ar fi, tradiţională sau modernă, bazată pe metode vechi sau noi, convenţionale sau nu, evaluarea este un moment în cadrul învăţării, la fel de important ca şi predarea, de aceea ea trebuie aplicată atât asupra elevilor cat si a cadrelor didactice.