Progresul tehnologic a generat trecerea de la „traditional media” la „new media”, prin dezvoltarea Internetului, şi ulterior la „social media”, rezultând o explozie a volumului, valorii şi accesibilităţii informaţiilor obţinute din surse deschise.
Trăim într-o societate aflată în continuă schimbare, în care tehnologia digitală transformă fiecare aspect al vieţii umane, în vreme ce biotehnologia poate schimba însăşi viaţa într-o singură zi. Viaţa modernă oferă şanse şi opţiuni mai mari, dar şi riscuri şi incertitudini sporite. Digitalizarea culturii la nivelul societăţii a determinat apariţia reacţiilor şi la nivelul sistemului educativ, implementarea noilor tehnologii devenind o cerinţă tot mai acută în învăţământ. Noile metode de predare și învățare ajută elevii să-și dezvolte abilitățile necesare societății bazate pe cunoștințe.
E-learning reprezintă interacţiunea dintre procesul de predare/învăţare şi tehnologiile informaţionale, ICT (Information and Communication Technology), acoperind un spectru larg de activităţi, de la învăţământul asistat de calculator până la învăţământul desfăşurat în întregime în manieră online.
Soluțiile de e-Learning acoperă nevoile întregului sistem educațional, oferind instrumente utile pentru toate nivelurile – de la factorii de decizie din ministere, până la elevi, profesori, părinți și chiar publicul larg.
Pe fundalul pandemiei de coronavirus, care a împins multe state să închidă școlile, profesorii din România au fost provocați să se adapteze rapid și să transmită un mesaj important elevilor: învățarea continuă dincolo de școală și cu instrumente online accesibile tuturor și multă determinare, putem face progrese împreună și, mai mult decât oricând, putem încuraja elevii să învețe și să lucreze independent.
În acest context, profesorii au fost nevoiți să integreze într-un timp foarte scurt TIC și noile tehnologii de predare în programele lor de instruire.
Având ca premisă un astfel de obiectiv, managementul instituțiilor de învățământ a fost determinat în a lua decizii și a implementa diferite modalități de interacțiune educațională între cadrele didactice și elevi. În acest sens s-a apelat la platforme educaționale variate care au fost promovate în această perioadă pe internet, fiind în varianta free cum ar fi:
Google Classroom este un instrument nou din suita Google Apps for Education cu care profesorii pot să creeze și să organizeze rapid teme, să ofere eficient feedback, precum și să comunice ușor cu elevii.
Fiecare clasă creează automat un folder separat în Discul utilizatorului respectiv, unde elevul poate trimite lucrări pentru a fi notat de un profesor. Aplicațiile mobile, disponibile pentru dispozitivele iOS și Android, permit utilizatorilor să facă fotografii și să le atașeze la teme, să partajeze fișiere din alte aplicații și să acceseze informații offline. Profesorii pot monitoriza progresul pentru fiecare elev, iar după ce îi notează pe elevi, profesorii pot lăsa comentarii private pe baza temei.
Google Meet este aplicația Google similară cu Skype de la Microsoft – o platformă de comunicare instant prin video și chat, unde se poate crea un link de întâlnire, iar participanții trebuie doar să-l acceseze, fără să aibă vreun cont, pentru a putea intra în sesiunea online. Meet acceptă până la 100 participanți gratuit și oferă aceleași opțiuni ca și întâlnirea de pe Zoom: comunicare cu participanții cu video, microfon și prin chat, partajarea ecranului, activarea modului silențios pentru anumiți participanți, împărtășirea de alte link-uri prin chat.
Un sistem de e-learning constă într-o experienţă planificată de predare învăţare, organizată de o instituţie ce furnizează resurse educaţionale stocate pe medii electronice într-o ordine secvenţială şi logică pentru a fi asimilate de subiecţi în maniera proprie, fără a-i constrânge la activităţi sincrone de grup. Sarcina educaţiei şi formării bazate pe noile tehnologii ale informaţiei şi comunicării nu este de a înlocui tipurile tradiţionale de formare, ci de a le completa în scopul măririi randamentului acestora.
BIBLIOGRAFIE
1 Adăscăliţei, Adrian, “Instruire asistată de calculator” , Ed. Polirom, Iași, 2007
2. Brut, Mihaela, “Instrumente pentru e-learning: ghidul informatic al profesorului modern” , Ed. Polirom, Iași, 2006.
3. Brut, Mihaela, Buraga Sabin, “Prezentări multimedia pe Web”, Ed. Polirom, , Iași , 2004
4. Istrate, Olimpus “ Educaţia la distanţă. Proiectarea materialelor”, Ed. Agata, Botoșani, 2000 http://edu.glogster.com/
WEBBIBLIOGRAFIE:
* http://www.cniv.ro/2009/elearning
* http://edu.glogster.com/
* http://www.roeduseis.ro/wp-content/uploads/2014/11/Studiu-e-learning.pdf
* www.wikipedia.org
* https://www.aspireteachers.ro/noutati/2020/3/15/cum-mutam-scoala-online
*https://www.upit.ro/ro/upit-pentru-comunitate/educatia-fata-cu-provocarile-unei-situatii-exceptionale
* https://chrome.google.com/webstore/detail/google classroom
* https://ro.wikipedia.org/wiki/Google_Classroom