Sistemele educaționale din întreaga lume trec anul acesta prin nevoia de a se reinventa, dată fiind situația în care milioane de elevi își petrec zilele în casă, la fel și profesorii lor. Ce putem face însă în aceste vremuri ca să continuăm să învățăm și actul educațional să se întâmple? Cum ne adaptăm la predarea on-line? Cum ne poate ajuta tehnologia acolo unde ea există și cum influențează aceasta procesul de învățare? Multe întrebări, multe provocări, atât pentru profesori, cât şi pentru elevi. Adaptarea la predarea online încurajează profesorii să colaboreze între ei, împărtășindu-și materialele și practicile pedagogice mult mai ușor, la distanțe foarte mari. Sunt profesori care au predat cursuri online și care sunt mai familiarizați cu unele metode, iar mulți dintre aceștia își doresc să împartă din cunoștințele lor cu cei care au nevoie de sprijin. Multe platforme digitale (Google Classroom, Microsoft Teams, Edmodo, Easy Class, Aplicaţia Zoom) care facilitează învățarea online s-au dezvoltat în ultimul timp, permiţând profesorilor să salveze informația cu ușurință și să o poată accesa ori de câte ori se conectează. Acest tip de organizare automată permite profesorului să-și concentreze timpul asupra aspectelor muncii care necesită mai multă atenție, precum planificarea lecțiilor și comunicarea cu elevii lor. Materialele educaţionale oferite online pot fi prezentate sub formă de text, grafice, materiale audio, video. Unele platforme ajută chiar la notarea activității elevului – acesta este un beneficiu evident și extrem de eficient, deoarece mulți profesori consideră că petrec o cantitate mare de timp pentru a da note, ceea ce îi poate lăsa să se simtă epuizați după o zi de lecții. Aceste platfome e-learning oferă multiple posibilităţi de interacţiune: profesorul poate transmite informaţii cu ajutorul share screen, lecţiile pot fi înregistrate, se utilizează o tablă virtuală, lecţiile se salvează automat în cloud şi pot fi revăzute, clasa virtuală poate fi securizată, pot fi accesate diverse clipuri educaţionale de pe Youtube sau alte platforme, profesorul poate utiliza sau restricţiona, după caz, chat-ul interactiv, în timpul predării profesorul poate opri sunetul venit de la elevi pentru a facilita explicaţiile fără întreruperi.
O să împărtăşesc din experienţa mea de profesor care lucrează cu elevii (elevi de la un liceu tehnologic din Sibiu) pe platforma NEOLMS, un sistem de lucru online care oferă posibilităţi de învăţare sincron şi asincron prin postare de material în orice format electronic, teste online, teste de tip Quiz sau în format clasic, analize, progres la lecţii, prezenţă, mesagerie, chat, blog, forum, Google Meet.
Această platformă ajută chiar la notarea activității elevului, oferind un beneficiu evident și extrem de eficient profesorului care petrecea mult timp pentru a da note. O formă de evaluare online îndrăgită de elevi, dar şi de profesori prin notarea automată, este configurarea testului de tip Quiz, care într-un timp indicat de profesor, cu posibilitatea de a-l relua prin bunăvoinţa profesorului, cu feedback încorporat, conţine itemi de tip alegere multiplă, adevărat sau fals sau de completare.
Platforma permite profesorului să folosească numeroase instrumente, o parte din ele se regăsesc în imaginea de mai sus. Voi prezenta cum arată în opinia mea o strategie de lecție reușită folosind platforma NeoLms.
Pentru a familiariza elevul cu conținuturile ce urmează a fi studiate este recomandată publicarea, anterior susținerii unei întâlniri live, a unei schițe a lecției sau a unui film didactic, fotografie reprezentativă pentru ora ce urmează a fi susținută.
În figura alăturată se poate observa o captura de ecran cu o parte din conținutul unei lecții.
Întâlnirea de lucru cu elevii, realizată folosind Google Meet sau alt serviciu de comunicații video. Platforma NeoLms are integrat Google Meet și permite participarea elevilor la întâlniri, fără a fi nevoie de crearea unui cont adițional, de asemenea, întâlnirile create apar într-un calendar integrat în platformă fiind mai ușor de gestionat.
Evaluare se va realiza după ce le-au fost explicate elevilor criteriile de notare folosind instrumente disponibile pe platformă. Oferă feed-back elevilor după fiecare test rezolvat și personalizează testele în funcție de nevoile fiecărui elev.
În imaginile de mai jos se pot observa tipurile de teme disponibile pe platformă și două premii obținute de unul dintre elevii clasei.