ASPECTE TEORETICO-PRACTICE PRIVIND EVALUAREA ON-LINE

PROF. RĂDUȚOIU AMIRA VASILICA ŞCOALA GIMNAZIALĂ ,,GHEORGHE BIBESCU,, CRAIOVA

Prin platformele și aplicațiile disponibile online, drumul este larg deschis pentru diverse tehnologii utile în predare și evaluare, dar ceea ce trebuie să vină întâi este modul în care tehnologia va îmbunătăți pedagogia.
Platformele online, facilitează comunicarea în timp real între profesor și elevi. Pentru a susține activitățile de învățare la distanță, profesorii și elevii folosesc mai multe mijloace specifice: utilizarea resuselor educaționale deschise, Google Classroom, Edmodo, Easyclass, Moodle etc.
La acestea, se adaugă instrumente și aplicații online pentru activitatea de învățare (Kahoot, Padlet, Bubbl.us, etc) precum și platforma eTwining pentru proiecte colaborative complexe.
Google Classroom a avut o mai mare vizibilitate, iar în această perioadă, cadrele didactice și instituțiile de învățământ au fost ajutate să creeze conturi de echipa de experți elearning prin proiectul CRED.
Avantajele utilizării platformei Google Classroom, în procesul de evaluare
Există patru puncte tari ale acestei platforme, care o fac extrem de accesibilă în procesul de evaluare online.
1. Accesare simplă de pe orice device. Pentru a putea participa la procesul de evaluare, elevul are nevoie de un computer desktop sau laptop ori de o tabletă prin care să accese browser-ul Chrome.
2. Organizare și comunicarea eficientă. Toate materialele propuse de către profesor sunt salvate automat, așa că elevului îi revine sarcina de a completa conținutul sau sarcinile solicitate.
3. Feedback imediat. Această parte este cea mai eficientă pentru profesor și elev, dar și pentru părinte. Un test dat elevilor poate fi vizualizat în timp real de către profesor, fiind total transparent. Elevul poate fi ajutat să găsească un răspuns corect și ghidat pentru a identifica informația necesară, fără a fi depunctat sau a fi nevoit să predea un test incomplet.
4. Evaluare digitală integrală. Acest proces poate fi privit ca un avantaj, din perspectivă ecologică. Nu se mai utilizează coli de hârtie, se simplifică procesul de multiplicare în format fizic, iar elevi pot avea un dosar virtual personal, care să includă toate evaluările primite. Sortați elevii alfabetic, vizualizați cine a predat tema, notați temele și adăugați comentarii private. În plus, adnotați și oferiți feedback pentru teme, inclusiv din versiunea mobilă a aplicației.
Google Classroom vă permite lucrul în mod organizat și puteți revizui munca elevilor incluzând sarcini, întrebări, note și comentarii. Puteți să vizualizați activitatea pentru un anumit curs sau pentru toate și să sortați ceea ce trebuie revizuit. De asemenea, profesorii pot organiza fluxul cursului prin adăugarea de subiecte la postări și prin filtrarea acestora după subiectele selectate.
Profesorii pot invita părinții și tutorii să se înscrie pentru a primi prin e-mail un rezumat al cursului. Rezumatul Google Classroom pentru părinți include sarcinile de lucru ale elevilor sau temele nerealizate. De asemenea, părinții primesc anunțurile și întrebările postate de profesori în fluxul cursului la care s-au înscris.
Instrumentele de evaluare online pentru profesori sunt o parte necesară a învățării la distanță. Dacă avem un control asupra lacunelor lor de învățare, atunci putem ajusta lecțiile pentru a viza respectivele lacune.
În cadrul instruirii asistate de calculator se impune regândirea materialului de învățământ, conceperea și scrierea mai multor versiune de soft educațional, testarea lor pe serii de subiecți și apoi desprinderea concluziilor privitoare la eficiența softului respectiv.
Cu ajutorul calculatorului, evaluarea este făcută instantaneu, evaluatul primind un punctaj pe loc. Este o evaluare brută, cu un feedback insuficient, deoarece comunicarea notei nu oferă nici un indiciu explicativ cu privire la natura greșelii sau a cauzei acesteia. Însă tocmai acest fapt poate declanșa noi eforturi de învățare/înțelegere. Perioada aceasta nu mai avem decât la a spera la ultima parte a frazei: auto-determinarea evaluatului de a învăța mai mult.
Produsele elevilor sunt cea mai bună dovadă a calității educaționale, iar creativitatea pe care tehnologia îți permite să o exprimi este ceva despre care profesori din diverse colțuri ale lumii vorbesc în mod constant într-un sens pozitiv.
 
BIBLIOGRAFIE:

Albeanu G., Gherasim Z., Andronie M. Tehnologii de comunicație, multimedia și e-learning în educație. Note de curs. Biblioteca virtuală a Universității Spiru Haret, 2014.
Cucoș C., Teoria și metodologia predării, Editura Polirom, Iași, 2010, ISBN: 978-973-46-0936-9
Florea N.M., Valorificarea evaluărilor privind rezultatele școlare pentru ameliorarea procesului didactic, Editura ArsAcademica, March 2010, ISBN: 978-606-8017-47-1
Botnariuc P., Cucoș C., & all. Școala online element pentru inovarea educației. Raport de cercetare evaluativă. Edit. Universității din București 2020.

4 plusuri ale evaluării digitale. În vremuri noi, apar și tipuri noi de evaluare

https://www.noi-orizonturi.ro/2020/05/04/cum-evaluam-online-pedagogia-mai-intai-apoi-tehnologia/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *