În contextul actual, școala românească traversează o perioadă de schimbări rapide și majore la care cadrele didactice trebuie să găsească soluții pentru a-și putea îndeplini activitatea și a le oferi educabililor lecții de calitate. Cine s-ar fi gândit anul trecut că orele vor fi ținute la distanță și că tot procesul educativ va intra într-o altă paradigmă? Cine și-ar fi imaginat că tabla, markerul și creta vor fi înlocuite cu laptopul și tableta? Ne-am fi imaginat oare cât de repede se va trece de la evaluarea elevilor prin metode clasice pentru care, de cele mai multe ori, foaia de hârtie era indispensabilă, la tot felul de soluții IT grație numeroaselor aplicații existente pe piața educativă digitală? Poate că în puține școli din România acest tip de învățământ le era deja cunoscut profesorilor și elevilor… Dar, cu siguranță, în majoritatea unităților de învățământ totul a fost nou și o provocare pentru actorii procesului educațional.
În câteva luni s-au făcut primii pași către un alt fel de a preda, un alt fel de a învăța și un alt fel de a evalua. Sunt profesori și elevi care s-au adaptat mai ușor la aceste schimbări, dar sunt și alții care, inițial, mai reticenți din fire sau cu mai puține competențe digitale, se vor mobiliza pentru a face față noilor exigențe. Asistăm așadar la un proces de transformare radicală, un proces de durată care nu va mai permite revenirea la școala tradițională cu care eram obișnuiți înainte de luna martie 2020.
Etapă esențială în procesul educativ, evaluarea trebuie realizată online în școlile care, din motive obiective, știute de societatea întreagă, au fost nevoite să-și închidă porțile și să transfere toată activitatea de predare – învățare – evaluare în spațiul virtual. Cum predau cadrele didactice? Cum învață elevii? Cum sunt evaluați elevii (prin ce tehnici și metode)? Iată principalele întrebări asupra cărora orice profesor ar trebui să-și îndrepte atenția.
Evaluarea, fie ea inițială/diagnostică, formativă sau finală, este necesară pentru a clarifica, măsura și verifica stadiul de cunoaștere al elevilor la un moment dat în parcursul lor educativ. Evaluarea este necesară și pentru că oamenii, în drumul lor către autorealizare personală și profesională, simt nevoie de a fi apreciați de ceilalți, de a-și dezvolta stima de sine. Progresul este măsurabil prin diferite tipuri de evaluări, auto-evaluări și co-evaluări. Toate aceste forme pot oferi o imagina clară a parcursului educativ al elevilor.
Evaluarea online este sau nu o provocare? Pentru mine, ca profesor de limba franceză care predă la gimnaziu, evaluarea la distanță este o mare provocare pentru că, pe lângă aspectele de care țineam cont înainte, acum trebuie să recurg la instrumente de evaluare online și să găsesc mijloacele digitale potrivite pentru a corecta răspunsurile elevilor mei și a le oferi feed-back-ul de care au nevoie pentru a progresa. O astfel de abordare necesită mult mai mult timp de pregătire, necesită timp pentru a-i iniția pe toți elevii în folosirea instrumentele de evaluare.
Știm cu toții că fiecare cadru didactic are libertatea de a alege cum își evaluează elevii ținând cont, desigur, de obiectivele de învățare ale lecției, unității etc. Pe lângă acest aspect, o serie de întrebări pot fi gândite/ formulate pentru a ne ghida și a face ca evaluarea (online) să nu mai fie o așa mare provocare. Le voi formula în limba franceză, dar ele sunt valabile și pentru alte discipline din aria curriculară limbă și comunicare.
Quelle est la visée de l’activité d’évaluation ? S’agit-il d’une évaluation diagnostique, formative ou sommative ?
Quel est le public cible de l’activité d’évaluation ?
Quel type d’apprentissage nous devons évaluer ? (un produit, une démarche, des perceptions)
À quel type d’évaluation nous avons affaire? S’agit-il d’un examen, d’un test de fin d’unité, d’un exposé, d’un débat, d’une exposition, d’un projet, d’un dossier, etc. ?
Quel type de questions nous utilisons dans l’activité d’évaluation ? (fermées, ouvertes ; mise en situation)
Quels médias nous utilisons dans l’activité d’évaluation ? (texte, audio, vidéo ; images)
Quels outils numériques nous utilisons dans l’activité d’évaluation ? (quiz en ligne, .pdf)
Quelle modalité de remise ? (par courriel, exposé dans la classe virtuelle)
Quand est-ce que nous proposons une activité d’évaluation ? (au début, en cours ou en fin de la séance)
Quel délai pour l’activité d’évaluation ?
Quelle modalité d’évaluation ? (une évaluation faite par l’enseignant, par l’apprenant, entre pairs ou une correction automatisée)
Quels outils de corrections nous utilisons ?
Quel format de rétroaction ? (en classe virtuelle, par e-mail, par audio ou vidéo)
Iată așadar complexitatea muncii cadrului didactic ce se ascunde în spatele unei activități de evaluare. În cazul unei evaluări scrise online, acesta trebuie să găsească și soluții pentru a preveni copiatul. Tehnologia vine în sprijinul nostru. De exemplu, în cazul chestionarelor online se poate alege opțiunea ca întrebările să se afișeze pe ecranul elevilor în mod aleatoriu sau poate fi setată durata de desfășurare a activității de evaluare. Pot fi, de asemenea, propuse exerciții la care să se solicite justificarea răspunsului ales.
La ora actuală există un număr suficient de mare de instrumente de evaluare digitală care să permită folosirea lor alternativă pentru a scăpa de monotonia de care se plângeau elevii în varianta tradițională, de până acum, a evaluării școlare.
La orele de limba franceză, și nu numai, pot fi create chestionare online cu aplicațiile Google Forms (https://bit.ly/2FWHg3q), Socrative, Formative, Quizizz (https://bit.ly/2HBGlFX), Quizlet. Pentru activitățile de evaluare ludice pot fi create jocuri/ chestionare pe platforma Kahoot atât de apreciată de elevi. De asemenea, se pot face extrem de ușor rebusuri pe didactic.ro (https://bit.ly/2FYm5OD). Activitățile colaborative de tipul proiectelor se pot organiza și evalua pe platforme precum Padlet sau Linoit, iar scrierea colaborativă se poate realiza/ evalua cu instrumentul Framapad.
Gândită astfel, evaluarea în mediul online ar putea să nu mai fie percepută de elevi ca o activitate neplăcută și stresantă. Predarea, învățarea și evaluarea online sunt provocări pe care trebuie să ni le asumăm ca profesori și elevi și cărora trebuie să le facem față. Să lăsăm timpul să decidă dacă învățământul online are mai multe avantaje decât cel cu care am fost obișnuiți până acum și dacă platformele și instrumentele de evaluare online pe care începem încet-încet să le descoperim sunt sau nu eficiente.