EVALUAREA PENTRU ÎNVĂȚARE

PROF. PROTOPOPESCU FLORINA LICEUL TEHNOLOGIC „PETRE IONESCU MUSCEL” DOMNEŞTI/ARGEŞ

Evaluarea pentru învățare constă în utilizarea evaluării mai ales pentru îmbunătățirea învățării, și mai puțin pentru măsurarea acesteia. Testarea poate fi o tehnică de învățare foarte eficientă: sute de experimente psihologice au demonstrat că testele, chiar și când nu sunt notate, îmbunătățesc învățarea. Ele reprezintă un bun antrenament pentru memorie, conducând la îmbunătățirea învățării pe termen lung.
O evaluare este formativă în măsura în care datele extrase din evaluare sunt folosite – de profesori, de elevi sau de alți actori – pentru a lua decizii mai bune privind pașii următori.
Situația globală actuală a impus noi tendințe în sistemul de învățământ, prin mutarea conținutului și a interacțiunii în mediul online. Dacă într-o primă fază atenția s-a axat pe organizarea clasei virtuale, pe sincronizarea conținutului și instruirea elevilor, acum a sosit momentul evaluării conținutului parcurs.
Evaluarea didactică modernă este o evaluare formativă, axată pe proces. Ea este dinamică, flexibilă și asigură reglarea din mers a activității educaționale. Toate aceste principii simple funcționează perfect în mediul educațional din cadrul unei clase fizice. Dar ce se întâmplă, dacă suntem nevoiți să realizăm o evaluare în mediul digital. Cum se pot asigura profesorii că este transparentă și reflectă adevăratul potențial al elevilor?
Există mai multe platforme de evaluare la care profesorii au apelat. Totuși, soluția propusă de către cei de la Google și pentru care școala noastră a optat, este una dintre cele mai complexe, asigurând un flux informațional continuu pe durata întregului proces educativ. Pentru cadrele didactice care utilizează platforma Google Classroom, totul se simplifică și devine ușor de gestionat; la fel, și pentru elevi și părinți.
Există patru puncte tari ale acestei platforme, care o fac extrem de accesibilă în procesul de evaluare online. Pentru a putea participa la procesul de evaluare, elevul are nevoie de un computer desktop sau laptop ori de o tabletă prin care să accese browser-ul Chrome.
Toate materialele propuse de către profesor sunt salvate automat, așa că elevului îi revine sarcina de a completa conținutul sau sarcinile solicitate.
Această parte este cea mai eficientă pentru profesor și elev, dar și pentru părinte. Un test dat elevilor poate fi vizualizat în timp real de către profesor, fiind total transparent. Elevul poate fi ajutat să găsească un răspuns corect și ghidat pentru a identifica informația necesară, fără a fi depunctat sau a fi nevoit să predea un test incomplet.
Acest proces poate fi privit ca un avantaj, din perspectivă ecologică. Nu se mai utilizează coli de hârtie, se simplifică procesul de multiplicare în format fizic, iar elevi pot avea un dosar virtual personal, care să includă toate evaluările primite.
Evaluarea online este susţinută de aceleaşi principii de valabilitate, fiabilitate, flexibilitate şi echidistanţă şi utilizează multe din strategiile folosite în predarea şi evaluarea tradiţionale faţă în faţă. Diferenţa constă în contextul evaluării, în interacţiunile dintre evaluator şi cei care sunt evaluaţi şi procesele de colectare şi administrare. Evaluarea online poate fi utilizată:

ca o sursă independentă de dovezi pentru evaluare;
ca o contribuţie la întregul proces de evaluare;
în vederea colectării, transmiterii şi administrării materialelor de evaluare şi resurselor.

Evaluarea online poate furniza:

mai mare flexibilitate asupra locului, momentului şi modului în care este efectuată evaluarea;
o mai largă gamă de opţiuni elevilor pentru a-şi demonstra cunoştinţele şi abilităţile.

Evaluarea poate fi efectuată de către cadrul didactic, elev, colegi sau de către o persoană sau un grup din afară.
Se poate evalua prin:

teme scrise;
participarea la discuţii online;
eseuri;
publicarea lucrărilor/prezentărilor elevilor;
quiz-uri şi întrebări online;
activităţi experienţiale, cum ar fi jocul de rol;
teme colaborative;
dezbateri;
portofolii;
revizuiri;

 
BIBLIOGRAFIE:
*https://www.schooleducationgateway.eu/ro/pub/viewpoints/experts/formative-assessment-learning.htm
*https://www.paginadepsihologie.ro/4-plusuri-ale-evaluarii-digitale-in-vremuri-noi-apar-si-tipuri-noi-de-evaluare/
*https://iteach.ro/experientedidactice/studiul-evaluarii-on-line
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *